zamówienie publiczne

Jak określić termin realizacji zamówienia w umowie Pzp

Jak policzyć i określić termin realizacji zamówienia publicznego według nowej ustawy Pzp?

Jednym z istotnych elementów umowy w sprawie zamówienia publicznego jest termin wykonania zamówienia. Właściwe ustalenie czasu przewidzianego na wykonanie zamówienia ma duże znaczenie zarówno z perspektywy zamawiającego, jak i wykonawcy. Zamawiający zazwyczaj dąży do tego, by jak najszybciej zrealizować umowę. Nadmierne oczekiwanie w tym zakresie może jednak skutkować wyższymi cenami w ofertach wykonawców. Jeżeli zamawiający wymaga wykonania zamówienia w terminie dużo krótszym niż praktykowany w danej branży, to zazwyczaj zwiększy to koszty wykonania zamówienia i ceny oferty. Zdarza się też, że zamawiający ustanawiają zbyt krótki, wręcz nierealny okres realizacji zamówienia. Najczęściej wiąże się to z koniecznością wydatkowania funduszy z różnego rodzaju programów pomocowych. Z perspektywy wykonawcy wskazany w dokumentach zamówienia termin wykonania prac wpływa na decyzję o ubieganiu się o dane zamówienie i o złożeniu oferty.

W tym artykule
  • Termin wykonania zamówienia to czas, w jakim wykonawca zobowiązuje się zrealizować świadczenie określone w umowie sprawie zamówienia publicznego.
  • Prawo zamówień publicznych wymaga co do zasady, aby termin realizacji umowy był określany poprzez wskazanie okresu np. liczby tygodni, miesięcy itd. Określenie terminu wykonania umowy konkretną datą (np. 24.01.2024 r.) jest możliwe w wyjątkowych sytuacjach.
  • Przykładem takiej sytuacji jest np. konieczność ochrony interesów gospodarczych zamawiającego (np. realizacja przedmiotu umowy w terminie, który umożliwia zadośćuczynienie zobowiązaniom zamawiającego wynikającym z innych stosunków prawnych) czy warunki przyrodnicze realizacji przedmiotu umowy (np. wykonanie robót przed terminem lęgowym).
  • Termin realizacji kontraktu zamówieniowego liczy się zgodnie z regułami Kodeksu cywilnego. Przykłady z praktyki znajdziesz w artykule.
  • Przy umowach na roboty budowlane powstaje czasami wątpliwość, czy dniem jej zakończenia jest dzień zgłoszenia gotowości do odbioru robót budowlanych, czy dzień podpisania protokołu odbioru końcowego. Należy wyraźnie zaznaczyć, że protokół odbioru stanowi dowód, iż zamówienie na roboty objęte umową zostało zrealizowane przez wykonawcę w sposób prawidłowy.
  • W sytuacji gdy zamawiający ustanawia termin realizacji zamówienia, jako kryterium oceny ofert, należy wskazać w specyfikacji konkretne daty lub liczbę dni maksymalnego skrócenia terminu.
  • Zmiana terminu realizacji zamówienia w większości przypadków będzie istotną zmianą umowy. Oznacza to, że można ją wprowadzić wyłącznie w okolicznościach wskazanych w art. 455 ustawy Pzp.
Przedmiotowe środki dowodowe w nowym Pzp

Przedmiotowe środki dowodowe w nowym Prawie zamówień publicznych – rodzaje, reguły składania

Nowe Pzp w 2021 roku wprowadziło pojęcie przedmiotowych i podmiotowych środków dowodowych. Są to środki służące potwierdzeniu braku podstaw wykluczenia z postępowania i warunków udziału w postępowaniu oraz za pomocą których zamawiający może sprawdzić wymogi dotyczące oferowanego przedmiotu zamówienia. Przedmiotowe środki dowodowe są o tyle szczególnymi dokumentami, iż wykonawca w razie dotyczących  ich błędów i braków nie zawsze będzie miał możliwość wyjaśnienia oraz uzupełnienia. Dlatego tak ważne jest, aby mieć pewność, w jakiej formie i w jakich terminach złożyć tego typu dokumenty i inne środki. W artykule piszemy m.in. o tym, jakie są przykładowe przedmiotowe środki dowodowe, jak brzmią wymogi SWZ z nimi związane oraz w jakiej formie i kiedy je złożyć.

