Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W lipcu br. miał wejść w życie obowiązek rejestrowania umów przez jednostki z sektora finansów publicznych. Przy okazji zmian w Polskim Ładzie wprowadzono także modyfikacje w przepisach dotyczących rejestru umów. Postanowiono m.in., że określeni zamawiający będą musieli ewidencjonować umowy zawarte od 1 stycznia 2024 r. Szczegóły opisujemy w bieżących Aktualnościach.
Niezgodność oferty wykonawcy z warunkami zamówienia, która skutkuje jej odrzuceniem, pojawi się wtedy, gdy można wykazać, z jakimi konkretnie wymaganiami wskazanymi w SWZ oferta jest niezgodna. Niezgodność taką można byłoby stwierdzić, w sytuacji gdyby na dzień składania ofert zamawiający w SWZ przewidział wymóg dysponowania odpowiednimi decyzjami lub zezwoleniami na odbiór odpadów, a wykonawca by go nie dopełnił. Takiego wymagania brak było w SWZ, a z wzoru umowy wynikało, że trzeba je zapewnić dopiero na dzień zawarcia umowy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 marca 2022 r., sygn. akt KIO 476/22).
Krajowa Izba Odwoławcza nie zgodziła się z twierdzeniem, że brak jasnego zakazu składania ofert z cenami ujemnymi należy traktować jako przyzwolenie na takie oferty. Stanowisko takie jest błędne, a ponadto sprzeczne z art. 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U. z 2019 r. poz. 178), do którego odsyła art. 7 pkt 1 ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 marca 2022 r., sygn. akt KIO 461/22).
Unieważnienie postępowania stanowi czynność o charakterze wyjątkowym, która definitywnie kończy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego i zamyka drogę wykonawcom do uzyskania zamówienia. Katalog przesłanek pozwalających unieważnić postępowanie ma charakter zamknięty. Nie może także podlegać wykładni rozszerzającej.
W okresie przejściowym od 1 lutego do 31 lipca br. tzw. tarcza inflacyjna wprowadziła obniżoną stawkę VAT m.in. na energię elektryczną. Podatek został tymczasowo obniżony z 23% do 5%. Obecnie może wystąpić sytuacja, w której zamawiający prowadzi postępowanie na zakup energii, który rozpocznie się po 1 sierpnia br. Jaką stawkę VAT powinni wówczas wskazać wykonawcy w ofertach? Między innymi o tym piszemy w dziale Porady i Aktualności.
W okresie przejściowym od 1 lutego do 31 lipca br. tzw. tarcza inflacyjna wprowadziła obniżoną stawkę VAT m.in. na energię elektryczną. Z 23% podatek obniżono do 5%. Obecnie może wystąpić sytuacja, w której zamawiający prowadzi postępowanie na zakup energii, który rozpocznie się po 1 sierpnia br. Jaką stawkę VAT powinni wówczas wskazać wykonawcy w ofertach? Aktualną na dzień składania ofert czy na czas realizacji zamówienia?
Niedługo po udostępnieniu miniPortalu Urząd Zamówień Publicznych opublikował przykładowe zapisy SWZ dotyczące korzystania z tego narzędzia. Od kiedy uruchomiono platformę e-Zamówienia i można na niej prowadzić procedury zamówieniowe, zamawiający byli zmuszeni zmienić zapisy dokumentów zamówienia. Podpowiadamy, jak zmodyfikować wzory dokumentacji.
Czy w trybie podstawowym na usługi społeczne, których wartość jest wyższa progi unijne, ale niższa niż 750.000 euro, stosujemy przesłankę wykluczenia z art. 5k rozporządzenia 833/2014 w brzmieniu nadanym rozporządzeniem 2022/576 (dot. agresji na Ukrainę)?
W tym tygodniu szczegółowo omawiamy, w jaki sposób weryfikować nowe przesłanki wykluczenia tzw. podmiotów rosyjskich z postępowań o zamówienia publiczne oraz jak stosować zakaz udzielania im zamówień i koncesji. Sposób procedowania dzielimy na postępowania krajowe, unijne a także te wyłączone od stosowania Prawa zamówień publicznych. Sprawdź Top tematy i upewnij się, czy działasz w zgodzie z przepisami. Sprawdź także 22 nowe porady na pytania naszych Czytelników.
Jedną z reguł postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest ocena kwalifikacji wykonawcy na podstawie dokumentów, jakie złożono podczas przetargu. Często wykonawca ma obowiązek przedstawić dowody, które określają, czy wykazywane zamówienia zostały wykonane lub są wykonywane należycie. Wówczas należy pamiętać, że ustawodawca określił tu kolejność przedstawiania dokumentów według ich wartości dowodowej (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 lutego 2022 r., sygn. akt KIO 290/22, KIO 291/22).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!