umowa z wykonawcą

Przyszłe skutki rozwiązania umowy z winy wykonawcy

Pytanie:

Mam prośbę o rozwiązanie wątpliwości w związku z koniecznością rozwiązania/zerwania umowy na dostawy (ew. wraz z dzierżawami) zawartej w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Mowa o zerwaniu umowy z winy wykonawcy. Jako powód takiego działania należałoby wskazać olbrzymi wzrost kosztów produkcji dostarczanego przedmiotu zamówienia (produkcja krajowa) wynikający w przeważającej części ze wzrostu kosztów energii elektrycznej (niezbędnej do produkcji) oraz pośrednich i bezpośrednich kosztów transportu (np. wyraźny wzrost cen paliw). Kontrakty podpisywane były w okresach, w których nikt nie mógł przewidzieć takiego wzrostu kosztów produkcji i transportu. Większość umów będących przedmiotem mojego zapytania nie posiada stosownych zapisów dotyczących ewentualnej rewaloryzacji zaproponowanych cen (np. po upływie 12 m-cy) lub podane wskaźniki dopuszczalnej rewaloryzacji nie pokrywają się z realnym zapotrzebowaniem. Jakie konsekwencje mogą wynikać dla potencjalnego wykonawcy decydującego się na rozwiązanie umowy z przyczyn wskazanych powyżej? Oczywista wydaje się być konieczność zapłacenia kar umownych opisanych w obowiązującej umowie, w tym konkretnym przypadku. Czy konsekwencją rozwiązania umowy może być możliwość wykluczenia wykonawcy z kolejnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (przepisy ustawy Pzp) na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 5 i/lub 7? Czy takie wykluczenie ma miejsce tylko i wyłącznie u tego zamawiającego, u którego doszło do wypowiedzenia umowy i który teraz wszczyna postępowanie? Czy w przypadku rozwiązania umowy (kolosalne wzrosty kosztów produkcji) i wprowadzenia fakultatywnych podstaw do wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 5 i/lub 7, wykonawca, który zerwał umowę, a następnie przystępuje do nowego postępowania, może (a nawet powinien) dążyć do sanacji opisanej w art. 110 ust. 2 ustawy Pzp?

Dostosowanie umowy do obowiązujących przepisów prawa przed jej zawarciem – czy zmiana umowy jest dopuszczalna?

Pytanie:

Czy można wprowadzić zmiany do umowy przed jej zawarciem, czyli ustalić jej treść nieco odmiennie od projektowanych postanowień umowy, stanowiących załącznik do SWZ czy należy podpisać kontrakt, a następnie go aneksować? Prowadzę przetarg nieograniczony, po którym chcemy podpisać umowę na 24 miesiące. Do umowy zamierzamy dodać zapisy, które:

1)     zobowiązują wykonawcę do przedstawienia na żądanie zamawiającego oświadczeń jego oraz podwykonawców, potwierdzających, że umowa nie jest realizowana z naruszeniem zakazu, określonego w art. 5k rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (…),

2)     umożliwiają wypowiedzenie umowy w przypadku nieprzedstawienia oświadczeń o których mowa powyżej lub realizacji umowy z naruszeniem powołanego już art. 5k –mając na względzie fakt, że zakaz obowiązuje również na etapie realizacji umowy.

W umowie zamierzamy także uwzględnić skutki:

1)     wejścia w życie 16 maja 2022 r. rozporządzenia Rady Ministrów z 13 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, zastępującego stan „epidemii” – stanem „zagrożenia epidemicznego”, poprzez korektę techniczną odpowiednich zapisów, bez zmiany ich znaczenia,

2)     zmiany naszych przepisów wewnętrznych, poprzez korektę odpowiednich zapisów oraz załącznika do umowy (najbardziej istotna zmiana w ujęciu faktycznym {przepis wewnętrzny}, to nałożenie na wykonawcę obowiązku posiadania spisu substancji i mieszanin stwarzających zagrożenie, stosowanych w celu realizacji przedmiotu umowy oraz ich aktualnych kart charakterystyki w języku polskim, w sytuacji, gdy zgodnie z art. 221 ust. 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, w brzmieniu: „Niedopuszczalne jest stosowanie substancji niebezpiecznej, mieszaniny niebezpiecznej, substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie bez posiadania aktualnego spisu tych substancji i mieszanin oraz kart charakterystyki, a także opakowań zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem”.

Chcemy także wykreślić z umowy zapis, który odpowiada art. 462 ust. 7 ustawy Pzp, gdyż wykonawca, z którym ma zostać zawarta umowa, nie powoływał się, w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia, celem wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, na zasoby udostępniających je podmiotów.

Czy są to zmiany nieistotne, w odniesieniu do których nie stosuje się zakazu określonego w art. 454 ust. 1 ustawy Pzp?

Postanowienia umowy w razie prawa opcji – skorzystaj z praktycznych wskazówek

Pytanie:

Zamawiający planuje uruchomić postępowanie na wdrożenie oprogramowania z uwzględnieniem prawa opcji. W formularzu ofertowym wykonawca będzie zobowiązany wpisać wysokość maksymalnego wynagrodzenia z tytułu wykonania zamówienia, w podziale na kilka składowych. Jedna z tych składowych będzie obejmować cenę brutto za zamówienie opcjonalne. Zostanie ona obliczona z wykorzystaniem dwóch jednostek rozliczeniowych w następujący sposób:

ZAKRES ZAMÓWENIA W RAMACH PRAWA OPCJI

  • Realizacja usług A: ..... zł/1 roboczogodzina x 500 (roboczogodzin) = ............................. zł
  • Realizacja usług B: ..... zł/1 CFP (Cosmic Function Point) x 100 (CFP) = ............................. zł
  • Cena brutto za zamówienie opcjonalne: A+B = .............................. zł.

