Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Interes w uzyskaniu danego zamówienia nie może być uzasadniany w ten sposób, że w wyniku uwzględnienia odwołania dojdzie do unieważnienia postępowania, co otworzy wykonawcy drogę do uczestnictwa w kolejnym przetargu dotyczącym zamówienia (wyrok KIO z 22 maja 2017 r., sygn. akt KIO 921/17).
Jeśli zamawiający nie sprecyzował szczegółowo w siwz warunku w zakresie zdolności finansowej i ekonomicznej, wymagając np. ubezpieczenia pozbawionego określonych ograniczeń, takich jak franszyzy redukcyjne, czy możliwości skorzystania przez wykonawcę z całej sumy ubezpieczenia, to nie sposób stawiać zarzutu sprzeczności z treścią warunku udziału w postępowaniu wobec złożonej w postępowaniu polisy, która zawiera takie klauzule (wyrok KIO z 21 kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO 692/17).
Jeśli w danym postępowaniu doświadczenie stanowi kryterium oceny ofert, wówczas oświadczenie wykonawcy w tym zakresie nie może być uzupełniane i zmieniane (wyrok KIO z 18 maja 2017 r., sygn. akt KIO 884/17).
Zgoda na przedłużenie terminu związania ofertą nie może być złożona z jakimkolwiek zastrzeżeniem lub pod warunkiem. Nie jest ona wówczas skuteczna (wyrok KIO z 22 czerwca 2017 r., sygn. akt KIO 1070/17).
Zasada równego traktowania sprowadza się do konieczności identycznego traktowania oferentów, których sytuacja jest taka sama lub bardzo podobna. Nie oznacza natomiast obowiązku identycznego podejścia do wszystkich wykonawców znajdujących się na rynku lub aspirujących do wejścia na ten rynek (wyrok z 30 maja 2017 r., sygn. akt KIO 1028/17).
Dokumenty, które wykonawca uzupełnia na wezwanie zamawiającego z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp, mogą być wystawione z bieżącą datą. Jednocześnie jednak w swojej treści muszą potwierdzać spełnianie warunku przez wykonawcę na dzień złożenia oferty (wyrok KIO z 20 kwietnia 2017 r., sygn. akt KIO 707/17).
Zamawiającemu wolno tak opisać zamówienie, aby uzyskać przedmiot spełniający jego obiektywnie uzasadnione potrzeby. Może w związku z tym skutecznie zakwestionować zarzut naruszenia art. 29 ust. 2 ustawy Pzp, jeśli udowodni, że opis przedmiotu zamówienia ma źródło w jego uzasadnionych potrzebach. W tym celu warto wykazać, że również inne produkty spełniają wymagania siwz w sposób zapewniający konkurencję (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 sierpnia 2017 r.; sygn. akt KIO 1718/17).
Sposób przyznawania punktów w kryterium nie różnicuje sytuacji konsorcjum i pojedynczych wykonawców, gdyż odnosi się do treści samej (jednej) oferty. W doktrynie i orzecznictwie wskazuje się, że przy ocenie ofert muszą być stosowane procedury udzielania zamówień określone w dyrektywie. Oznacza to w szczególności, że reguły oceny powinny być podane zawczasu do wiadomości potencjalnym wykonawcom – w ogłoszeniu i w dokumentach przetargowych tak, żeby wszyscy oferenci byli ich świadomi podczas przygotowania swoich ofert (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 sierpnia 2017 r.; sygn. akt KIO 1731/17).
Zmiana ogólnego charakteru zamówienia publicznego, po zeszłorocznej nowelizacji ustawy Pzp, wystąpi np. w sytuacji zastąpienia danego przedmiotu zamówienia innym lub w przypadku zmiany rodzaju zamówienia. W omawianej sprawie strony zrealizowały wszystkie zadania objęte umową zgodnie z przyjętymi terminami, z wyjątkiem finałowego koncertu, którego datę przeprowadzenia wyznaczono o 2 tygodnie później w stosunku do terminu podanego w ogłoszeniu. W tym przypadku nie można uznać, że zmiana ma charakter istotnej (orzeczenie GKO z 23 lutego 2017, sygn. akt BDF1.4800.97.2016).
Karta katalogowa ma, co do zasady, charakter dokumentu przedmiotowego. Jednak to zamawiający ostatecznie ustala, jaką rolę dany dokument pełni w postępowaniu (wyrok KIO z 24 maja 2017 r.; sygn. akt KIO 954/17).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!