zamówienie publiczne

Postępowanie z ofertami częściowymi a kwota przeznaczona na zamówienie

Pytanie:

Zgodnie z art. 222 ust. 4 ustawy Pzp, zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie WWW postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Czy w przypadku zamówienia podzielonego na części podaję wartość dla poszczególnych części, czy całą kwotę przeznaczoną na realizację zamówienia? Czy może zarówno wartość dla poszczególnych części jak i na całość postępowania? Co w przypadku, gdy oferty na jedną z części przewyższają wartość środków planowanych na to zadanie, ale dla całości postępowania ich suma nie przekracza całkowitej wartości, którą zamawiający planował wydać w procedurze? Czy na tę część mogę unieważnić postępowanie (art. 255 pkt 3 ustawy Pzp), czy muszę przesunąć na nią środki planowane dla innej części, jeśli dla całości postępowania suma wartości nie przekracza zakładanej kwoty?

Przykładowo prowadzę postępowanie z podziałem na 3 części. Na każdą z nich zamierzam przeznaczyć równo po 50.000 zł. Zatem na całość planowałem wydać 150.000 zł. Wpływa 1 oferta na wszystkie części, odpowiednio na cz. 1 – w kwocie 45.000 zł, na cz. 2 – 45.000 zł, na cz. 3 – 51.000 zł. Oferta – sumarycznie nie przekracza kwoty, którą zamierzałem wydatkować w tym postępowaniu, ale patrząc na poszczególne zadania – najniższa cena dla zadania 3. przekracza wartość łącznych środków. Czy mogę unieważnić postępowanie w zakresie części 3. na podstawie art. 255 ust. 3 ustawy Pzp? Czy też muszę ją sfinansować z tego co zaoszczędziłem na częściach 1 i 2, bo było to jedno postępowanie, na które zamierzałem przeznaczyć w całości 150.000 zł?

Jak przygotować postępowanie na zamówienie?

Jak przygotować postępowanie na zamówienie publiczne – opis przedmiotu zamówienia i szacowanie wartości zamówienia

Sprawdź, jak przygotować postępowanie na zamówienie zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Podpowiadamy krok po kroku, m.in. w jaki sposób opisać przedmiot zamówienia i oszacować jego wartość. Z artykułu dowiesz się także, o czym pamiętać, przeprowadzając konsultacje rynkowe. Przeczytasz o tym, jak sporządzić projekt umowy z wykonawcą. Zobacz, jak przygotować postępowanie na zamówienie publiczne w 5 uporządkowanych etapach.

W tym artykule
  • Zamawiający, który zastanawia się, jak przygotować postępowanie na zamówienie, a przede wszystkim od czego zacząć procedurę, powinien zajrzeć do regulacji art. 83 ustawy Pzp. Analiza potrzeb i wymagań jest obowiązkowym etapem w przetargach unijnych. Przepis wskazuje na kilka elementów, które pozwolą sprawnie sporządzić raport z przeprowadzonej analizy.
  • Jeśli zamawiający nie wie, jak sporządzić OPZ, może zasięgnąć wiedzy z rynku danych zamówień. W tym celu powinien skorzystać ze wstępnych konsultacji rynkowych. Jest to narzędzie służące zamawiającym, którym brakuje dostatecznej praktycznej wiedzy, jak przygotować postępowanie na zamówienie.
  • W zakresie OPZ ustawa Pzp z 2019 roku nie modyfikuje w sposób znaczący regulacji względem starej ustawy Pzp z 2004 roku.
  • Przygotowując postępowanie, zamawiający opisuje warunki kontraktu, jaki chce podpisać z wykonawcą. Czynność ta ma fundamentalne znaczenie, aby prawidłowo przeprowadzić postępowanie oraz zapewnić sprawną współpracę stronom. Warto zwrócić uwagę na to, jakie postanowienia są aktualnie obowiązkowe w umowie (np. zawieranej na czas ponad 12 miesięcy) oraz zabronione. Część postanowień będzie właściwa dla określonych umów w zależności od przedmiotu zamówienia.    
  • Obecnie należy łącznie traktować dostawy podobne i zlecać je w procedurach właściwych dla ich zsumowanej wartości. Wobec tego należy ze szczególną ostrożnością podchodzić do szacowania wartości artykułów spożywczych, sprzętu komputerowego i akcesoriów komputerowych czy różnego rodzaju sprzętu sportowego. Zamówienia te, dotychczas traktowane jako odrębne, należy traktować jako podobne, a procedurę ich udzielenia dobierać, uwzględniając ich łączną szacunkową wartość.

O tym, jak przygotować postępowanie na zamówienie, przeczytasz także w artykułach:

Czy małżeństwo składające odrębne oferty należy do grupy kapitałowej?

Czy małżeństwo składające odrębne oferty należy do grupy kapitałowej?

Jedną z przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych obligatoryjnych podstaw odrzucenia oferty jest fakt, że złożył ją wykonawca, który podlega wykluczeniu z postępowania. Wśród podstaw wykluczenia jest zmowa przetargowa w ramach grupy kapitałowej. Pojęcie grupy kapitałowej kojarzy się z międzynarodowymi koncernami i dużymi firmami handlowymi. Czy grupą kapitałową może być również małżeństwo, które w tym samym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego złoży odrębne oferty? Problem ten w kilku wyrokach porusza KIO. Warto zapoznać się z argumentami Izby, jakie przedstawia w orzeczeniach. Będzie to pomocne zarówno zamawiającym, na etapie badania i oceny ofert, jak i wykonawcom, którzy składają oferty.

Jak wypełnić JEDZ przy pytaniu o niewłaściwą realizację poprzednich zamówień?

Jak wypełnić JEDZ przy pytaniu o niewłaściwą realizację poprzednich zamówień?

Wykonawca, który wypełnia formularz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ), potwierdza brak podstaw do wykluczenia z udziału w postępowaniu oraz zaświadcza, że spełnia warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji. JEDZ tymczasowo zastępuje podmiotowe środki dowodowe, jakich wymaga zamawiający. Z uwagi na swoją unijną standaryzację sformułowania jego zapisów budzą wątpliwości interpretacyjne. Jedną z rubryk, które sprawiają trudności, jest pytanie o wcześniejsze rozwiązanie innych umów o zamówienia lub nałożenie z ich tytułu odszkodowań na wykonawcę. Naprzeciw temu problemowi wyszedł Urząd Zamówień Publicznych, wydając instrukcję wypełniania JEDZ. Niestety instrukcja także pozostaje niejasna i powoduje wiele sporów. Sprawdź, jak KIO radzi wypełniać JEDZ. Zobacz, z jakimi zagadnieniami muszą zmierzyć się strony postępowania o zamówienie publiczne.