Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wykonawcy coraz częściej korzystają z przysługującego im prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Skarżą nie tylko finalny wynik postępowania, ale również zapisy dokumentów przetargowych, decyzje podjęte w trakcie procedury czy zaniechania czynności, które zamawiający powinien zrealizować.
Od początku bieżącego roku wszystkie procedury zamówień publicznych są prowadzone elektronicznie. Szczególne wymogi wobec formy dokumentu odnoszą się m.in. do ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Ich ostateczna forma zależy od wartości zamówienia. W procedurach unijnych obowiązuje kwalifikowany podpis elektroniczny, a w procedurach krajowych także podpis zaufany i osobisty.
Dokument wadium, jaki wykonawca złoży w postępowaniu ze swoją ofertą, waży często na losach jego udziału w przetargu. Jeśli gwarancja wadialna nie zawiera niezbędnych elementów, wówczas nie ma możliwości jej uzupełnienia bądź wyjaśnienia. Wykonawca, który popełnił błąd w tym zakresie, jest eliminowany z postępowania. Dlatego tak ważne jest, aby przed złożeniem oferty raz jeszcze przeanalizować, czy treść wadium zawiera wszystkie niezbędne postanowienia, które pozwolą zamawiającemu dochodzić swoich praw w razie wystąpienia okoliczności wskazanych w ustawie Pzp.
Opis przedmiotu zamówienia to część SWZ, która z jednej strony pozwala zamawiającemu kupić dokładnie to czego potrzebuje. Z drugiej strony daje on wykonawcom informacje, jaki przedmiot i o jakich parametrach powinni zaoferować, by wygrać postępowanie. Ustawa Pzp zawiera konkretne wytyczne, jak opisać zamówienie. Nie są tu dozwolone metody, które w sposób nieuzasadniony dyskryminowałyby któryś z podmiotów występujących na rynku.
Jeżeli względem osoby wykonującej czynności związane z przeprowadzeniem postępowania wystąpi konflikt interesów, podlega ona wyłączeniu z udziału w postępowaniu. Konflikt interesów może polegać na pozostawaniu z wykonawcą w takim stosunku faktycznym, że istnieje uzasadniona wątpliwość co do bezstronności lub niezależności danej osoby w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia. Czy sam fakt, że osoba przygotowuje opis przedmiotu zamówienia, oznacza, że występuje u niej konflikt interesów? Czy osoba, która parafuje umowę w sprawie zamówienia oraz opiniuje treść dokumentów zamówienia, musi złożyć oświadczenia z art. 56 ustawy Pzp?
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego nie stanowi procedury, w której zamawiający ma kupić cokolwiek, co wykonawcy zechcą mu sprzedać. Zamawiający w postępowaniu – jak każdy gospodarz dbający o swoje potrzeby – jest uprawniony kupić określone rzeczy. W ramach tych określonych rzeczy nieuprawniona jest jednak taka specyfikacja techniczna, która eliminowałaby w sposób niezasadny określone przedmioty, a przez to ich producentów czy dystrybutorów. Stanowi to istotę konkurencyjności w ramach danego zamówienia. Z drugiej strony konkurencja nie polega na tym, że zamawiający musi umożliwić złożenie oferty na cokolwiek. Ma on prawo określić swoje potrzeby (wyrok z 16 stycznia 2020 r., sygn. akt KIO 2628/19).
Wykonawca nie może powołać się na doświadczenie w realizacji prac przez wszystkich członków konsorcjum. Musi to być doświadczenie, które faktycznie nabył, realizując określone zadania. Przyjęcie stanowiska przeciwnego pozwalałoby w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego ukształtować praktykę, która dopuszcza fikcję w wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu. Umożliwiałaby uzyskanie zamówień podmiotom, które nie są zdolne do ich właściwej realizacji (wyrok z 6 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 126/20)*.
Wykonawca aż do upływu terminu składania ofert ma prawo dokonać zmian w swojej ofercie, nawet jeśli złożył ją już zamawiającemu. Aktualnie problem sprowadza się do tego, jak technicznie dokonać zmiany w treści dokumentu, gdy np. zamawiający korzysta z miniPortalu. Z takim problemem zwrócił się do nas jeden z Czytelników. Sprawdź wskazówki naszej ekspertki.
Negocjacje z ogłoszeniem to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. W następnej kolejności zamawiający zaprasza wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu do składania ofert wstępnych. Prowadzi z nimi negocjacje w celu ulepszenia treści ofert wstępnych i tych składanych na etapie negocjacji. Po zakończeniu negocjacji zamawiający zaprasza wykonawców do składania ofert ostatecznych.
Nowa ustawa Pzp z 11 września 2019 r. do udzielenia zamówienia poniżej progów unijnych tj. tzw. krajowego przewiduje tryb podstawowy w 3 wariantach. Dwa z nich obejmują negocjacje ofert – obowiązkowe bądź fakultatywne. Ustawodawca zachęca do skorzystania z tych procedur, wskazując w uzasadnieniu do projektu ustawy Pzp ich liczne zalety. Jeśli chcesz uzyskać korzystniejsze ceny, zapobiec konieczności unieważnienia postępowania z uwagi na brak wystarczających środków, tryby negocjacyjne będą dobrym rozwiązaniem.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!