Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Nowelizacja ustawy Pzp z 5 listopada 2009 roku wprowadziła możliwość wykazywania przez wykonawcę spełniania warunków udziału w postępowaniu - dotyczących wiedzy, doświadczenia, potencjału technicznego, potencjału kadrowego oraz finansowego - za pośrednictwem innego podmiotu, udostępniającego mu swe zasoby w ww. zakresie. Wykonawca może polegać na:wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nim stosunków.
Jeśli brak możliwości spełnienia warunków siwz wynika z nieprecyzyjnego określenia wymogów siwz i braku określenia zapisów dotyczących tolerancji dla podanych rozmiarów i zapisów dotyczących sposobu weryfikacji próbek - metod pomiarowych, a braki te mogłyby prowadzić do wyboru oferty z rażącym naruszeniem przepisów ustawy, zamawiający powinien unieważnić postępowanie ( wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 maja 2010 r.; sygn. akt KIO/UZP 648/10).
Instytucja „zastępstwa inwestycyjnego” nie została uregulowana wprost w polskim systemie prawnym. Przepisów prawnych, dotyczących "inwestorów zastępczych" nie zawierają ustawy:Prawo zamówień publicznych orazPrawo budowlane. Umowy o zastępstwo inwestorskie są w praktyce zawierane jako umowy cywilnoprawne. Najbliższe w swoim charakterze są umowom zlecenia uregulowanym w Kodeksie cywilnym.
Niezgodność oferty ze specyfikacją co do formy, a nie co do treści nie stanowi o jej niezgodności z siwz w rozumieniu art. 82 ust. 3 ustawy Pzp, a tym samym nie może skutkować odrzuceniem oferty odwołującego na podstawie tego artykułu ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 16 czerwca 2010 r.; sygn. akt KIO 996/10).
Obowiązek udowodnienia spełnienia pozytywnych warunków udziału w postępowaniu oraz wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o warunki negatywne ciąży na wykonawcy. Przy pomocy odpowiednich dokumentów musi on wykazać, że spełnia postawione w postępowaniu warunki nie później niż na dzień składania wniosków /ofert. Obowiązek udowodnienia spełnienia warunków po stronie wykonawcy powstaje tylko na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego określonym. Dlatego tak istotne jest prawidłowe dokonanie przez wyboru dokumentów jakie wykonawca będzie musiał w tym celu przedstawić. Określając zakres dokumentów jesteś ograniczony katalogiem wymienionym w obowiązującym od 1 stycznia 2010 rozporządzeniu w sprawie rodzaju dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form w jakich te dokumenty mogą być składane.
Wykonawcy mają możliwość posłużenia się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu potencjałem podmiotów trzecich. Uprawnienie to przysługuje wykonawcy niezależnie od charakteru stosunku prawnego jaki łączy go z danym podmiotem. Ma to posłużyć zwiększeniu konkurencyjności postępowań i ułatwieniu dostępu do rynku firmom, które od niedawna prowadzą działalność gospodarczą. Dzięki temu wykonawca, który sam nie spełniłby warunków udziału w postępowaniu i nie chce składać tzw. oferty wspólnej, ma możliwość samodzielnie wziąć udział w postępowaniu, posiłkując się zasobami innego lub innych podmiotów. Zapoznaj się z przygotowanym przez naszego eksperta tekstem na ten temat.
U ustawie Pzp istnieją odrębnie dwa różne pojęcia: „warunki udziału w postępowaniu” i „opis sposobu dokonywania oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu”. To ostatnie ma służyć konkretyzacji i dostosowaniu warunków do zakresu, wartości i rodzaju zamówienia. W ten sposób możesz wskazać kryteria, jakie będziesz stosował oceniając czy dany wykonawca spełnia warunki udziału postępowaniu. Poprawny opis sposobu oceny spełnienia warunków zwiększa szansę na wybór wykonawcy, który spełni Twoje wymagania i zrealizuje zamówienia w sposób rzetelny.
Ostatnia nowelizacja ustawy Pzp wprowadziła bardzo istotne zmiany, co do sposobu określania warunków udziału w postępowaniu. Zostały one wprost wskazane w przepisach. Musisz jedynie:opisać sposób ich oceny oraz wskazać dokumenty jakich będziesz wymagał w celu potwierdzenia ich spełnienia.Warunkami udziału w postępowaniu są warunki wymienione w art. 22 ust.1 oraz art. 24 ust. 1 ustawy Pzp. Nie masz wpływu na ich kształt i treść w postępowaniu, bo są one ustalone jednolicie i uniwersalnie dla każdej procedury. Ustawowego katalogu warunków nie wolno Ci zmieniać ani rozszerzać! Jeśli masz wątpliwości, w jaki sposób je określić, musisz przeczytać ten tekst!
Podczas ostatniej kontroli prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w trakcie postępowań o zamówienia publiczne stwierdzono wiele naruszeń po stronie zamawiających. Badane były głównie zasadność żądania oraz ocena dokumentów składanych przez wykonawców na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu. Poniżej pragnę przedstawić Ci kilka przykładów najczęściej popełnianych błędów. Pomoże Ci to uchronić się przed zarzutami w Twoim postępowaniu!
Udzielenie zamówienia publicznego z naruszeniem przesłanki upoważniającej do zastosowania trybu wolnej ręki jest złamaniem zasady udzielania zamówień publicznych. Jako zamawiający ponosisz odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, administracyjną, a także narażasz się na ryzyko wystąpienia Prezesa UZP do sądu o unieważnienie umowy zawartej z naruszeniem przepisów. W przypadku projektów współfinansowanych przez Unię Europejską następstwem Twoich błędnych decyzji może być nałożenie korekt finansowych w wysokości 25-100% wartości dofinansowania. W niniejszym opracowaniu poznasz kilka przykładów naruszeń przesłanek wymienionych w art. 67 ust. 1 pkt 1-4 ustawy Pzp.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!