Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
To odwołujący musi podważyć stanowisko administratora miniPortalu oraz komunikaty „wyskakujące” zamawiającemu podczas prób otwarcia oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 186/20).
Ministerstwo Rozwoju w miniony czwartek zapowiedziało zmiany w Prawie zamówień publicznych. Mają one w swoich założeniach odmrozić przetargi zawieszone z uwagi na nieorzekanie przez Krajową Izbę Odwoławczą, obniżyć koszty udziału wykonawców w postępowaniach a także poprawić ich płynność finansową.
W odróżnieniu od zwykłej wykładni oświadczeń woli na gruncie Kodeksu cywilnego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie pozwala interpretatorowi (w przypadku rozpatrywania odwołania – Krajowej Izbie Odwoławczej) na prowadzenie procesu wykładni siwz tak długo, aż przyniesie to efekt. Proces ten jest ograniczony w czasie i zakresie poprzez fakt, że zmiana siwz po otwarciu ofert nie jest już możliwa. Wolno jedynie dokonywać wykładni istniejącej treści dokumentacji postępowania. Nie jest natomiast możliwe uzupełnianie siwz nową treścią w postaci twórczej „interpretacji” treści dokumentacji postępowania. Jeżeli wykonawca chce obostrzenia warunków zamówienia, powinien wnioskować o zmianę siwz w drodze zapytań lub środków ochrony prawnej (wyrok KIO z 11 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 148/20).
Pewien zamawiający w wyniku udzielenia zamówienia poniżej progów unijnych zawarł umowy na dowóz uczniów niepełnosprawnych do szkoły i zakup biletów miesięcznych w komunikacji zbiorowej na bieżący rok szkolny. Czy w zaistniałej sytuacji epidemicznej, zamawiający ma obowiązek wypłacić wynagrodzenie za dni, w których nie odbywają się zajęcia szkolne? Czy wykonawcy będzie przysługiwało wynagrodzenie w kwietniu i kolejnych miesiącach, jeżeli zamawiający nie zamówi biletów ze względu na zawieszenie zajęć w szkołach? Firma rozważa zamknięcie działalności. Czy w przypadku rozwiązania umowy przez wykonawcę zamawiający może naliczyć karę umowną?
Zamawiający pyta, czy jako uczelnia może na podstawie art. 6 ustawy o COVID-19 kupić kamerę termowizyjną wraz z osprzętem do stworzenia stanowiska do pomiaru temperatury ciała pracowników i następnie wypożyczyć to stanowisko szpitalowi. Czy art. 6 odnosi się tylko do bezpośredniej działalności uczelni w stanie epidemii? W uczelni obowiązuje obecnie system pracy zdalnej i takie stanowisko nie jest potrzebne. W ramach umowy ze szpitalem, dane pozyskane na podstawie tych pomiarów zostałyby w przyszłości wykorzystane przez naszych pracowników badawczych w pracach naukowych i dydaktycznych.
Dnia 31 marca br., UZP – przy użyciu podpisów elektronicznych – zawarł umowę z firmą Pentacomp Systemy Informatyczne S.A. na budowę platformy e-Zamówienia.
W imieniu Redakcji Portalu ZP składam Państwu najserdeczniejsze życzenia spokojnych i przede wszystkim zdrowych Świąt Wielkiejnocy. Niech ten świąteczny okres i jego symbolika dadzą nadzieję na lepsze jutro i będą źródłem siły w tym trudnym dla wszystkich czasie. Życzymy Państwu optymizmu i pogody ducha.
UZP poinformował na swojej stronie WWW, że obligatoryjne kontrole uprzednie dla zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej są prowadzone na bieżąco mimo trwającej pandemii. Urząd nie planuje zmian w tym zakresie, z uwagi na fakt, że ewentualne wstrzymanie przeprowadzania kontroli mogłoby oznaczać poważne konsekwencje dla zamawiających i wykonawców realizujących duże, ważne projekty.
Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW komunikat w sprawie stosowania art. 6 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374), zwanej dalej „ustawą o COVID-19”. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski z tej opinii sformułowane w kilku zwięzłych punktach.
Skoro wykonawca zarówno w ofercie, jak i w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia dokumentów powoływał się na zobowiązanie wykonawcy do udostępnienia zasobów, to obowiązkiem zamawiającego było ocenić ten dokument pod kątem realności udostępnienia potencjału. Nie powinien wstrzymywać się z dokonaniem tej czynności do momentu otrzymania kolejnych dokumentów w postaci wykazu robót budowlanych i referencji, które wszak nie byłyby zdatne do przeprowadzenia wspomnianej oceny. Dwuetapowa procedura potwierdzania warunków udziału w postępowaniu pozostaje dla tej kwestii bez znaczenia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 grudnia 2019 r., sygn. akt KIO 2400/19).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!