Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Jedną z reguł postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest ocena kwalifikacji wykonawcy na podstawie dokumentów, jakie złożono podczas przetargu. Często wykonawca ma obowiązek przedstawić dowody, które określają, czy wykazywane zamówienia zostały wykonane lub są wykonywane należycie. Wówczas należy pamiętać, że ustawodawca określił tu kolejność przedstawiania dokumentów według ich wartości dowodowej (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 lutego 2022 r., sygn. akt KIO 290/22, KIO 291/22).
Artykuł 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp zobowiązuje zamawiającego, aby odrzucił ofertę, jeżeli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia. Przez pojęcie warunków zamówienia, zgodnie z definicją zawartą w 7 pkt 29 ustawy Pzp, należy rozumieć warunki, które dotyczą zamówienia lub postępowania o udzielenie zamówienia. Wynikają one w szczególności z opisu przedmiotu zamówienia, wymagań związanych z realizacją zamówienia, kryteriów oceny ofert, wymagań proceduralnych lub projektowanych postanowień umowy w sprawie zamówienia. Wspólną cechą przedmiotowych środków dowodowych jest to, że potwierdzają one zgodność oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów oceny ofert bądź wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia (art. 7 pkt 20 ustawy Pzp) – wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 lutego 2022 r. sygn. akt KIO 338/22.
Wykonawca ma obowiązek wyjaśnić sposób kalkulacji ceny oferty na wezwanie zamawiającego. Jeśli nie zgadza się on zarówno z samymi wezwaniami do wyjaśnień, jak i wyznaczonym terminem do złożenia wymaganych dowodów, może wnieść stosowne odwołanie. Wykonawca powinien przy tym dysponować odpowiednimi kalkulacjami, zanim złożył ofertę w postępowaniu. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że konieczne jest potwierdzenie aktualności ofert podmiotów trzecich w zakresie, w jakim miały one wpływ na kalkulacje (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 lutego 2022 r., sygn. akt KIO 262/22).
Nadal sporo wątpliwości dotyczy nowych przesłanek wykluczenia wykonawców tzw. rosyjskich z procedur zamówień publicznych a także zakazu zlecania im zamówień publicznych i koncesji. Wobec początkowych trudności interpretacyjnych Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW interpretacje nowych przepisów i odpowiedzi na pytania uczestników przetargów dotyczące m.in. specustawy ukraińskiej. W dziale Aktualności znajdziesz skrót 14 pytań i odpowiedzi.
Warunki udziału w postępowaniu są stawiane po to, by zbadać, czy wykonawca posiada zdolność do należytego wykonania zamówienia. Muszą być one zatem określone na takim poziomie, aby można było zweryfikować, czy dany wykonawca ma potencjał zapewniający należyte wykonanie zamówienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 15 lutego 2022 r., sygn. akt KIO 261/22).
Czy konsorcjum może złożyć jedno oświadczenie w zakresie niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 7 ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835)? Czy oświadczenie w procedurze odwróconej złoży jedynie pierwszy w rankingu wykonawca, czy powinni to zrobić wszyscy?
Na stronie WWW Urzędu Zamówień Publicznych pojawiły się interpretacje nowych przepisów tzw. specustawy ukraińskiej. Sprawdź wyjaśnienia wątpliwości zamawiających i wykonawców, którzy w bardzo krótkim czasie musieli przystosować dokumentację do nowych regulacji prawnych.
Od 1 lipca br. zamierzano wprowadzić nowy obowiązek sprawozdawczy dla zamawiających. Przygotowane zmiany ustawy o podatku dochodowym objęły jednak także przesunięcie daty wejścia w życie przepisów związanych z rejestrem umów powyżej 500 zł. Zamawiający trwają w niepewności, od kiedy będą musieli faktycznie rejestrować umowy. Już dziś przygotowują się do wprowadzenia nowych zadań w jednostkach. W tym tygodniu odpowiadamy na pytania czytelników o rejestr umów powyżej 500 zł w praktyce zamawiającego. W Top temacie sprawdzisz, jakie są zalecenie w zakresie rejestrowania umów o pracę, zlecenia i FV. W Poradach publikujemy zaś krótki artykuł o tym, czy i w jakim zakresie zmieniać regulamin zamówień poniżej 130.000 zł, aby dostosować go do nowych regulacji związanych z rejestrem umów. Linki znajdziesz poniżej.
Nie każdy zamawiający wprowadził zmiany w dokumentach zamówienia, aby dostosować je do nowych przesłanek wykluczenia. Co zrobić, jeśli termin składania ofert przypadał po 16 kwietnia 2022 r. tj. dacie wejścia w życie nowych przesłanek? Jakie decyzje podjąć, jeśli zamawiający nie zweryfikował odpowiednio wcześnie sytuacji wykonawców biorących udział w procedurach i nie sprawdził ich pod kątem nowych sankcji?
Coraz częściej pojawia się potrzeba podwyższenia wynagrodzenia pierwotnie ustalonego przez zamawiającego i wykonawcę w umowie o zamówienie publiczne. Jak przygotować wniosek w sprawie waloryzacji? O czym pamiętać, kierując prośbę o zmianę wynagrodzenia do zamawiającego?
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!