Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Stosownie do obowiązujących regulacji wykonawca ma obowiązek osobiście wykonać wskazane przez zamawiającego części zamówienia. Nie może także polegać na zasobach podmiotów trzecich w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu, odnoszących się do zastrzeżonej jako kluczowa części zamówienia. Więcej na ten temat w poniższym artykule.
Zmiana ustawy o minimalnym wynagrodzeniu o pracę umożliwiła wykonawcom negocjowanie zmiany wynagrodzenia za zamówienie publiczne. Dotyczy to sytuacji, w których wprowadzona 1 września 2016 r. minimalna stawka godzinowa za pracę, wpływa na wysokość ustalonego umownie wynagrodzenia wykonawcy. Odpowiednie podwyższenie stawek może objąć okres od 1 stycznia 2017 r. Sprawdź pozostałe warunki, jakie muszą być ku temu spełnione.
W odniesieniu do robót budowlanych wykonywanych przez podwykonawców, w tym w odniesieniu do pozycji wyraźnie wymienionych w wezwaniu, odwołujący nie przedstawił w swym piśmie jakichkolwiek elementów kalkulacyjnych. Wykonawca nie ujawnił elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny, które umożliwiłyby ustalenie, że podwykonawcy prawidłowo oszacowali koszty robót, które zamierzają wykonać. Tymczasem, jest to jego obowiązek (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 9 listopada 2016 r.; sygn. akt KIO 2036/16).
W dniu 16 listopada 2016 r. na stronach Urzędu Zamówień Publicznych pojawiła się obszerna opinia dotycząca nowego brzmienia przepisów ustanawiających procedurę badania rażąco niskiej ceny. Urząd przy omówieniu poszczególnych elementów tej problematyki powołuje dość szeroko orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, co powinno sprzyjać uspójnieniu wykładni dokonywanej przez oba organy. Temat opinii stanowią głównie problemy istniejące już w poprzednim stanie prawnym, które nowelizacja miała na celu rozwiązać.
Dnia 14 grudnia 2016 r. weszła w życie ustawa z 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. poz. 1920). Artykuł 20 ust. 1 pkt 4–7 oraz ust. 3–5, art. 48 ust. 3 i art. 50 (dotyczące zamówień in-house oraz partnerstwa publiczno-publicznego), zaczynają natomiast obowiązywać 1 stycznia 2017 r.
Zamawiający nie może przyznać punktów w kryterium oceny ofert, jeżeli z oświadczenia woli wykonawcy nie wynikają konkretne informacje. Załącznik do wiadomości e-mail oznaczony w tytule jako oświadczenie nie może być uznany za ofertę z powodu braku oryginalnego podpisu lub poświadczenia za zgodność (wyrok z8 listopada 2016 r.; sygn. akt KIO 2030/16).
Nowelizacja Prawa zamówień publicznych stawia na informatyzację zamówień publicznych. Odbywa się to m.in. poprzez stopniowe przejście na elektroniczną wymianę informacji na linii zamawiający – oferenci.
Po ostatnich dużych zmianach Prawa zamówień publicznych zmieniły się reguły potwierdzania braku podstaw do wykluczenia z postępowania i spełniania warunków udziału w postępowaniu. Co do zasady wstępne oświadczenie (w progach unijnych składane w formie JEDZ) wnosi każdy wykonawca z ofertą lub wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Dokumenty potwierdzające wskazane w oświadczeniach okoliczności złoży wykonawca, którego oferta okazała się najkorzystniejsza. O szczegółach poniżej.
Nowelizacja ustawy Pzp z licpa br. nie zrewolucjonizowała zasad opisywania przedmiotu zamówienia. Wprowadziła jednak pewne nowości. Poniżej piszemy o 5 z nich.
Zgodnie z brzmieniem art. 26 ust. 6 i 7 ustawy Pzp wykonawca nie musi składać oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli zamawiający: posiada oświadczenia lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy lub może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114 oraz z 2016 r. poz. 352). Zamawiający korzysta z internetowego repozytorium zaświadczeń e-Certis oraz wymaga przede wszystkim takich rodzajów zaświadczeń lub dowodów w formie dokumentów, które są objęte tym repozytorium. Ostatnia nowelizacja ustawy Pzp stawia na informatyzację udzielania zamówień publicznych i zmierza do ograniczenia formalnych obowiązków wykonawców.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!