Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Zapewnienie udziału w realizacji robót budowlanych przez cały okres wykonywania inwestycji jest wystarczającym przyrzeczeniem oddania wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów. Wykonawca nie musu dysponować zasobami innego podmiotu już w dniu składania oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1337/22).
Prowadząc postępowanie w trybie podstawowym z fakultatywnymi negocjacjami, zamawiający może zwrócić się do wykonawców, już po upływie terminu składania ofert, o ulepszenie tych ofert. Czynność ta musi być jednak poprzedzona negocjacjami. Co istotne, sam fakt wskazania w dokumentach zamówienia, że postępowanie jest prowadzone w trybie określonym w art. 275 pkt 2 ustawy Pzp nie rodzi po stronie zamawiającego obowiązku negocjowania.
W tym tygodniu w Aktualnościach przeczytasz o najważniejszych wnioskach, jakie płyną ze sprawozdania prezesa UZP o funkcjonowaniu rynku zamówień publicznych w 2021 roku. Dowiesz się także, jakie są plany odnośnie działania miniPortalu i platformy e-Zamówienia.
Zgodnie z art. 11 ust. 8 Prawa zamówień publicznych z 2004 roku (nieobowiązującego od 1 stycznia 2021 r.) minister właściwy do spraw gospodarki określał, w drodze rozporządzenia, kwoty wartości zamówień oraz konkursów, od których zależał obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej, mając na względzie obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa Unii Europejskiej (czyli tzw. progi unijne). Obecnie art. 11 ust. 8 Pzp zastąpił art. 3 ust. 1–4 ustawy Pzp z 11 września 2019 r. (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1710).
Dnia 1 stycznia 2021 r. tj. w dacie wejścia w życie nowego Prawa zamówień publicznych przestał obowiązywać art. 4 pkt 8 ustawy Pzp. Regulacja ta stanowiła, że przepisów ustawy Pzp nie stosujemy do zamówień o wartości poniżej 30.000 euro. Obecnie zastępuje go art. 2 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy Pzp. Prób bagatelności zamieniono na 130.000 zł.
Wartość udzielonych w 2021 roku zamówień publicznych wyniosła 184,6 mld złotych, co stanowiło 7,04% PKB w 2021 roku. Nadal zatem rynek przetargów daje przedsiębiorcom ogromne szanse na stały i pewny zarobek. Warto przy tym zaznaczyć, że średnia liczba ofert w postępowaniach nie jest zbyt duża, bo wynosi ok. 2,5, zatem nie ma tutaj znaczącej konkurencji. Inne ciekawe i istotne dla uczestników rynku zamówień publicznych wnioski wynikające ze sprawozdania opisujemy w tabeli poniżej.
Urząd Zamówień Publicznych wydłużył działanie miniPortalu do końca bieżącego roku, mimo, że wcześniej zapowiadano jego wyłączenie na 1 września. Ponadto uruchomiono ostatnie moduły ogłoszeń unijnych na Platformie e-Zamówienia.
Każdy wykonawca, który przystępuje do przetargu, wie, że najpierw należy sprawdzić, czy sformułowane w nim warunki udziału w postępowaniu, pozwolą złożyć w nim ofertę. Warunki udziału w postępowaniu to wymogi podmiotowe, jakie zamawiający stawia osobie wykonawcy. Czego konkretnie mogą dotyczyć warunki? Kiedy należy uznać, że są nadmierne i walczyć o ich zmianę? Między innymi o tym piszemy w najnowszym Top temacie.
Powołując dysponowanie personelem w odpowiednim wieku, jako jeden z głównych czynników wpływających na obniżenie ceny oferty, wykonawca powinien to udowodnić. Mogło to nastąpić np. poprzez przedstawienie jako dowodów kopii umów o pracę, z których wynikałoby, że osoby, na których właściwości powołuje się wykonawca, faktycznie są w wieku, który pozwala na zaoszczędzenie kosztów. Mogłoby to nastąpić choćby przez odtajnienie pierwszych dwóch cyfr numeru PESEL. Przesądziłoby to o zasadności założeń wykonawcy i realności obniżenia przez niego kosztu oraz spełniłoby obowiązek wykazania realności zaoferowanej ceny. Z pewnych względów wykonawca tego zaniechał, a zamawiający nie mógł bezrefleksyjnie przyjąć oświadczeń przez niego składanych, skoro możliwe było przedłożenie innych dowodów (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 maja 2022 r., sygn. akt KIO 1277/22).
Zakaz dokonywania w ofercie tych poprawek, które powodują istotną zmianę treści oferty, nie jest tożsamy z zakazem korekty omyłek, które dotyczą istotnych elementów przedmiotu zamówienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 2 czerwca 2022 r., sygn. akt KIO 1292/22).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!