Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W przepisach nowelizacji Prawa zamówień publicznych jako przesłankę zastosowania trybu z wolnej ręki przewidziano konstrukcję wyłączenia w przypadku tzw. zamówień in-house. Chodzi o zamówienia udzielane przez zamawiającego m.in.: kontrolowanej przez siebie osobie prawnej, której ponad 90% działalności dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego, sprawującego kontrolę lub przez inną osobę prawną (i w której nie ma prywatnego kapitału).
Nowe przepisy przewidują m.in. obowiązek posługiwania się Jednolitym Europejskim Dokumentem Zamówienia w procedurach przekraczających progi unijne, definiują, kiedy zmiana umowy ma istotny charakter i precyzują, jak wprowadzać modyfikacje do kontraktów zamówieniowych, a także przewidują nową przesłankę udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki (tzw. zamówienia in-house). Nowe przepisy uchwalono 13 maja br. (druki sejmowe nr 489 oraz 489-A).
Aktualnie istniejący podział na tzw. usługi priorytetowe i niepriorytetowe, zostanie zastąpiony kategorią usług społecznych i innych szczególnych usług. Projekt nowelizacji Prawa zamówień publicznych przewiduje względem ich zamawiania określone ułatwienia.
Prace nad nowelizacją Prawa zamówień publicznych nadal w toku. Wśród projektowanych przepisów znajdzie się wiele takich, które ułatwią życie zarówno zamawiającym jak i wykonawcom.
Jeżeli cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami postępowania lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 marca 2016 r.; sygn. akt KIO 366/16).
Korzystanie ze stawek preferencyjnych i zwolnień nie jest obowiązkiem podatników, lecz ich uprawnieniem. Zatem nie można podatnikowi, w szczególności w sytuacjach, w których mogą zrodzić się wątpliwości co do oceny prawnopodatkowej konkretnego zdarzenia gospodarczego, odebrać prawa do zastosowania określonej stawki podatkowej (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 marca 2016 r.; sygn. akt KIO 349/16).
Można złożyć skargę do sądu od wyroku Krajowej Izby Odwoławczej dotycząca zarzutów oddalonych w uzasadnieniu tego orzeczenia a nierozstrzygniętych w sentencji. Tak orzekł Sąd Najwyższy w dniu 17 lutego 2016 r. (sygn. akt akt III CZP 111/15).
W celu ułatwienia uczestnikom rynku zamówień publicznych, wykonawcy mogą składać Jednolity Europejski Dokument Zamówienia – JEDZ. Mogą to zrobić na standardowym formularzu stanowiącym załącznik do rozporządzenia wykonawczego KE (UE) 2016/7 z dnia 5 stycznia 2016 r. ustanawiającego standardowy formularz jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Formularz ten ma bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich.
Zobowiązanie podmiotu trzeciego, aby mogło zostać uznane za dowód potwierdzający dysponowanie zasobami tego podmiotu, musi posiadać zarówno stosowną treść, z której będzie wynikało, że podmiot ten zobowiązał się do udostępnienia wykonawcy określonych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia, jak i formę pisemną. Zobowiązanie to dla swej skuteczności musi także zostać złożone przez osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu trzeciego w powyższym zakresie (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 marca 2016 r.; sygn. akt KIO 338/16).
Ze względu na brak uchwalenia nowelizacji ustawy Pzp w wymaganym terminie, która miała m.in. wdrożyć do porządku krajowego przepisy obowiązujących od 18 kwietnia 2016 r. dyrektyw unijnych, należy stosować aktualną ustawę Pzp z uwzględnieniem zasady bezpośredniej skuteczności dyrektyw.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!