Załóż konto testowe

Dostęp na 48h za darmo!

Wypróbuj bez ograniczeń
Poleć znajomemu

Od 1 stycznia 2019 r. zmiany w przepisach ustawy Pzp

Justyna Rek-Pawłowska

Autor: Justyna Rek-Pawłowska

Dodano: 17 grudnia 2018

Od 1 stycznia 2019 r. zamawiający nie będą musieli stosować ustawy Pzp przy wyborze instytucji finansowej, która będzie zarządzać pracowniczymi planami kapitałowymi. Z kolei w umowach zawieranych z wykonawcą na okres dłuższy niż 12 miesięcy trzeba będzie zawrzeć postanowienia o zasadach wprowadzania odpowiednich zmian wysokości wynagrodzenia wykonawcy również w przypadku zmiany zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę.

Dnia 1 stycznia 2019 r. wchodzą w życie zmiany w przepisach ustawy – Prawo zamówień publicznych wprowadzone ustawą z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. poz. 2215).

W związku z tym od tego dnia ustawa Pzp nie będzie stosowana do umów z zakresu prawa pracy w tym umów o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi, o których mowa w ustawie z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych. Dotychczas przepis mówił jedynie o umowach z zakresu prawa pracy (art. 4 pkt 4 ustawy Pzp).

Jednocześnie zobowiązano zamawiających, aby w przypadku umów zawieranych na czas dłuższy niż 12 miesięcy uwzględniali w nich postanowienia o waloryzacji wynagrodzenia także w razie zmiany zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę. Dodano zatem pkt 4 w ust. 5 art. 142 ustawy Pzp.

Dodatkowo art. 135 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych przewiduje regulację przejściową, zgodnie z którą wykonawca będzie mógł zwrócić się do zamawiającego z pisemnym wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia rozumianej jako suma wzrostu kosztów realizacji zamówienia publicznego wynikająca z wpłat do PPK przez podmioty zatrudniające uczestniczące w realizacji zamówienia publicznego. Dotyczy ona zamówień publicznych wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy o PPK.  

Źródło: www.uzp.gov.pl

Opracowanie:

Autor:

Justyna Rek-Pawłowska

prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, w tym jako pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej reprezentujący spółkę przed KIO, sporządzający opinie prawne z zakresu prawa zamówień publicznych i weryfikujący poprawność ofert składanych przez poszczególne działy spółki,

od wielu lat redaktor prowadząca publikacji o tematyce zamówień publicznych skierowanych do zamawiających i wykonawców

Justyna Rek-Pawłowska

Autor: Justyna Rek-Pawłowska

Prawnik z wieloletnim doświadczeniem w stosowaniu prawa zamówień publicznych, aktualnie pracownik działu prawnego dużej spółki budowlanej

Załóż konto testowe

Zyskaj dostęp do wszystkich treści na 48h za darmo!

48-godzinne testy portalu to:

48h

Dostępu za darmo
  • Brak opłat!
  • Dostęp do 5128 porad prawnych o Pzp i aktualnego słownika CPV!
  • Nawet 1500 ogłoszeń o nowych przetargach i zleceniach każdego dnia!
  • 25 szkoleń wideo nt. praktycznej strony zamówień publicznych!
> Wypróbuj bez ograniczeń przez 48h
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz

Weź udział w szkoleniu!

Udzielanie zamówień do 30 tys. euro współfinansowanych z UE

Prowadzi dr A. Gawrońska-Baran

1 kwietnia (poniedziałek), Warszawa

Zapisz się już dziś >> 

Poradnia

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi Sprawdź wszystkich ekspertów portalu »

Porady

Czy łączyć wartości różnych robót budowlanych prowadzonych w jednym obiekcie budowlanym?

Pytanie: Czy wszystkie roboty budowlane planowane do wykonania na jednym budynku tj. elektryczne, dekarskie, instalacyjne i inne należy sumować, żeby określić ich wartość? Jeżeli miałyby być potraktowane osobno, nie...

Czytaj więcej »
Wykonawca przestał być podatnikiem VAT – jak rozliczać umowę?

Pytanie: Dnia 7 listopada 2018 r. podpisaliśmy umowę na usługi ochrony obiektów w 2019 roku. Przed jej podpisaniem wykonawca został sprawdzony w rejestrze Krajowej Administracji Skarbowej, czy jest czynnym podatnikiem VAT i na...

Czytaj więcej »

Aktualności

Uzupełniany dokument może być opatrzony datą późniejszą niż termin składania ofert
W orzecznictwie Izby, w zakresie oświadczenia składanego na podstawie art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, jest prezentowany pogląd, zgodnie z którym oświadczenie to powinno być aktualne na dzień składania ofert. Jednak kwestii tej nie należy mylić z datą...
Propozycje zapisów umów równoważące pozycje stron kontraktu w sprawie zamówienia publicznego, nowa procedura koncyliacyjna oraz uproszczenia proceduralne – m.in. o tych zmianach przewidywanych w nowym Prawie zamówień publicznych mówił 27 lutego br...
18.03.2019 Czytaj więcej »
Pewien wykonawca został wezwany do złożenia wyjaśnień w trybie art. 26 ust. 4 ustawy Pzp. Wątpliwość zamawiającego dotyczyła wykazanego przez oferenta doświadczenia w realizacji dostaw. Zamawiający dociekał, czy wykonawca wykazywał jedną dostawę do...

Nasi partnerzy, osiągnięcia i opinie klientów

wiper-pixel