błąd

Błąd techniczny na platformie e-Zamówienia – jakie działania podjąć?

Pytanie:

Dnia 13 kwietnia 2021 r. ogłosiłam przetarg w procedurze krajowej na „Budowę drogi dojazdowej do gruntów rolnych Odcinek-Dalachów”. Przez 3 dni zamieszczałam to ogłoszenie, bo nie działała platforma e-Zamówienia (problemy techniczne).

W końcu udało mi się przesłać ogłoszenie do Biuletynu Zamówień Publicznych. Otrzymałam potwierdzenie o numerze i dacie publikacji wraz z linkiem do ogłoszenia. Po tym fakcie zamieściłam przetarg na Platformie OpenNexus.

Podczas sprawdzania poprawności zamieszczenia okazało się, że pod linkiem podpiętym w powiadomieniu z BZP widnieje przetarg innego zamawiającego na „Dostawę używanego pojazdu elektrycznego”. Jeszcze w tym samym dniu tj. 13 kwietnia zgłosiłam problem techniczny dotyczący platformy e-Zamówienia (telefonicznie i mailem). Poinformowano mnie, że wystąpiły problemy techniczne z platformą i pracują nad ich naprawą.

Dzisiaj jest już 3 dzień, a problem nie został usunięty. Otrzymałam telefoniczną informację, że mam nie unieważniać przetargu.

Podsumowując – moje ogłoszenie w BZP otrzymało numer i nazwę zadania, ale właściwie faktycznie nie jest opublikowane, bo podpięto pod nie ogłoszenie innego zamawiającego. Na platformie komercyjnej OpenNexus cały przetarg opublikowano prawidłowo 13 kwietnia zaraz po informacji z BZP, łącznie z ogłoszeniem o zamówieniu w formie pdf. Co powinnam teraz zrobić?

pomyłka w oznaczeniu

Czy zamawiający może skorygować oferowany model sprzętu w złożonej ofercie?

Pewien wykonawca w postępowaniu dotyczącym m.in. rozbudowy i uruchomienia systemu informatycznego złożył ofertę, w której przez nieuwagę pomylił – jak twierdził – model oferowanego asortymentu. Ponieważ pomyłka polegała na zastąpieniu cyfry 3 liczbą 4, wykonawca przekonywał, że zamawiający ma obowiązek poprawić ją zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp. Czy faktycznie? Sprawdź, czy korekta oferowanego modelu sprzętu jest dopuszczalna a jeśli tak, to na jakich warunkach. 

  1. Zakładać należy, że wykonawca składający ofertę w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego działa z zamiarem uzyskania zamówienia, nie zaś odrzucenia jego oferty.
  2. Artykuł 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, wprowadzony w celu uniknięcia licznych niegdyś przypadków odrzucania ofert z powodu błahych pomyłek, dopuszcza poprawienie niedopatrzeń, błędów niezamierzonych, opuszczeń, drobnych różnic itp., lecz wszystkie te zmiany muszą mieścić się w pojęciu „omyłki”.
  3. Omyłką jest błąd wykonawcy przy sporządzaniu oferty, niemający celowego działania polegającego na świadomym złożeniu oświadczenia woli o określonej treści.
  4. Ze względu na swoją oczywistość poprawa nie może być wynikiem prowadzenia wnikliwych badań, a powinna być wynikiem łatwo dostępnych informacji i niezaawansowanej wiedzy. Na przykład wiedzą taką mogą być powszechne wiadomości wyniesione ze szkoły, ze studiów, z praktyki zawodowej czy z życia codziennego. Łatwo dostępne informacje mogą być zawarte także np. w innych miejscach oferty, nawet w części oferty zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa.