Aby wykluczyć wykonawcę za kłamstwa, trzeba udowodnić mu zamiar wprowadzenia zamawiającego w błąd

Stan prawny na dzień: 07.12.2018
Aby wykluczyć wykonawcę za kłamstwa

Nieprawdziwe informacje to takie, którym prawidłowo ustalony stan faktyczny przeczy, wskazując na odmienną sytuację bądź prowadząc do odmiennych niż zadeklarowane ustaleń (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 30 sierpnia 2018 r., sygn. akt KIO/KD 33/18).

Podanie nieprawdziwych informacji stanowi samodzielną, niezależną od braku wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, podstawę do wykluczenia wykonawcy z postępowania. Oceny tego, czy doszło do złożenia nieprawdziwych informacji, nie należy utożsamiać z oceną spełniania warunków udziału w postępowaniu ani też nie należy jej odnosić do rozumienia warunków udziału w postępowaniu ustalonych przez zamawiającego w siwz.

O ile zamawiający dokonuje oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu w sposób kategoryczny na podstawie treści złożonych przez wykonawców dokumentów, tak już oceny tego, czy informacje złożone przez wykonawcę stanowią informacje nieprawdziwe w rozumieniu ustawy Pzp, zamawiający nie może dokonywać w oderwaniu od zbadania zamiaru, z jakim działał wykonawca. Nieprawdziwe informacje to te w sposób obiektywny niezgodne z rzeczywistością, takie, które nie znajdują potwierdzenia w stanie faktycznym, lecz przeciwnie – ustalony prawidłowo stan faktyczny im przeczy, wskazując na odmienną sytuację bądź prowadząc do odmiennych ustaleń.

Wyeliminowanie z udziału w postępowaniu wykonawcy, który podał nieprawdziwe informacje, wymaga:

  • ustalenia w sposób niebudzący wątpliwości, że złożone przez wykonawcę informacje nie są prawdziwe oraz
  • wykazania, że wykonawca podając nieprawdziwe informacje, działał z zamiarem wprowadzenia zamawiającego w błąd.
Autor:

Agata Hryc-Ląd

praktyk z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zamówień publicznych, członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych, szkoleniowiec, jest doradcą i autorką komentarzy oraz publikacji poświęconych problematyce związanej z prawem zamówień publicznych, obecnie koordynuje projekty środowiskowe, współfinansowane ze środków europejskich i „funduszy norweskich” w Państwowym Instytucie Badawczym

Agata Hryc-Ląd

Agata Hryc-Ląd

specjalistka z zakresu zamówień publicznych zawodowo związana z największą instytucją zamawiającą w Polsce działającą w branży inwestycji infrastrukturalnych, uczestniczka procesu legislacyjnego...