umowa z wykonawcą

Dopuszczalność zmian umowy – czasem trzeba zastosować kilka przesłanek

Pytanie:

Otrzymaliśmy dofinansowanie ze środków UE (RPOWD 2014–2020) na budowę sortowni odpadów komunalnych oraz budynku biurowo-socjalnego (zaplecza), a także świadczenie usług inżyniera kontraktu dla tej inwestycji. Ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na wybór inżyniera i podpisaliśmy umowę w sprawie zamówienia publicznego. W opisie przedmiotu zamówienia na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu wskazano dokumentację projektową dla robót budowlanych dotyczących sortowni odpadów oraz budynku biurowo-socjalnego (zaplecza). Dokumentacja projektowa była również załącznikiem do siwz.

Aktualnie jesteśmy w trakcie uzgadniania zmian w umowie o dofinansowanie projektu polegających m.in. na przedłużeniu terminu jego realizacji oraz zamianie dokumentacji projektowej dotyczącej budynku biurowo-socjalnego (będziemy budować inny budynek na podstawie nowego projektu).

Czy w związku z tym możliwa jest zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w zakresie przedłużenia terminu jej realizacji oraz zamiany dokumentacji projektowej dotyczącej budynku biurowo-socjalnego (zaplecza)?

Określiliśmy następujące okoliczności zmiany umowy: „1. Zamawiający przewiduje możliwość:

1)      przedłużenia terminu realizacji umowy w przypadku gdy Wykonawcy robót budowlanych nie zrealizują robót budowlanych w okresie obowiązywania niniejszej umowy wskazanym w § 2 ust. 2, w szczególności ze względu na zmiany terminów realizacji w projekcie pn. »Modernizacja istniejącego MBP w zakresie części do mechanicznego przetwarzania odpadów wraz z zapleczem przy ul. Rzeszotarskiej w Legnicy« i/lub opóźnienia w wykonywaniu robót budowlanych przez Wykonawców robót budowlanych,

2)      zmiany lub zamiany dokumentacji projektowej wskazanej w pkt 2.6 w Opisie przedmiotu zamówienia (Załącznik nr 1 do umowy), która opisuje roboty budowlane dotyczące modernizacji istniejącego MBP w zakresie części do mechanicznego przetwarzania odpadów oraz modernizacji istniejącego MBP w zakresie budowy zaplecza”.

W umowie nie przewidziano możliwości zmiany wynagrodzenia inżyniera kontraktu. Czy możliwe jest zwiększenie wynagrodzenia w związku z budową innego budynku o mniej niż 10% wartości umowy na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp? Proszę o poradę odnośnie do prawidłowości sporządzenia aneksu na podstawie w/w przesłanek.

Inną opcją może być rozwiązanie lub odstąpienie od umowy, a następnie ponowne ogłoszenie przetargu na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu, który nie zaczął jeszcze realizować przedmiotu umowy, gdyż nie mamy jeszcze wykonawcy robót budowlanych (przetargi nieograniczone na roboty zostały unieważnione).

Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron nie jest w interesie wykonawcy i najprawdopodobniej się na to nie zgodzi. Odnośnie do odstąpienia od umowy brakuje nam podstawy prawnej, gdyż nie przewidzieliśmy odpowiednich przesłanek w kontrakcie. Natomiast art. 145 ust. 1 ustawy Pzp wydaje się niewystarczający, zważywszy, że zgodnie z jego brzmieniem możliwe jest odstąpienie od umowy, w przypadku gdy istotnej okoliczności powodującej że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, nie można było przewidzieć. Określiliśmy możliwość zmiany umowy w zakresie zmiany lub zamiany dokumentacji projektowej, co uniemożliwia obecnie skorzystanie z art. 145 ust. 1 ustawy Pzp.

