Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Status podmiotu prawa publicznego nie zależy od procentowego udziału działalności prowadzonej w celu zaspokajania potrzeb w interesie ogólnym, niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, w ramach całej działalności danego podmiotu (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 17 września 2021 r., sygn. akt KIO/KD 16/21).
Specyfikacja warunków zamówienia powinna zawierać co najmniej informację o sposobie obliczenia ceny. Wynika to wprost z art. 134 ust. 1 pkt 17, art. 281 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp. Aby uniknąć wątpliwości, jak postąpić w przypadku rozbieżności między ceną oferty podaną cyframi i słownie oraz zachować przejrzystość działań, warto rozważyć określone zapisy SWZ.
Artykuł 144 ustawy Pzp z 2004 roku wprowadził generalną zasadę niezmienności umów w sprawie zamówień publicznych. Formułował jednocześnie katalog okoliczności, w których po spełnieniu określonych warunków zmiana umowy była dopuszczalna. Strony umowy o wykonanie zamówienia publicznego mogą zatem zmodyfikować ją m.in. na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp z 2004 roku (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 22 września 2021 r., sygn. akt KIO/KD 17/21).
Obowiązkiem wykonawcy jest złożenie zamawiającemu oferty, która zawiera wszelkie wymagane elementy oznaczone w SWZ. Każdy brak oferty o charakterze merytorycznym daje zamawiającemu podstawę do jej odrzucenia. W sytuacji gdy wykonawca nie ma pewności co do wymagań zawartych w SWZ, powinien zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie owych nieścisłości.
Zamawiający ma obowiązek podać faktyczne i prawne uzasadnienie czynności unieważnienia postępowania. Uzasadnienie faktyczne wymaga wskazania okoliczności (faktów, zdarzeń, stanu), które nakazują zamawiającemu zastosować określoną normę prawną. Jest ono niezbędne, aby wykonawca mógł ocenić, czy dana czynność zamawiającego mieści się w granicach przytoczonej podstawy prawnej, a więc czy dokonano jej we właściwy sposób.
Tryb podstawowy dla zamówień krajowych zastąpił aż 4 dotychczas stosowane procedury tj. przetarg – nieograniczony i ograniczony, negocjacje z ogłoszeniem oraz dialog konkurencyjny. Takie rozwiązanie miało na celu uprościć i uelastycznić postępowanie zarówno po stronie wykonawców jak i zamawiających. Niewątpliwie ma on także pogłębić dialog wykonawcy i zamawiającego, aby mogli wspólnie uzyskać jak najlepsze efekty udzielanych zamówień. Spośród III wariantów trybu podstawowego tryby z negocjacjami są źródłem najliczniejszych wątpliwości wśród zamawiających. Tymczasem warto z nich korzystać, bo dają szanse zrealizować zamówienie na wysokim poziomie jakości za korzystną cenę. Polecamy cykle artykułów poświęconych procedurze podstawowej w III wariancie tj. z obowiązkowymi negocjacjami.
Zbyt wysoka cena oferty brutto nie może stanowić o niezgodności oferty z SIWZ i prowadzić do odrzucenia oferty. Taka przesłanka nie została ujęta w podstawach odrzucenia ofert (art. 89 ust. 1 ustawy Pzp z 2004 roku). Zamawiający błędnie zastosował przepisy ustawy Pzp, odrzucając ofertę z ceną przekraczającą kwotę wskazaną przez zamawiającego. Mogło to prowadzić wyłącznie do unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp z 2004 roku. Taka podstawa unieważnienia postępowania nie wyczerpuje przesłanki z art. 67 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp z 2004 roku. Zamawiający naruszył tym samym przepisy ustawy Pzp (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 27 września 2021 r., sygn. akt KIO/KD 18/21).
Zamawiający nie może zwrócić wadium wykonawcy, który odmawia wykonania zamówienia, proponując zawarcie umowy na zasadach innych niż określone w SWZ, których nie jest w stanie skutecznie wykazać. W takiej sytuacji przyczyna braku realizacji zamówienia publicznego leży po stronie wykonawcy (wyrok Sądu Najwyższego z 14 czerwca 2021 r., sygn. akt I CSKP 66/21).
Z początkiem bieżącego roku zrezygnowano z przetargu nieograniczonego dla procedur o mniejszych wartościach tzw. krajowych. Zastąpiono go procedurą podstawową. O tym, jak ją przeprowadzić i jak poradzić sobie z trudnościami, jakie można napotkać w jej trakcie, opowiada Andrzela Gawrońska-Baran we wrześniowym webinarium Portalu ZP „Tryb podstawowy – praktyka i problemy”.
Zgodnie z art. 99 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający określa w opisie przedmiotu zamówienia wymagane cechy dostaw, usług lub robót budowlanych. Cechy te mogą odnosić się w szczególności do określonego procesu, metody produkcji, realizacji wymaganych dostaw, usług lub robót budowlanych bądź do konkretnego procesu innego etapu ich cyklu życia. Może wystąpić przy tym sytuacja, że wskazane czynniki nie są ich istotnym elementem, pod warunkiem że są one związane z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalne do jego wartości i celów. Z powołanego przepisu wynika, że opisane przez zamawiającego cechy przedmiotu zamówienia powinny być związane z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalne do jego celów (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 sierpnia 2021 r., sygn. akt KIO 1951/21).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!