usługi społeczne

  Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi w ustawie Pzp 2024

Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi w ustawie Pzp 2024

W przypadku usług społecznych i innych szczególnych usług ustawa Pzp przewiduje pewne ułatwienia w ich zlecaniu. Jeśli zamawiasz np. usługi hotelowe bądź restauracyjne, usługi opiekuńcze, usługi opieki zdrowotnej albo pocztowe, zapoznaj się z naszym artykułem. Omawiamy w nim szczegółowo procedury, jakie zastosujesz do tego typu zamówień w zależności od progu zamówienia – poniżej lub powyżej 750.000 euro. W materiale znajdziesz także czytelną tabelę, która wymienia wszystkie usługi społeczne.

Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych

Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych – kiedy i dlaczego warto je wprowadzić?

Zarówno przepisy unijne, jak i krajowe dotyczące zamówień publicznych dają instytucjom zamawiającym możliwość korzystania z szeregu instytucji mających na celu wdrażanie aspektów społecznych do zamówień. Wśród nich możemy wyróżnić m.in. aktywizację zawodową i społeczną osób społecznie marginalizowanych, zabezpieczenie sytuacji pracowników poprzez nałożenie wymogu zawierania umów o pracę, czy też odformalizowanie procesów przetargowych w stosunku do zamówień o charakterze społecznym, zdrowotnym, edukacyjnym i kulturowym.

  • Dyrektywy unijne nie wprowadzają rygorystycznej i ścisłej procedury przeprowadzania postępowań na usługi społeczne. Poszczególne kraje mają znaczną swobodę w określaniu reguł udzielania takich zamówień. Dzięki temu polski ustawodawca mógł wprowadzić do omawianej procedury wiele uproszczeń, a także zmniejszyć obciążenia administracyjne. Niezmienny pozostaje obowiązek przestrzegania podstawowych zasad przejrzystości, obiektywizmu i niedyskryminacji zainteresowanych wykonawców. Ważne jest również zagwarantowanie, aby zamawiający byli w stanie zastosować określone kryteria jakości przy wyborze wykonawców – aspekt społeczny nie może być nadrzędny względem interesu instytucji zamawiającej.
  • Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jeśli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia, zamawiający jest zobowiązany zwrócić się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień. Przepis ten wprost wskazuje, że wyjaśnienia wykonawcy powinny uwzględniać aspekty społeczne, tj. koszty pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej.
  • Oprócz zamówień na usługi społeczne, które w sposób szczególny są nastawione na udział społeczeństwa w realizacji zamówień, instytucje zamawiające mogą również przenieść do „standardowych” zamówień aspekty społeczne. W szczególności zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu może zastrzec, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się określone grupy wykonawców. Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający może zawrzeć w ogłoszeniu zapis, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej oraz inni wykonawcy, których działalność obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych.