Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W błędzie jest zamawiający, który interpretuje ustalony przez siebie siwz, jakoby w każdym przypadku wykonawca miał obowiązek wykonywać roboty kluczowe osobiście bez udziału podmiotu trzeciego, który udostępnia mu zasoby. Po to są użyczane zasoby podmiotów trzecich, aby wykonawcy, którzy z nich korzystają, mieli prawo angażowania takich podmiotów do całości robót, w tym również tych kluczowych (wyrok KIO z 21 września 2017 r., sygn. akt KIO 1857/17).
Warunkiem uznania możliwości powołania się na doświadczenie całego konsorcjum przez pojedynczego wykonawcę jest jego czynny udział w zarządzaniu sprawami konsorcjum. W pewnych sytuacjach wolno różnicować weryfikację warunków udziału względem konsorcjum oraz pojedynczego wykonawcy. Jednak zasady takiej weryfikacji trzeba uwzględnić już w dokumentacji postępowania. Takie wnioski płyną z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Powtarza je również Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 18 września 2017 r. (sygn. akt KIO 1854/17).
Część zamawiających, najpóźniej w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, ma obowiązek sporządzenia i opublikowania planów postępowań o udzielenie zamówień publicznych na dany rok budżetowy. Sprawdź, czy właściwie interpretujesz przepisy.
Do 1 marca 2018 r. należy przekazać do Urzędu Zamówień Publicznych sprawozdanie z zamówień publicznych udzielonych w 2017 roku. W tym celu trzeba wypełnić formularz będący załącznikiem do rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 15 grudnia 2016 r. w sprawie informacji zawartych w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach, jego wzoru oraz sposobu przekazywania (Dz.U. poz. 2038).
Za podpis uważa się niepowtarzalny znak graficzny, charakterystyczny dla danej osoby, indywidualizujący w obrocie prawnym osobę, która go składa i wywodzący się od jej imienia i nazwiska. Podpis ma określony cel – jest potwierdzeniem złożonego oświadczenia (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 listopada 2017 r., sygn. akt KIO 2381/17).
Podanie w ofercie niewłaściwych jednostek miary - tj. „mm”, a nie wymaganych w siwz „ml”, przy określeniu pojemności asortymentu, wpisuje się w kategorię pomyłki pisarskiej, która winna być poprawiona w trybie art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp. (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 listopada 2017 r., sygn. akt KIO 2382/17).
Aby zastrzeżenie tajemnicy przedsiębiorstwa było skuteczne, musi odwoływać się do konkretów, a nie ogólnych przepisów ustawowych. Informacje zarówno co do wymaganego doświadczenia zawodowego, jak i personelu przeznaczonego do wykonania zamówienia, podmiotu udostępniającego te zasoby, jak i sytuacji ekonomicznej czy finansowej mogą być objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, mimo że naczelną zasadą wyrażoną w art. 8 ustawy Pzp jest jawność postępowania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 września 2017 r., sygn. akt KIO 1863/17).
Zamawiający ma prawo tak uregulować treść umowy, aby możliwe było zrealizowanie zamówienia w zgodzie z jego oczekiwaniami oraz z przyjętymi przez niego założeniami. Artykuł 353¹ Kodeksu cywilnego konstytuuje zasadę swobody zawierania umów, która sprowadza się do wolności w kształtowaniu treści stosunku prawnego i wyborze kontrahenta, czy formy zawarcia umowy. Niemniej jednak swoboda kontraktowania ulega ograniczeniom, gdyż z uwagi na treść lub cel umowy nie mogą one sprzeciwiać się naturze stosunku zobowiązaniowego, zasadom współżycia społecznego ani być sprzeczne z ustawą. Nie jest więc możliwe takie ukształtowanie treści umowy, które prowadziłoby do naruszenia bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, czyli takich, które nie mogą być zmienione lub wyłączone przez strony (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 26 września 2017 r., sygn. akt KIO 1862/17).
Brak precyzyjnego wskazania w zawiadomieniu, z czego wynikała taka, a nie inna ocena złożonych wyjaśnień, prowadzi do wniosku, iż zamawiający w istocie nie poinformował odwołującego o przyczynie odrzucenia jego oferty (wyrok z 18 września 2017 r., sygn. akt KIO 1858/17).
Od 1 stycznia 2018 r. obowiązuje nowa wysokość progów unijnych, od których zależy publikacja ogłoszeń o zamówieniach w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej a także wiele innych obowiązków określonych ustawą Pzp. Podwyższono także przelicznik złotego na euro w postępowaniach o zamówienia publiczne.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!