W tym artykule
  • Przykłady przedmiotowych środków dowodowych to m.in. etykiety, certyfikaty wydawane przez jednostkę oceniającą zgodność lub sprawozdania z badań przeprowadzonych przez tę jednostkę, próbki, opisy, fotografie, plany, projekty, rysunki, modele, wzory.
  • Przykładowe rodzaje przedmiotowych środków dowodowych wynikają z ustawy Prawo zamówień publicznych. Rozporządzenie ministra rozwoju, pracy i technologii z 23 grudnia 2020 r. w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy (Dz.U. poz. 2415) nie normuje kwestii związanych z przedmiotowymi środkami dowodowymi.
  • Przedmiotowe środki dowodowe to dokumenty, oświadczenia i inne środki służące potwierdzeniu zgodności oferowanych dostaw, usług i robót budowlanych z wymaganiami zamawiającego.
  • Zamawiający może żądać od wykonawców tylko takich przedmiotowych środków dowodowych, które są mu niezbędne, aby przeprowadzić postępowanie. Odpowiednie przedmiotowe środki dowodowe muszą się wiązać z przedmiotem zamówienia i być w stosunku do niego proporcjonalne.
  • Organizator przetargu ma obowiązek zaakceptować równoważne przedmiotowe środki dowodowe do tych, których wprost wymaga w postępowaniu. Zamawiający powinien wspomnieć, że akceptuje inne odpowiednie przedmiotowe środki a także wskazać, czym będzie się kierować, oceniając ich równoważność.
  • Zamawiający będzie mógł żądać uzupełnienia przedmiotowych środków dowodowych, tylko wtedy gdy przewidzi taką możliwość w dokumentach zamówienia. Szczegóły w zakresie uzupełnienia i wyjaśnień dotyczących treści przedmiotowych środków dowodowych omówimy w kolejnym Top temacie.

Być może zainteresują Cię także opracowania i wzory dokumentów związane z przedmiotowymi środkami dowodowymi:

Zasady udzielania zamówień publicznych

Zasady udzielania zamówień publicznych w praktyce zamawiających i wykonawców

Każda czynność, jaką zamawiający podejmuje w postępowaniu, jest oceniana w świetle głównych założeń czy zasad udzielania zamówień publicznych. Dotyczą one wszystkich bez wyjątku postępowań przetargowych bez względu na wartość zamówień i tryb postępowania. Zobacz, jak w praktyce stosować zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji. Sprawdź, co oznacza zasada efektywności ekonomicznej. Dowiedz się, jak powinno przebiegać postępowanie, aby móc stwierdzić, że jest przejrzyste. W artykule omawiamy zasady systemu zamówień publicznych od strony praktycznej.

W tym artykule

Najważniejsze informacje dotyczące zasad udzielania zamówień publicznych:

Zasada Pzp – regulacje ustawowe

Zasada Pzp w praktyce

Zasada równego traktowania i uczciwej konkurencji (art. 16 Pzp)

  1. Wykonawców znajdujących się w zbliżonej sytuacji traktuj jednakowo
  2. Nie wprowadzaj dyskryminujących wymogów i uważaj na tego rodzaju działania w postępowaniu
  3. Dbaj o to, aby każdy wykonawca otrzymywał od Ciebie te same informacje 
  4. Pamiętaj o tych zasadach szczególnie gdy projektujesz warunki udziału w postępowaniu, kryteria oceny ofert i opis przedmiotu zamówienia

Zasada przejrzystości (transparentności) – art. 16 Pzp

  1. Prowadź postępowanie tak, aby wykonawcy mogli na bieżąco weryfikować Twoje działania
  2. Informuj o podejmowanych czynnościach zgodnie z prawem
  3. Pamiętaj o niezbędnej publikacji określonych informacji na Twojej stronie WWW i w ogólnodostępnych publikatorach 

Zasada proporcjonalności (art. 16 Pzp)

Podejmuj w postępowaniu takie działania i decyzje, które są uzasadnione celem procedury. Dobieraj swoje wymogi do zakresu i rodzaju zamówienia, inaczej zniechęcisz wykonawców do złożenia oferty i narazisz się na zarzuty

Zasada efektywności (art. 17 Pzp)

  1. Dobierz odpowiednio środki, jakie zastosujesz, aby przeprowadzić procedurę (zastanów się nad personelem, wspólnym udzieleniem zamówienia z inną jednostką, a może zleceniem czynności na zewnątrz)
  2. Wybierz ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy stosunek ceny do jakości. Pamiętaj, że koszty jakie poniesiesz, to nie tylko cena oferty. Przeanalizuj, jakie wydatki będziesz musiał być może pokryć podczas realizacji umowy i korzystania z przedmiotu zamówienia na przestrzeni czasu (pomyśl o gwarancji, naprawach, serwisie, konieczności aktualizacji programów itp.).

