Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Przyczyny, dla których zamawiający odmówił uznania dowodów self cleaningu za wystarczające, powinny być na tyle szczegółowe i wyczerpujące, by odwołujący uzyskał pełną wiedzę co do podstaw dokonanej czynności wykluczenia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 maja 2021 r., sygn. akt KIO 1009/21).
Urząd Zamówień Publicznych zaprasza do udziału w konferencji „Zamówienia Publiczne. Prawo i doświadczenia”, która odbędzie się w Kielcach. Wydarzenie jest częścią cyklu spotkań organizowanych przez UZP z niektórymi uczelniami wyższymi i urzędami wojewódzkimi, na których dyskutowane są praktyczne zagadnienia związane ze stosowaniem nowego Prawa zamówień publicznych.
W przypadku gdy zamawiający żąda wniesienia wadium, przedłużenie terminu związania ofertą następuje wraz z przedłużeniem okresu ważności wadium. Jeżeli nie jest to możliwe, powinno się to odbyć z wniesieniem nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą. Sformułowania „następuje wraz z przedłużeniem okresu ważności wadium” nie należy interpretować w ten sposób, że wykonawca, składając oświadczenie o przedłużeniu terminu związania ofertą, w tym samym czasie (dniu, godzinie) ma obowiązek złożyć wadium przedłużone na nowy okres związania ofertą lub nowe wadium. O tym, jak powinno być zrealizowane przedłużenie ważności wadium, przypomniała Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 11 lipca 2019 r. (sygn. akt KIO 1206/19).
Na gruncie przepisów ustawy Pzp treść oferty to oświadczenie woli wykonawcy wyrażone w formularzu ofertowym. Stanowi ono jednostronne zobowiązanie wykonawcy do realizacji oznaczonego świadczenia, które zostanie zrealizowane na rzecz zamawiającego. Warunkiem jest oczywiście wybór oferty jako najkorzystniejszej w postępowaniu i zawarcie z wykonawcą umowy. Kryterium rozróżniającym i decydującym o odmiennej kwalifikacji dokumentów przedmiotowych jest cel ich składania oraz zakres informacji wynikający z ich treści (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 czerwca 2021 r., sygn. akt KIO 1249/21).
MiniPortal to ogólnodostępne narzędzie, które służy prowadzeniu komunikacji elektronicznej w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. MiniPortal jest rozwiązaniem bezpłatnym i uniwersalnym. Zamawiający, który chce skorzystać z tego narzędzia musi posiadać Elektroniczną Skrzynkę Podawczą na ePUAP oraz login i hasło do Biuletynu Zamówień Publicznych. Wykonawcy składający oferty za pośrednictwem ePUAP powinni zaś posiadać konto na ePUAP. Pełna instrukcja do miniPortalu jest opublikowana na stronie WWW UZP. W poniższym opracowaniu publikujemy zaś skróconą instrukcję do miniPortalu w formie pytań i odpowiedzi, które pojawiły podczas praktycznego korzystania z miniPortalu przez użytkowników.
Transmisja on-line odbędzie się już jutro 21 lipca w godz. 10–11. Uczestnicząc w bezpłatnym webinarium „Aktualne problemy związane z wykorzystaniem elektronicznych narzędzi w komunikacji elektronicznej”, dowiesz się m.in.: jak poprawnie opisać reguły komunikacji elektronicznej w dokumentach postępowania, jak uniknąć błędów w postępowaniu prowadzonym na miniPortalu oraz jak właściwie dokonać otwarcia elektronicznych ofert.
W myśl art. 90 ustawy Pzp zamawiający jest uprawniony żądać wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny nie tylko w sytuacjach określonych w art. 90 ust. 1a pkt 1 ustawy Pzp. Nie będą to zatem jedynie przypadki, w których całkowita cena oferty jest niższa o co najmniej 30% od wartości zamówienia z VAT, ustalonej przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Może to uczynić w każdej sytuacji, gdy cena wydaje mu się rażąco niska i budzi wątpliwości co do możliwości wykonania zamówienia zgodnie z jego wymaganiami lub z wymaganiami wynikającymi z przepisów odrębnych (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 maja 2021 r., sygn. akt KIO 1017/21).
Obowiązująca od 1 stycznia 2021 r. nowa ustawa Pzp w pewnym zakresie przemodelowuje dotychczasowe przepisy odnoszące się do zamówień publicznych. Nakłada ona na zamawiających wiele nowych, dotychczas nieistniejących obowiązków. Budzą one obawy co do prawidłowości ich wypełniania w codziennej praktyce zamówieniowej. Taką nowością jest konieczność sporządzania analizy potrzeb i wymagań, która ma poprzedzać niektóre postępowania zakupowe albo prowadzić do ich nieogłaszania.
Nowa ustawa Pzp od 1 stycznia 2021 r. zrewolucjonizowała proces zlecania zamówień na usługi społeczne. Jak wskazano w uzasadnienie do projektu ustawy, przyczyną szeroko zakrojonych zmian był fakt, że „(…) dotychczasowe rozwiązanie w zakresie zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi jest nadmiernie skomplikowane i wymaga od zamawiającego samodzielnego opisania całej procedury na okoliczność udzielania takich zamówień”. Dlatego też ustawodawca odwołał się do przepisów właściwych dla zamówień klasycznych.
Już za tydzień 21 lipca br. nasz ekspert poprowadzi bezpłatne szkolenie internetowe dotyczące praktycznych aspektów związanych z komunikacją elektroniczną w przetargach. Jeśli chcesz skorzystać ze wskazówek i zadać nurtujące Cię pytania w tym temacie, zachęcamy do zapisania się na webinar już dziś.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!