zamówienie publiczne

Umowa ramowa Pzp 2021 – praktyczne problemy związane z jej zawarciem i realizacją

Umowa ramowa Pzp 2021 – praktyczne problemy związane z jej zawarciem i realizacją

Umowa ramowa w Pzp sama w sobie nie stanowi zamówienia publicznego. Nie kreuje żadnych obowiązków – ani po stronie zamawiającego ani wykonawców, którzy ją podpiszą. Zamawiający, który zawarł umowę ramową, będzie mógł w trakcie jej obowiązywania zlecić określone zamówienia tzw. wykonawcze. Wykonawcy nie są jednak zobowiązani do składania ofert na takie zamówienia, mają jedynie możliwość. W umowie ramowej tylko wstępnie bowiem deklarują swoje zainteresowanie realizacją danego rodzaju zamówień. Z artykułu dowiesz się, czy o kryteriach oceny ofert wykonawczych wolno zdecydować już po zawarciu umowy ramowej. Przeczytasz także o tym, jak precyzyjnie trzeba określić wartość szacunkową zamówienia przed podpisaniem umowy ramowej oraz jak przewidzieć w niej prawo opcji. Wszystko to na podstawie wątpliwości, z jakimi w praktyce spotykali się nasi Czytelnicy.

W tym artykule:

  • Kryteria oceny ofert wykonawczych po zawarciu umowy ramowej Pzp
  • Czym jest umowa ramowa i kiedy warto ją podpisać?
  • Umowa ramowa Pzp do niczego nie zobowiązuje
  • Zawierając umowę ramową, trzeba właściwie określić wartość zamówienia
  • Aneksy do umowy ramowych – tak czy nie?

W opracowaniu przeczytasz m.in.:

  • Ustawa Pzp nie zakazuje określenia kryteriów oceny ofert wykonawczych bez pierwotnego podania ich rangi. Jednak okoliczności, w których zastosowano takie rozwiązanie muszą być obiektywne i należy je wpisać w dokumentację postępowania, które jest prowadzone w celu zawarcia umowy ramowej. Zamawiający nie może wykorzystywać umowy ramowej do tego, by ograniczać konkurencję.
  • Zamawiający może zawrzeć umowę ramową, bazując na prognozowanym, ale i maksymalnym zapotrzebowaniu w okresie jej realizacji.
  • Celem umowy ramowej jest określenie pewnych dopuszczalnych „ram”, w których zamawiający zleci zamówienia realizacyjne. Tym samym, z jednej strony, sama umowa ramowa w ogóle nie zobowiązuje zamawiającego do udzielenia zamówień realizacyjnych. Z drugiej zaś, zobowiązuje do przestrzegania zakresu planowanych zamówień, przewidzianych w postępowaniu.
  • Zamawiający nie może zatem zawrzeć umowy ramowej na określony czas, nie wskazując jednocześnie planowanego zakresu świadczeń, które będzie mógł realizować na jej podstawie.
  • Prawo opcji w samej umowie ramowej jest bezprzedmiotowe. Wydaje się jednak, że zamawiający będzie mógł zastrzec w postępowaniu o zawarcie umowy ramowej, że ze względu na specyfikę zamówień realizacyjnych, zamawiający będzie udzielał poszczególnych zamówień, stosując prawo opcji. Możliwość taką warto przewidzieć w postępowaniu o zawarcie umowy ramowej. Można to zrobić np. w ramach projektowanych postanowień umów realizacyjnych, które będą stosowane w zależności od okoliczności i wymogów danego zamówienia.
Zamówienia krajowe – podstawowy tryb udzielania zamówień klasycznych

Zamówienia krajowe – podstawowy tryb udzielania zamówień klasycznych

Zamówienia krajowe nie podlegają aktualnie przetargowi nieograniczonemu. Dedykowano im natomiast procedurę podstawową w 3 wariantach. W opracowaniu piszemy o tym, jak najkorzystniej zlecić zamówienia krajowe. Sprawdź, jak przeprowadzić podstawowy tryb udzielania zamówień klasycznych krok po kroku. 

