Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw i przekazała go do prac w Sejmie. Poniżej lista 8 zmian w zamówieniach publicznych, które wynikają z proponowanych regulacji.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpatruje sprawy odwoławcze na posiedzeniach i rozprawach z udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego w trybie określonym Prawem zamówień publicznych. W dniu 16 maja 2020 r. weszły w życie przepisy ustawy z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. poz. 875), które m.in. przywróciły działania KIO.
Cena ofertowa została w postanowieniach siwz oraz wzoru umowy jednoznacznie określona jako ryczałt. W związku z tym cena jednostkowa netto (za 1 sztukę) nie ma żadnego znaczenia ani dla oceny ofert, ani przyszłych rozliczeń między zamawiającym a wykonawcą. Oferta taka zawiera wszystkie elementy, które są potrzebne tak do jej oceny, jak i do rozliczeń z zamawiającym. Jeżeli zamawiający dysponuje wszystkimi danymi niezbędnymi do oceny oferty oraz późniejszego rozliczenia, oferta nie podlega poprawieniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 255/20).
Jeżeli wykonawca i zamawiający w różny sposób interpretują postanowienia siwz, a jednocześnie obie interpretacje zapisów są uprawnione, to zastosowanie znajduje art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Zgodnie z jego treścią zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienie publicznego, jeżeli postępowanie obarczone jest niemożliwą do usunięcia wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 268/20).
Dialog techniczny ze swojej definicji przeznaczony jest dla zamówień publicznych o znacznym stopniu skomplikowania i zaawansowania technologicznego. Ma on za zadanie umożliwić zamawiającemu zasięganie doradztwa lub konsultacji przy przygotowywaniu siwz, opisu przedmiotu zamówienia oraz warunków umowy.
W świetle art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające zamawiającego w błąd, mogące mieć istotny wpływ na jego decyzje podejmowane w postępowaniu. Izba wskazuje, że wykluczenie wykonawcy na ww. podstawie prawnej jest możliwe w przypadku łącznego wystąpienia okoliczności, o których mowa w tej regulacji (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 273/20)
Panująca pandemia COVID-19 powoduje, że często wykonawca – choćby miał dobrą wolę – nie jest w stanie rozpocząć bądź realizować zamówienia publicznego. Przyczyną może być np. wstrzymanie niezbędnych dostaw, brak płynności finansowej czy trudności kadrowe, które wynikają z aktualnej sytuacji pandemii.
Jeśli wykonawca nie może obiektywnie otrzymać potrzebnego w przetargu zaświadczenia np. z KRK lub KRS, wolno mu w aktualnie panującej sytuacji pandemii zastąpić je oświadczeniem złożonym przed notariuszem, organem sądowym, administracyjnym albo organem samorządu zawodowego lub gospodarczego właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania wykonawcy. Ten niezwykle istotny z punktu widzenia praktyki zlecania zamówień publicznych wniosek wynika z komunikatu opublikowanego na stronie Urzędu Zamówień Publicznych zatytułowanego „Brak możliwości uzyskania dokumentu dotyczącego podstaw wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w związku z okolicznościami wywołanymi epidemią COVID-19”.
Artykuł 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę złożoną przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu lub niezaproszonego do składania ofert. Nie znajduje on jednak zastosowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 147/20).
Opis dotychczasowych osiągnięć wykonawcy dowodzi jedynie o jego udziale w licznych projektach, ale nie jest dowodem na to, że prawidłowo i realnie skalkulował cenę oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 158/20).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!