Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jeżeli wykonawca nie uzupełnia w sposób kompletny JEDZ, to pozbawia się możliwości wykazania, że spełnia określone w SWZ warunki udziału w dniu, w którym składa ofertę. Skład orzekający Izby podzielił stanowisko wyrażone w piśmiennictwie i doktrynie dotyczące jednokrotnego wezwania do uzupełnienia dokumentów, o których mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 listopada 2021 r., sygn. akt KIO 3353/21).
Ciężar dowodu w przypadku zarzutu rażąco niskiej ceny jest ukształtowany odwrotnie do reguły, zgodnie z którą ciężar dowodu spoczywa na stronie, która z danego faktu wywodzi skutki prawne. Wynika to z regulacji art. 534 ust. 1 ustawy Pzp. Jednocześnie pomimo modyfikacji reguły ciężaru dowodu wykonawca, który zarzuca zamawiającemu, że nie odrzucił oferty z rażąco niską ceną, w dalszym ciągu ma obowiązek udowodnić fakty, które pozwalają stawiać tezę o rażąco niskiej cenie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 listopada 2021 r., sygn. akt KIO 3273/21).
Zgodnie z art. 97 ust. 5 ustawy Pzp wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert i utrzymuje nieprzerwanie do dnia upływu terminu związania ofertą, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 98 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2. Ze wskazanego przepisu jednoznacznie wynika, że graniczną datą, jaką ustawodawca określił jako końcowy termin ważności wadium, jest termin związania ofertą. Z żadnego z przepisów ustawy Pzp nie wynika, aby termin ważności wadium w formie m.in. gwarancji ubezpieczeniowej, by zapewnić możliwość realizacji uprawnień zamawiającego, miał być wydłużony o dodatkową, bliżej nieoznaczoną ilość dni. Nie można nakładać na wykonawców obowiązków, które nie wynikają z przepisów prawa (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 listopada 2021 r., sygn. akt KIO 3362/21).
Wykonawcy, którzy realizują wieloletnie kontrakty zawarte zgodnie z ustawą Pzp z 2004 roku obecnie stanęli przed problemem konieczności ich zmian. Potrzebne modyfikacje dotyczą wynagrodzenia za wykonanie zamówienia z uwagi na m.in. wzrost cen różnego typu materiałów, ale też licznych usług – jak choćby transportowych i budowlanych. W jednej z najnowszych odpowiedzi na pytanie Czytelnika nasz ekspert wyjaśnia, jak dokonać w takim przypadku stosownych modyfikacji zapisów umowy.
Krajowy System e-Faktur - wielu przedsiębiorców z pewnością spotkało się z takim sformułowaniem. W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić, czym jest ten system i dlaczego warto się nim zainteresować. Zachęcamy do zapoznania się z tym zagadnieniem, dla wielu osób prowadzących swoją działalność taka wiedza może się bowiem okazać bardzo cenna.
W lutym br. uchwalono pierwszą Politykę Zakupową Państwa na lata 2022–2025. W założeniu dokument ten ma pomóc sektorowi publicznemu zarządzać zakupami. Polityka zawiera w związku z tym określone rekomendacje dla zamawiających dotyczące sposobu przygotowania a następnie prowadzenia postępowań o zamówienia publiczne. Opisuje wspólne i kompleksowe standardy, którymi należy się kierować, dokonując zamówień. Zawiera przy tym m.in. wytyczne, jak korzystać z narzędzi ustawy Pzp, aby wspomóc małych i średnich przedsiębiorców w ubieganiu się o zamówienia publiczne. Omówienie wszystkich narzędzi opisanych polityką zakupową znajdziesz w dziale Top tematy.
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje rozszerzona obligatoryjna podstawa wykluczenia wykonawcy z postępowania w związku z jego niekaralnością. Sprawdź, na jakie przepisy ustawy Pzp należy powołać się we wniosku do Krajowego Rejestru Karnego o wydanie informacji dla osoby (członka zarządu) oraz dla podmiotu zbiorowego w rubryce „Wskazanie postępowania, w związku z którym zachodzi potrzeba uzyskania informacji”.
Od 4 kwietnia br. moduł ofert i wniosków na Platformie e-Zamówienia zostanie udostępniony wszystkim podmiotom. Każdy zamawiający będzie mógł zatem zorganizować na platformie elektroniczne postępowanie w sprawie zamówienia publicznego bądź konkurs.
Ustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. poz. 583) pozwala do pewnych zamówień publicznych nie stosować ustawy Pzp. Wówczas jednak zamawiający mają obowiązek zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu takiego zamówienia. Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW instrukcję, jak krok po kroku dokonać wymaganej publikacji. Treść informacji zamieszczamy poniżej.
W tym tygodniu polecam Twojej uwadze kolejny materiał dotyczący zmian w umowach w sprawie zamówień publicznych. W obliczu wciąż trwającej wojny za naszą wschodnią granicą i wzrostów cen różnego typu dostaw, usług i robót, niezbędne wydają się klauzule waloryzacyjne w zawieranych umowach. Warto zawczasu zabezpieczyć się przed ewentualną koniecznością modyfikacji warunków wykonania zamówienia! Należy pamiętać, że klauzule waloryzacyjne wolno przewidzieć w każdej umowie o zamówienie publiczne. Przy klauzulach nieobowiązkowych trzeba jednak pilnować wszystkich ustawowych regulacji związanych z tym zagadnieniem. Sprawdź artykuł: „Zmiana wynagrodzenia wykonawcy w umowie o zamówienie publiczne – kiedy jest możliwa?” i zyskaj gotowe instrukcje związane z przygotowaniem projektu umowy.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!