Badając, czy zmiana umowy o zamówienie jest istotna trzeba mieć na względzie wpływ takiej zmiany na warunki konkurencji w danym przetargu

Pytanie:

W przetargu nieograniczonym zamawiający żądał, aby wraz z ofertą wykonawca w celu potwierdzenia, że oferowane usługi odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego, przedłożył listę placówek medycznych dostępnych na określonym terenie, z których mogą korzystać pracownicy i ich rodziny. Wykonawca miał zapewnić możliwość korzystania z co najmniej 30 (słownie: trzydziestu) placówek, dodatkowo zamawiający w siwz postawił jako kryterium oceny ofert:

Kryterium „liczba placówek medycznych dostępnych w .........” .

Czy w związku z tym wykonawca na etapie realizacji umowy może zmienić listę placówek w taki sposób, że zmieni placówkę X znajdującą się pod adresem Y na placówkę Z pod innym adresem? Liczba oferowanych placówek na terenie określonym przez zamawiającego nie ulega zmianie? Czy wykonawca może zlikwidować jedną z placówek nie wprowadzając następnej? Zmniejszy się liczba placówek wykonawcy (nadal jest większa niż oczekiwane min przez zamawiającego? Czy wykonawca może zmienić listę placówek w taki sposób, że zmieni placówkę X znajdującą się pod adresem Y na placówkę Z pod innym adresem? Liczba oferowanych placówek na terenie określonym przez zamawiającego zmniejszy się, gdyż dodana placówka znajduje się na innym terenie. Czy zamawiający na etapie prowadzonego postępowania powinien przewidzieć zmiany do umowy jako istotne?

Umowa z wykonawcą powinna jasno określać sposoby rozliczeń wykonawcy za poszczególne świadczenia

Pytanie:

Zagadnienie dotyczy wartości zamówienia na usługi rekreacyjno – sportowe opłacane przez zamawiającego i jego pracowników. Jak wtedy powinno być określone wynagrodzenie wykonawcy i jego rozliczenie w umowie w sprawie zamówienia publicznego i jaką kwotę podać do rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach?

Zakładam, że w umowie powinno być ustalone wynagrodzenie wykonawcy obejmujące wszystkie pakiety i wszystkich użytkowników bez względu na to kto płaci. Wynagrodzenie to byłoby określone jako łączna wartość maksymalna (bo nie wiemy ile faktycznie osób przystąpi do programu i jaki pakiet usług wybierze – podajemy przewidywane szacowane wartości maksymalne), która będzie rozliczana miesięcznie za faktycznie zrealizowane pakiety dla faktycznej liczby Użytkowników w danym miesiącu. Wykonawca w ofercie poda ceny jednostkowe wszystkich pakietów dla każdego z rodzaju użytkowników czyli cenę pakietu 8 wejść dla pracownika, cenę pakietu 8 wejść dla osoby towarzyszącej, cenę pakietu nielimitowanego dla pracownika, cenę pakietu nielimitowanego dla osoby towarzyszącej, cenę pakietu basenowego dla dziecka.Wynagrodzenie całkowite wpisane do umowy realizowanej przez 12 miesięcy składałoby się z następujących części:

Część I za którą płaci zamawiający i na niego będą wystawiane faktury. Byłaby to kwota wyliczona z iloczynu: liczba Pracowników x cena jedn. pakietu 8 wejść dla Pracowników
x 12);

Część II za którą płaci Użytkownik (Osoba towarzysząca lub Pracownik za dziecko) i sam rozlicza się z wykonawca bez udziału zamawiającego - pracodawcy. Byłaby to suma następujących iloczynów:
Liczba Pracowników chcących zwiększyć Pakiet gwarantowany 8 wejść do Nielimitowanego x różnica cen jedn. Pakietu nielimitowanego i Pakietu 8 wejść dla Pracownika x 12
Liczba Osób towarzyszących x cena jedn. Pakietu 8 wejść dla Osoby towarzyszącej x 12
Liczba Osób towarzyszących x cena jedn. Pakietu nielimitowanego dla Osoby towarzyszącej x 12
Liczba Dzieci x cena jedn. Pakietu basenowego x 12.

Czy do rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach należy wpisać całkowitą maksymalną wartość wynagrodzenia przedstawioną w umowie, choć duża część tego wynagrodzenia nie będzie płacona ze środków publicznych przez zamawiającego tylko przez osoby trzecie?