Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych – kiedy i dlaczego warto je wprowadzić?

Stan prawny na dzień: 22.07.2020
Aspekty społeczne w zamówieniach publicznych

Zarówno przepisy unijne, jak i krajowe dotyczące zamówień publicznych dają instytucjom zamawiającym możliwość korzystania z szeregu instytucji mających na celu wdrażanie aspektów społecznych do zamówień. Wśród nich możemy wyróżnić m.in. aktywizację zawodową i społeczną osób społecznie marginalizowanych, zabezpieczenie sytuacji pracowników poprzez nałożenie wymogu zawierania umów o pracę, czy też odformalizowanie procesów przetargowych w stosunku do zamówień o charakterze społecznym, zdrowotnym, edukacyjnym i kulturowym.

  • Dyrektywy unijne nie wprowadzają rygorystycznej i ścisłej procedury przeprowadzania postępowań na usługi społeczne. Poszczególne kraje mają znaczną swobodę w określaniu reguł udzielania takich zamówień. Dzięki temu polski ustawodawca mógł wprowadzić do omawianej procedury wiele uproszczeń, a także zmniejszyć obciążenia administracyjne. Niezmienny pozostaje obowiązek przestrzegania podstawowych zasad przejrzystości, obiektywizmu i niedyskryminacji zainteresowanych wykonawców. Ważne jest również zagwarantowanie, aby zamawiający byli w stanie zastosować określone kryteria jakości przy wyborze wykonawców – aspekt społeczny nie może być nadrzędny względem interesu instytucji zamawiającej.
  • Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp, jeśli zaoferowana cena lub koszt, lub ich istotne części składowe wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzą wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia, zamawiający jest zobowiązany zwrócić się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień. Przepis ten wprost wskazuje, że wyjaśnienia wykonawcy powinny uwzględniać aspekty społeczne, tj. koszty pracy, których wartość przyjęta do ustalenia ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki godzinowej.
  • Oprócz zamówień na usługi społeczne, które w sposób szczególny są nastawione na udział społeczeństwa w realizacji zamówień, instytucje zamawiające mogą również przenieść do „standardowych” zamówień aspekty społeczne. W szczególności zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu może zastrzec, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się określone grupy wykonawców. Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający może zawrzeć w ogłoszeniu zapis, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie zakłady pracy chronionej oraz inni wykonawcy, których działalność obejmuje społeczną i zawodową integrację osób będących członkami grup społecznie marginalizowanych.

Pozostało jeszcze 81% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Radosław Pilarski

Radosław Pilarski

adwokat, publicysta, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego, upadłościowego oraz prawa zamówień publicznych