Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Art. 17 ust. 1 ustawy Pzp zawiera katalog okoliczności powodujących konieczność wyłączenia się osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Tak jak dotychczas osoby te zobowiązane są złożyć pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności powodującej konieczność wyłączenia. Nowelizacja wprowadziła jednak pewne modyfikacje związane z potwierdzaniem braku podstaw do wyłączenia się z procedury.
W przypadku podejrzenia zaoferowania rażąco niskiej ceny wykonawca jest zobowiązany do pełnej współpracy z zamawiającym zarówno w przypadku składania wyjaśnień, jak i dowodów.
Samo przytoczenie bliższych powodów wniesienia odwołania na rozprawie nie może być wzięte pod uwagę przez Izbę i musi zostać uznane jako spóźnione. Zarzuty, jakie stawia odwołujący winny być sformułowane w sposób precyzyjny, z przytoczeniem konkretnych postanowień siwz oraz ustawy Pzp, które potwierdzają wskazane podstawy prawne zarzutu. Zarzuty prawne konkretyzują się bowiem, przez podanie kwestionowanych czynności zamawiającego lub zaniechania czynności przez zamawiającego (wyrok KIO z 22 sierpnia 2016 r.; sygn. akt KIO 1403/16, KIO 1405/16).
W myśl znowelizowanych przepisów ustawy Pzp zamawiający ma prawo do wyznaczenia krótszych niż dotychczas terminów składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu dla procedur o wartości przekraczającej progi unijne. Dotyczy to odpowiednio trybu przetargu nieograniczonego i ograniczonego. Ale uwaga! Przepisy przejściowe ustawy nowelizującej stanowią, że skrócone terminy można zastosować dopiero w 2017 i 2018 roku – w zależności od rodzaju zamawiającego.
Stosownie do art. 11c ustawy Pzp zamawiający może zmienić ogłoszenie, zamieszczając sprostowanie lub ogłoszenie zmian. Modyfikacji uległ termin, jaki zamawiający powinien wyznaczyć wówczas wykonawcy na przygotowanie ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
Zakaz zawarty w art 29 ust. 2 ustawy Pzp nie oznacza, że zamawiający ma opisywać przedmiot zamówienia w taki sposób, by zapewnić każdemu rynek zbytu swoich towarów. Zamawiający nie ma obowiązku tworzyć opisu przedmiotu zamówienia dopasowanego do sytuacji przedsiębiorcy, który jest zainteresowany kolejnym kontraktem(wyrok z 7 czerwca 2016 r., sygn. akt KIO 870/16).
Poniżej przedstawiamy niezwykle ważne regulacje nowego rozporządzenia z punktu widzenia podmiotu prowadzącego postępowanie oraz ubiegającego się o zamówienie. Sprawdź, jakie nowe obowiązki i uprawnienia wynikają z rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów obowiązującego od 28 lipca 2016 r. Pierwsza część artykułu ukazała się we wczorajszych Aktualnościach.
Od 28 lipca 2016 r. obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów. Jego treść w kluczowy sposób wpływa na uprawnienia i obowiązki zamawiających oraz wykonawców. Sprawdź m.in, jakich nowych dokumentów może żądać od wykonawcy zamawiający oraz dowiedz się, jak rozszerzył się katalog dokumentów przedmiotowych. Poniższy tekst omawia 3 ważne zmiany związane z dokumentami składanymi wraz z ofertą. Omówienie pozostałych 6 ukaże się już jutro w Aktualnościach.
Przeczytaj poniższy tekst i sprawdź, co się zmieniło w kwestii ogłaszania zamówień publicznych. Z artykuł dowiesz się m.in, jakie wzory są obecnie obowiązujące i jak stosować przepisy w okresie przejściowym.
Rozporządzenie ministra rozwoju z 26 lipca 2016 r. w sprawie wykazu robót budowlanych (Dz.U. poz. 1125) w zakresie merytorycznym stanowi powtórzenie przepisów dotychczas obowiązującego rozporządzenia. Wynika to faktu, że nowe dyrektywy 2014/24/UE i 2014/25/UE nie wprowadziły zmian w przedmiocie wykazu robót budowlanych.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!