UZP wypowiada się na temat szacowania dostaw artykułów spożywczych – sprawdź ułatwienia

Stan prawny na dzień: 01.02.2022
UZP jednoznacznie wypowiada się na temat szacowania dostaw artykułów spożywczych – sprawdź ułatwienia

Dotychczas eksperci dość ostrożnie podchodzili do możliwości podziału dostaw artykułów spożywczych na kategorie i zlecania ich w osobnych procedurach. Urząd Zamówień Publicznych wskazał jednak w swojej publikacji, iż zamawiający może udzielić niezależnego zamówienia na dany asortyment, jeśli ustali, że dostawą są w sposób naturalny zainteresowani wykonawcy z danego sektora. Zastrzega przy tym, że zawsze należy wziąć pod uwagę konkretny stan faktyczny, w którym zamawiający szacuje zamówienia.

Przykładowo dostawami pieczywa nie zajmują się typowi dostawcy mięsa. Stąd uzasadnione jest, by dokonywać ich zakupu niezależnie od innych kategorii dostaw. Przykłady można mnożyć. To samo będzie dotyczyć dostaw warzyw i owoców czy innych produktów spożywczych – typu mąki, makarony, bakalie itp.

Dotychczasowe wątpliwości w tej mierze wywoływało brzmienie art. 30 ust. 2 ustawy Pzp. Zgodnie z tym przepisem jeśli zamawiający planuje nabyć podobne dostawy, szacunkową wartością zamówienia jest ich łączna wartość. Przy czym nie ma znaczenia, czy zamawiający udzielał zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, lub dopuszczał możliwość składania ofert częściowych. Zamawiający zadawali sobie pytanie: czy dostawy różnego rodzaju artykułów spożywczych należy traktować jako dostawy podobne? Zazwyczaj eksperci ze względów ostrożnościowych radzili sumować tego typu zamówienia i udzielać ich w procedurze właściwej dla ich ogólnej wartości, do czasu, aż  Urząd Zamówień Publicznych wyrazi w tym zakresie jednoznaczne stanowisko.

W opinii pt. „Zasady szacowania wartości zamówienia na zakup produktów spożywczych”, która pojawiła się w Informatorze UZP nr 4/2021 czytamy: „(…) Warto również przytoczyć pogląd ustawodawcy unijnego wyrażony w treści motywu 19 Dyrektywy 2014/24/UE, zgodnie z którym do celów szacowania progów pojęcie podobnych dostaw należy rozumieć jako produkty o identycznym lub podobnym przeznaczeniu – jak np. dostawy różnych rodzajów żywności.

A zatem intencja ustawodawcy unijnego zdaje się preferować pogląd, iż dostawy różnych rodzajów żywności to podobne dostawy, które mogą być udzielane w częściach, ale wartość wszystkich tych części należy szacować łącznie.

Nie jest to jednak pogląd kategoryczny. Jak dalej stanowi treść motywu 19 preambuły, »zazwyczaj wykonawca w danym sektorze byłby zainteresowany dostawą takich artykułów jako części swojego normalnego asortymentu«.

Innymi słowy, dostawca pieczywa nie jest z reguły zainteresowany dostawami mięsa, a ten z kolei dostawami pieczywa. A zatem treść motywu 19 nie przekreśla automatycznie argumentu przemawiającego za odrębnym szacowaniem takich zamówień w konkretnych okolicznościach zamówienia”.

Urząd Zamówień Publicznych w podsumowaniu opracowania opowiada się za tym, by zamawiający szacowali dostawy artykułów spożywczych, bazując na kryterium dostępności produktów u jednego dostawcy. Autor opinii wskazuje: „Powyższej oceny zamawiający powinien dokonywać z uwzględnieniem podziału, jaki w sposób naturalny istnieje na rynku artykułów spożywczych. Jeżeli zatem wartość odrębnego zamówienia nie przekroczy kwoty 130 000 zł, do udzielenia zamówienia na produkty spożywcze, przepisy ustawy Pzp nie będą miały zastosowania”.

Opinia przyzwala zatem na to, aby poszczególne grupy produktów (typu mięso, wędliny; warzywa, owoce; pieczywo itd.) zamawiać w osobnych procedurach właściwych dla wartości tych grup z uwagi na kryterium podmiotu wykonawcy.

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne...