Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Ustawodawca pozostawił do wyłącznej dyspozycji zamawiającego kwestię dotyczącą możliwości podziału zamówienia na części. Decyzja ta nie może być jednak całkowicie subiektywna. Zamawiający nie może bez głębszej refleksji nie uwzględnić faktycznych okoliczności, jeśli te uniemożliwiają mu podział zamówienia na części. Należy pamiętać, że decyzja ta ma istotne znaczenie dla biegu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Może bowiem umożliwić udział w postępowaniu szerszemu gronu podmiotów, którzy specjalizują się w danym przedmiocie zamówienia (uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z 2 lutego 2022 r., sygn. akt KIO/KD 3/22).
Artykuł 7 ust. 1–8 ustawy o wspieraniu Ukrainy stosujemy do wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia tj. zarówno krajowych jak i unijnych. Dodatkowo ma on zastosowanie w postępowaniach pozaustawowych również tych, w których wartość zamówienia nie przekracza 130.000 zł.
Ustawa z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835) wywołała lawinę pytań o to, jak w praktyce stosować jej regulacje m.in. do procedur, które są w toku. Na łamach Portalu ZP znajdziesz w tym tygodniu szczegółowe informacje na ten temat. Przeczytasz także, jakich innych reguł przestrzegać w postępowaniach o zamówienia publiczne w związku z trwającą wojną między Rosją i Ukrainą.
Wojna za naszą wschodnią granicą przekłada się także na prowadzenie postępowań o zamówienia publiczne i ich udzielanie. Zamawiający i wykonawcy są zobowiązani do stosowania w tym zakresie m.in. regulacji: 1) ustawy z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835), 2) rozporządzenia (UE) 2022/576 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało listę sankcyjną – listę osób i podmiotów, których dotyczy sankcja wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z nowymi przesłankami wykluczenia, jakie wskazuje ustawa o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835).
Obecnie wiele kontraktów zamówieniowych przynosi wykonawcom straty, wobec czego szukają oni sposobu zmiany a ostatecznie rozwiązania umowy z zamawiającym. Nic dziwnego – pierwotnie zaoferowane warunki mają się często nijak do obecnej sytuacji rynkowej. Zarówno sami wykonawcy, jak i zamawiający mają często wątpliwości, czy zmiana umowy w danym przypadku jest dopuszczalna. Jeśli nie zachodzi przesłanka zmiany kontraktu, nie wiedzą także, czy zgodnie z prawem mogą taką umowę rozwiązać. Upewnij się, czy w Twojej sytuacji wolno porozumieć się w kwestii zakończenia trwania umowy.
W związku z rozwiązaniami tarczy antyinflacyjnej w odniesieniu do sprzedaży m.in. gazu i energii elektrycznej zamawiający i wykonawcy miewają wątpliwości w zakresie stosowanej w takich przetargach stawki VAT. Sprawdź, jakie wartości uwzględniać w ofertach oraz jak je oceniać, aby wybrać wykonawcę w warunkach konkurencji. Dowiedz się, o jakie zapisy umów zadbać z uwagi na okoliczność, że obniżona stawka VAT na energię i gaz ma charakter przejściowy. Problemem zajmuje się jeden z naszych ekspertów w najnowszej poradzie.
Czy z uwagi na wejście w życie rozporządzenia (UE) 2022/576 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.Urz. UE nr L 111 z 8 kwietnia 2022 r., str. 1) zamawiający powinien wprowadzić odpowiednie zapisy w SWZ? Nasz ekspert wyjaśnia, że nie ma takiej potrzeby. Krótkie opracowanie na ten temat znajdziesz w dziale Porady.
Trwająca wojna między Rosją i Ukrainą mobilizuje ustawodawców unijnych do wprowadzania zmian regulacji prawnych, które mają za zadanie w jak najdotkliwszy sposób sankcjonować działania Rosji i pomóc tym samym Ukrainie. Od 20 kwietnia br. obowiązują nowe przesłanki wykluczenia podmiotów, które wspierają agresję rosyjską. Z uwagi na fakt, że regulacje są dość nieprecyzyjne, mnożą się pytania o ich stosowanie w praktyce. Opracowanie na ten temat publikujemy w dziale Nowości >> „Nowe przesłanki wykluczenia i kary pieniężne – ustawa o przeciwdziałaniu wspieraniu agresji Rosji wobec Ukrainy”. W dziale Porady znajdziesz odpowiedź na pytanie >> „Jak stosować przesłankę wykluczenia z ustawy o przeciwdziałaniu agresji rosyjskiej do postępowań w toku?” (linki poniżej).
Od 16 kwietnia br. obowiązuje ustawa z 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835). Ustawa wprowadza m.in. nowe przesłanki wykluczenia do Prawa zamówień publicznych określonych podmiotów wspierających agresję rosyjską oraz kary pieniężne m.in. wobec podmiotów, które w czasie stanu wykluczenia ubiegają się o zamówienia publiczne. W ustawie powierzono także Ministrowi Spraw Wewnętrznych zadanie prowadzenia listy podmiotów, wobec których stosuje się opisane w niej środki sankcyjne (m.in. przesłanki wykluczenia). Ustawa weszła w życie 16 kwietnia 2022 r.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!