Wskazanemu podziałowi na różne formy rozliczenia (roboczogodzina i CFP) w dokumentacji zamówienia będą odpowiadały odrębne zakresy realizacyjne w ramach zamówienia opcjonalnego. Każdy z elementów tego zamówienia będzie można rozliczać tylko w jednej ze wskazanych jednostek rozliczeniowych. Określoną w formularzu ofertowym liczbę/limit roboczogodzin i CFP zamawiający uwzględnił również przy szacowaniu wartości zamówienia.

Czy wobec tego zamawiający może w zgodzie z przepisami ustawy Pzp sformułować w projektowanych postanowieniach umowy zapisy, z których będzie wynikać, że w przypadku wykorzystania limitu CFP, strony będą miały możliwość konwersji niewykorzystanej puli roboczogodzin na CFP? W tym przypadku zostałby zastosowany mechanizm „przeliczenia” kosztów elementu zamówienia z roboczogodziny na CFP.

Takie rozwiązanie zakładałoby:

1)      ostatecznie tylko jeden wiążący dla stron limit – kwotowy („Cena brutto za zamówienie opcjonalne”),

2)      użycie danych dotyczących liczby/limitu w formularzu ofertowym jedynie dla ustalenia wartości maksymalnej za wykonanie zamówienie opcjonalnego, celem porównania ofert.

Czy w przedstawionym przypadku strony umowy, w ramach rozliczenia realizacji zamówienia opcjonalnego, wiąże jedynie limit kwotowy, czyli „Cena brutto za zamówienie opcjonalne” czy również limit liczbowy każdej z jednostek rozliczeniowych (roboczogodzina i CFP), którego nie można przekroczyć na etapie realizacji umowy?

Odmowa podpisania umowy z uwagi na COVID-19 – jak ocenić sytuację i jakie podjąć działania?

Pytanie:

Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony. Obecnie wybrał najkorzystniejszą ofertę i wezwał wykonawcę do podpisania umowy. Wykonawca poinformował go, że z powodu zaistnienia siły wyższej nie jest jednak w stanie zawrzeć umowy na warunkach określonych w siwz i ofercie.

Jako siłą wyższą wskazuje m.in.:

  • rozwój pandemii SARS-CoV-2 i zahamowanie wymiany handlowej pomiędzy Chinami i resztą świata (przedmiot zamówienia sprowadzany jest z Chin),
  • nadzwyczajne ograniczenie lub brak możliwości załadunków w Chinach,
  • kilkukrotny wzrost stawek frachtowych w zależności od portu w Chinach.

Wykonawca twierdzi, że powyższe okoliczności pojawiły się po złożeniu oferty i przedłużeniu jej ważności na wniosek zamawiającego. Zdaniem zamawiającego zaś wykonawca, w czasie gdy wydłużał termin związania ofertą, miał tę wiedzę lub przy zachowaniu należytej staranności mógł przewidzieć wskazane okoliczności.

Proszę o opinię, czy opisana sytuacja może być potraktowana jako siła wyższa i w konsekwencji, pomimo niezawarcia umowy, stanowić przesłankę zwrotu wadium wykonawcy? Czy strony mogą na podstawie art. 15r. ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, dokonać zmiany umowy (przed jej zawarciem z wykonawcą, który złożył najkorzystniejszą ofertę) w zakresie np. zmiany terminu realizacji lub zmiany ceny bez zmiany zakresu przedmiotu zamówienia?

Wykonawca nie ma obowiązku zgadzać się na zmianę umowy, nawet jeśli przewidują ją jej postanowienia

Pytanie:

Na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp chciałem wydłużyć termin obowiązywania umowy na zagospodarowanie odpadów. Wykonawca nie zgadza się na to, z uwagi na wzrost kosztów przyjęcia i zagospodarowania odpadów. Natomiast zgodnie z zapisami siwz:

„[OPIS SPOSOBU OBLICZANIA CENY]

14.1 Wykonawca, uwzględniając warunki realizacji przedmiotu zamówienia, określone w niniejszej siwz, powinien ująć w cenie koszty odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych, uwzględniając przy tym m.in.:

  • charakterystykę terenu gminy,
  • ilość odbieranych odpadów komunalnych w 2017 roku,
  • możliwość wzrostu ilości odbieranych odpadów komunalnych w okresie realizacji usługi,
  • możliwość wzrostu ilości obsługiwanych nieruchomości w okresie realizacji usługi,
  • częstotliwość i sposób odbierania odpadów komunalnych,
  • konieczność osiągnięcia poziomu recyklingu i poziomu ograniczenia masy odpadów, zgodnych z obowiązującymi przepisami,
  • inne koszty mające wpływ na realizację usługi.

14.2 Wykonawca powinien w cenie ująć wszystkie koszty niezbędne do prawidłowej i rzetelnej realizacji przedmiotu zamówienia, o którym mowa w rozdziale III SIWZ oraz ewentualne ryzyko ekonomiczne wynikające z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.

14.3 Wykonawca jest zobowiązany do wypełnienia formularza oferty, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do SIWZ, podając w nim cenę (kwotę netto plus podatek VAT) za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Cena podana w formularzu oferty będzie stanowiła wynagrodzenie ryczałtowe wykonawcy”. Czy wykonawca może odmówić przedłużenia umowy w tym przypadku o jeden miesiąc ze względu na wzrost kosztów? Przecież zgodnie z pkt 14.2 siwz powinien wziąć pod uwagę zmiany i uwzględnić wszystkie koszty?