  • Dla zamówienia krajowego mamy przewidziane trzy warianty trybu podstawowego.
  • Tryb podstawowy bez negocjacji (art. 275 pkt 1 ustawy Pzp) – stosujemy, gdy przedmiot zamówienia krajowego oraz potrzeby zamawiającego umożliwiają mu przejrzysty opis wszystkich warunków zamówienia na etapie przygotowania postępowania. Zamawiający zastosuje tę procedurę, gdy nie widzi potrzeby negocjacji z wykonawcami. Chodzi w tym przypadku o zamówienia krajowe np. na dostawy lub usługi powszechnie dostępne, czy zamówienia podlegające wznowieniu bądź  powtarzające się okresowo.
  • Tryb podstawowy z negocjacjami fakultatywnymi (art. 275 pkt 2 ustawy Pzp) – zamawiający może w tym przypadku prowadzić negocjacje, aby ulepszyć treść ofert, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert. Wcześniej musi przewiedzieć taką możliwość. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert dodatkowych. Wariant ten przewiduje dla zamówienia krajowego procedurę z możliwością negocjacji, które służą ulepszeniu ofert. W tym trybie można próbować negocjować np. cenę oferty. Wolno też ustalać nowe warunki dotyczące  kryteriów jakościowych np. serwisu posprzedażowego (w celu uzyskania punktów za dodatkowe miesiące serwisu czy jego rozszerzony zakres).
  • Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (art. 275 pkt 3 ustawy Pzp) – zamawiający obligatoryjnie prowadzi w tej procedurze negocjacje, aby ulepszyć oferty. Po ich zakończeniu zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych. Wariant III przewiduje dla zamówienia krajowego obowiązkowe negocjacje złożonych ofert. Warto pamiętać, że negocjacje nie mogą zmieniać minimalnych wymagań z opisu  przedmiotu bądź realizacji zamówienia z OPiW. Nie mogą także dotyczyć warunków zamówienia (art. 279 ustawy Pzp).
  • Ustawa Pzp nie narzuca zamawiającym przesłanek wyboru któregoś z wariantów trybu podstawowego. Mają oni znaczną swobodę decyzji, którą procedurę udzielenia zamówienia krajowego wybrać.
  • Obecnie najchętniej stosowanym trybem jest wariant bez negocjacji. Ze względu na swoją specyfikę odpowiada on już wcześniej znanemu przetargowi nieograniczonemu.
  • Tryb udzielenia zamówienia krajowego w wariancie I rozpoczyna się standardowo od zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych. Dodatkowo zamawiający może zamieścić ogłoszenie w innych miejscach, w szczególności na stronie internetowej. Nie musi zatem publikować go w siedzibie oraz na stronie WWW – jest to fakultatywne.

Jak opisać przedmiot zamówienia z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji?

Pytanie:

Prowadzone jest postępowanie na roboty budowlane zgodnie z zasadą konkurencyjności o wartości powyżej progów unijnych. W treści zapytania znajdują się ogólne zapisy o równoważności:

a) W przypadku gdy DPT odwołuje się do określonych znaków towarowych, patentów lub pochodzenia, źródła lub szczególnego procesu, który charakteryzuje produkty lub usługi dostarczane przez konkretnego wykonawcę, co mogłoby doprowadzić do uprzywilejowania lub wyeliminowania niektórych wykonawców lub produktów, Zamawiający dopuszcza rozwiązanie równoważne opisywanym, pod warunkiem że będą one o nie gorszych właściwościach i jakości. Zamawiający wyjaśnia tym samym, że wskazane w DPT wymagania techniczno-funkcjonalne (dotyczy urządzeń oznaczonych konkretną marką/nazwą własną) stanowią minimalne wymagania, którym odpowiadać powinny rozwiązania równoważne.

b) Tam, gdzie Zamawiający opisał przedmiot zamówienia przez odniesienie do norm, europejskich ocen technicznych, aprobat, specyfikacji technicznych lub innych systemów referencji technicznych, Zamawiający wskazuje, że dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym.

Czy takie zapisy są wystarczające, czy też za każdym razem trzeba wskazywać parametry funkcjonalne w odniesieniu do konkretnych marek? Rozumiem, że tak będzie jeśli chodzi o konkretny model bramy garażowej wskazany przez projektanta, ale czy jak wskazana jest wełna do ociepleń czy też bloczki budowlane, czy to trzeba też robić?