Zasada udzielenia zamówienia wykonawcy wybranemu w trybie Pzp (art. 17 Pzp)

Wybierz wykonawcę zgodnie z przepisami Pzp. Pamiętaj, że co do zasady zmiana wykonawcy zamówienia w trakcie realizacji umowy jest niedozwolona (wyjątek – art. 455 ust. 1 pkt 2 Pzp)

Zasada bezstronności i obiektywizmu (art. 17 Pzp)

Od osób przygotowujących i prowadzących postepowanie uzyskaj oświadczenia, iż nie występuje u nich konflikt interesów. Wyłącz z przetargu osoby, których różne relacje z wykonawcą mogą zakłócić obiektywizm i bezstronność

Zasada jawności (art. 18 Pzp)

Prowadź na bieżąco protokół postępowania, informuj o podejmowanych czynnościach zgodnie z przepisami Pzp. Udostępniaj na wniosek dokumentację postępowania w terminach określonych w Pzp. Pamiętaj o wyjątkach od zasady jawności (tajemnica przedsiębiorstwa, RODO)

Zasada pisemności i języka polskiego (art. 20 Pzp)

Postępowanie prowadź w formie pisemnej, pamiętając, jednak, że nie oznacza ona formy „papierowej”. W zamówieniach publicznych obowiązuje pełna elektronizacja w:

  • komunikacji zamawiający – wykonawca,
  • dokumentowaniu postępowania.

Postępowanie – z wyjątkami przewidzianymi w Pzp – prowadź w języku polskim. 

Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia Pzp

Rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia publicznego – odstąpienie, porozumienie stron, wypowiedzenie

W sytuacji gdy inflacja, wojna w Ukrainie, COVID-19 powodują, że realizacja umowy w sprawie zamówienia publicznego na dotychczasowych zasadach przestaje być opłacalna, strony próbują wprowadzić do niej stosowne zmiany. Niestety nie zawsze będą one możliwe w świetle obowiązujących przepisów. Czasem jedynym wyjściem jest rozwiązanie umowy w sprawie zamówienia i zawarcie nowego kontraktu. Czy ustawa Pzp pozwala zawsze zakończyć bez przeszkód współpracę? Jak formalnie rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego? Co w sytuacji, gdy zamawiający nie zgadza się rozwiązać umowy za porozumieniem stron? Kiedy odstąpić od umowy a kiedy ją wypowiedzieć? Sprawdź w artykule. 

W tym artykule
  • Umowy w sprawach zamówień publicznych zawiera się na czas oznaczony a ich cechą jest trwałość. Co do zasady ustawa Pzp nie przewiduje możliwości dowolnego rozwiązywania takich umów zarówno przez zamawiającego, jak i wykonawcę. Jeżeli umowa jest wykonywana należycie, to powinna obowiązywać do upływu terminu jej wykonywania.
  • Istnieją ustawowe rozwiązania, które pozwalają rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego. Artykuł 456 ust. 1 ustawy Pzp uprawnia zamawiającego do jednostronnego odstąpienia od umowy w razie, gdy interes publiczny przemawia za tym, jednakże w sytuacji, gdy nie można było tego przewidzieć w chwili zawarcia umowy.
  • Kontrahenci umowy w sprawie zamówienia publicznego mogą zastrzec, że jednej lub obu stronom będzie przysługiwać w ciągu oznaczonego terminu prawo odstąpienia od umowy (umowne prawo odstąpienia).
  • Strony mogą również określić warunki, po wystąpieniu których będzie można odstąpić od umowy. 
  • W sytuacji, gdy jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w realizacji zobowiązania z umowy, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do wykonania. Jednocześnie gdy bezskutecznie upłynie wyznaczony termin, strona będzie miała prawo odstąpić od umowy.

Sprawdź też: