Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W sytuacji zagrożenia epidemicznego Urząd Zamówień Publicznych przychyla się do tego, by sesje otwarcia ofert odbywały się on-line bez fizycznej obecności przedstawicieli wykonawców w siedzibie zamawiającego. Dotyczy to nie tylko postępowań elektronicznych, ale wszystkich procedur – także tych prowadzonych w progach krajowych.
Na stronie Urzędu Zamówień Publicznych poinformowano, że w związku z ogłoszoną przez WHO pandemią koronawirusa kancelarie obydwu urzędów tj. Urzędu Zamówień Publicznych oraz Krajowej Izby Odwoławczej są zamknięte do odwołania.
Wadium musi gwarantować wypłatę określonej sumy w przypadku wskazanych w ustawie Pzp okoliczności. Rolą wadium jest zabezpieczenie zamawiającego przed nierzetelnym wykonawcą w taki sposób, aby zamawiający był uprawniony, na podstawie posiadanego dokumentu, do żądania od gwaranta zapłaty wynikającej z niego kwoty, w razie ziszczenia się jednej z przesłanek stanowiących podstawę do skorzystania z tego zabezpieczenia. Gwarancja może zostać złożona jako podpisany przez wykonawcę skan − po spełnieniu określonych przepisami przesłanek (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 12 grudnia 2019 r., sygn. akt KIO 2418/19).
Zamawiający jest uprawniony do żądania złożenia wraz z ofertą kart katalogowych, jeżeli te mają służyć identyfikacji oferowanego asortymentu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 listopada 2019 r., sygn. akt KIO 2294/19).
Zamawiający jest zobowiązany do wezwania wykonawcy do uzupełnienia kart katalogowych potwierdzających spełnienie przez oferowane dostawy wymagań określonych w siwz (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 grudnia 2019 r., sygn. akt KIO 2428/19, KIO 2429/19).
Sposób zorganizowania przedsiębiorstwa i jego wydajność mogą wpływać na lepszą jakość świadczenia usług przez to przedsiębiorstwo. Zatem zamawiający jest uprawniony do ustanowienia jako jednego z kryteriów wyboru oferty najkorzystniejszej wymogu posiadania certyfikatu ISO 9001 (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 stycznia 2020 r., sygn. akt KIO 2674/19).
Treść oświadczenia składanego przez wykonawcę w wykazie i w referencjach nie musi być identyczna, bowiem cel i rola tych dokumentów jest inna. Referencje często w praktyce nie są wystawiane na potrzeby danego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ich treść nie musi w pełni odpowiadać treści postawionego warunku udziału w danym postępowaniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 grudnia 2019 r.; sygn. akt KIO 2423/19).
Na stronie internetowej UZP pojawił się komunikat o trudnościach z przesłaniem rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych. Wynikają one ze wzmożonego ruchu na stronie WWW formularza sprawozdań.
W uzasadnieniu faktycznym czynności wykluczenia z postępowania zamawiający skupił się jedynie na fakcie, że w ofercie odwołującego znalazła się nieprawdziwa informacja i na ocenie zachowania odwołującego jako lekkomyślnego. Zamawiający poza stwierdzeniem, że informacja wprowadziła go w błąd i że była istotna, w żaden sposób nie wskazał, w jaki sposób został wprowadzony w błąd (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 października 2019 r., sygn. akt KIO 2050/19).
Ustawodawca nie przewidział definicji ustawowej tak pojęcia „oferta” jak i „wniosek”, jednak to w ocenie Izby nie oznacza, że dokumenty te muszą być rozumiane wąsko wyłącznie jako formularz oferty czy formularz wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 listopada 2019 r., sygn. akt KIO 2138/19).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!