Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Objęcie tajemnicą przedsiębiorstwa wyjaśnień w zakresie kalkulacji ceny ofertowej nie wyklucza możliwości ich zakwestionowania w drodze środków ochrony prawnej. Izba nie podzieliła stanowiska podmiotu zamawiającego, zgodnie z którym zarzut dotyczący rażąco niskiej ceny był bezprzedmiotowy, z uwagi na fakt, że wykonawca nie zna treści złożonych przez konkurenta wyjaśnień i nie wniósł o dokonanie ich odtajnienia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 5 września 2022 r. sygn. akt KIO 2192/22).
Jeżeli zapisy SWZ są niejednoznaczne i dopuszczalna jest szersza interpretacja, to należy pamiętać, że wszelkie niejasności w treści dokumentacji sporządzonej przez zamawiającego należy tłumaczyć na korzyść wykonawców (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 września 2022 r.; sygn. akt KIO 2249/22, KIO 2250/22).
Jeśli jesteś przedsiębiorcą i zaczynasz startować w przetargach, polecam Twojej uwadze artykuł o najważniejszych kwestiach związanych z zamówieniami publicznymi. W opracowaniu opublikowanym w tym tygodniu w dziale Top tematy przeczytasz m.in. o tym, gdzie szukać zamówień publicznych, jak czytać dokumenty zamówienia, które przygotował zamawiający oraz jak przygotować ofertę i dokumenty do niej, aby zwiększyć swoje szanse na wygraną.
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego – co podkreśla się w orzecznictwie i doktrynie – jest sformalizowanym procesem, podczas którego wykonawcy muszą stosować się do terminów ściśle określonych również w wezwaniu kierowanym na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp. Termin określony datą i godziną jest terminem precyzyjnym i jego przekroczenie nawet o niecałą minutę może skutkować odrzuceniem oferty. Uchybienie terminowi dotyczy także braku przedłożenia pełnomocnictwa dla pełnomocnika konsorcjum w wyznaczonym czasie. Konsekwencją jest w tym przypadku odrzucenie oferty konsorcjum (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 września 2022 r. sygn. akt KIO 2284/22).
Argumentacja instytucji zamawiającej oparta wyłącznie na:- sekwencji zdarzeń w postępowaniu, bez doprecyzowania nawet, kiedy doszło do zarzucanej zmowy przetargowej, i sprowadzającej się do przypuszczeń;- niesprecyzowanym doświadczeniu zamawiającego, jest niewystarczająca dla przyjęcia, że doszło do zmowy przetargowej. Dla wykonawcy niemożliwe będzie jednoznaczne i niepodważalne wykazanie faktu negatywnego, czyli czegoś, czego nie było (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 2051/22).
Osoba ujawniona w KRS jako upoważniona do reprezentacji w oddziale może podejmować wszelkie czynności związane z działalnością przedsiębiorcy zagranicznego na terenie Polski (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 2052/22).
Sam wybór najlepszej oferty nie oznacza końca pracy zamawiającego. Po zakończeniu procedury na zamawiającym ciążą jeszcze określone obowiązki informacyjne. Z uwagi na dość dużą liczbę pytań naszych Czytelników dotyczących wypełniania ogłoszenia o udzieleniu zamówienia, w tym tygodniu omawiamy praktyczne kwestie związane z tym zagadnieniem. Zajrzyj do działu Top tematy.
Waloryzacja powinna być dokonywana w sposób, który nie zachwieje równowagi ekonomicznej stron. Żadna ze stron nie powinna przejmować na siebie w pełni ryzyka związanego ze wzrostem cen (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 sierpnia 2022 r., sygn. akt KIO 2063/22).
Zamawiający nie muszą stosować reguł Prawa zamówień publicznych do postępowań, których przedmiotem są usługi badawcze lub rozwojowe (za wyjątkiem kilku konkretnych kodów CPV). Muszą przy tym spełnić dwa ważne warunki, o których mowa poniżej. Z przedmiotowych zwolnień korzystają często uczelnie wyższe, które prowadzą badania z użyciem różnego rodzaju substancji (odczynników). Dość często pojawiają się u nich wątpliwości, które z nich łączyć i zamawiać w jednej procedurze i jak dzielić je na grupy. Aby je rozwiać, UZP wraz z grupą roboczą złożoną z przedstawicieli kilkunastu uczelni przygotowali tabelaryczne zestawienie poszczególnych odczynników, które można potraktować jako grupy.
Od 3 listopada br. samorządy mogą nabywać dostawy paliwa stałego z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych poza przepisami ustawy Pzp. Po dokonaniu takiego zakupu muszą ogłosić go w Biuletynie Zamówień Publicznych. Urząd Zamówień Publicznych wydał instrukcję krok po kroku, jak wypełnić i opublikować ogłoszenie. Poniżej krótkie streszczenie instrukcji.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!