Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
W postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego niejednokrotnie pojawiają się wątpliwości, czy podstawą wykluczenia wykonawcy może być brak wypełnienia rubryki formularza ofertowego dotyczącej ceny zamówienia.
Ustawa Pzp w odniesieniu do trybów udzielania zamówień, w ślad za dyrektywami 2004/17/WE2, 2004/18/WE3 oraz 89/6654 i 92/135, jako podstawowe tryby wymienia:przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony.Skorzystanie z możliwości przeprowadzenia postępowania w trybie:dialogu konkurencyjnego, negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki, zapytania o cenę czy też licytacji elektronicznej zostało ograniczone i uzależnione od wystąpienia konkretnych przesłanek określonych w ustawie Pzp.Skorzystanie z tych trybów jest wyjątkiem od ogólnej zasady stosowania trybów podstawowych, dlatego przesłanki ich zastosowania należy interpretować ściśle, a każdy podmiot, który się na nie powołuje, musi być w stanie je udowodnić.
Postępowania, których przedmiotem jest realizacja robót budowlanych przeprowadzane są w większości jednostek zobowiązanych do przestrzegania ustawy Pzp. Prowadzą je nie tylko podmioty powołane do budowy dróg, autostrad, oraz pozostałej infrastruktury, lecz także inne np. szpitale, domy kultury, uczelnie, gdy muszą przeprowadzić remont, modernizację lub przebudowę budynków. Przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na roboty budowlane jest bardziej skomplikowane, niż na usługi lub dostawy. Przewidziane są dla nich odrębne regulacje, dotyczące szacowania wartości oraz opisu przedmiotu zamówienia. Obowiązują również inne progi wartościowe od których uzależnione jest stosowanie procedury „unijnej”. Prawidłowe przeprowadzenie zamówienia na roboty budowlane będzie więc wymagało od Ciebie nieco szerszej wiedzy i to nie tylko z zakresu zamówień publicznych, ale również prawa budowlanego. Zajrzyj do tematu tygodnia i dowiedz się jak przygotować się do postępowania na roboty budowlane.
Bardzo częstym problemem zamawiających jest prawidłowe oszacowanie wartości usług szkoleniowych. Czy zaliczać do niej wszystkie zamawiane szkolenia w ciągu roku? Czy może grupować je tematycznie i zamawiać poszczególne bloki? Między innymi o tym, jak właściwie oszacować usługi szkoleniowe oraz ocenić, czy zamawiane usługi to rzeczywiście szkolenia, przeczytasz w temacie tygodnia. Dodatkowo dowiesz się, jakie są 3 praktyczne możliwości zamawiania szkoleń.
Zamawiający - w porównaniu z wykonawcami - stosunkowo rzadko decydują się skorzystać z prawa złożenia skargi do sądu okręgowego. A szkoda bo postępowanie, które odbędzie się w wyniku złożenia skargi może skutecznie potwierdzić, że Twoje czynności podjęte w toku postępowania są prawidłowe. Niejednokrotnie zamawiający, którzy kwestionowali orzeczenie zapadłe w wyniku rozpoznania odwołania wykonawcy, uzyskiwali korzystne dla siebie rozstrzygnięcia sądu okręgowego! Zastanów się zatem, czy nie złożyć skargi i udowodnić Twoim przełożonym, a także wykonawcom, że podjąłeś słuszną decyzję w procedurze oraz że prowadzisz ją zgodnie z przepisami.
Nie ulega wątpliwości, że zmiana stawki VAT, w okresie realizacji umowy, wpływa na rzeczywiste wynagrodzenie (netto) wykonawcy wynikające z tej umowy. Obowiązek podatkowy dotyczący VAT nie powstaje poprzez zawarcie samej umowy, ale najczęściej z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi albo z chwilą wystawienia faktury.
Planowana zmiana stawek podatku od towarów i usług (VAT) niewątpliwie będzie miała istotny wpływ na obydwu uczestników systemu zamówień publicznych - zamawiających i wykonawców. Od 2011 r. podstawowy podatek od towarów i usług wzrośnie z 22 do 23%. Natomiast stawka 7% zostanie podniesiona do 8%, a stawka 3% do 5%. Negatywne konsekwencje dla procesu zakupowego, podlegającego przepisom ustawy Pzp, wynikające ze zmian VAT, można było zaobserwować podczas poprzednich zmian stawki tego podatku. W dalszej części artykułu znajdziesz informacje dotyczące najważniejszych problemów i wątpliwości, jakie mogą się wiązać ze zmianą stawki VAT w kontekście zamówień publicznych.
Duża nowelizacji ustawy Pzp zniosła jeden ze środków odwoławczych - protest. Konieczne było więc zaktualizowanie rozporządzenia w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prace legislacyjne nad nim trwały przez kilka miesięcy. Przez ten czas musiałeś korzystać z protokołów, które nie były dopasowane do aktualnie obowiązującego stanu prawnego.
Jak na pewno wiesz, w 2009 r. uchwalono dwie niezwykle ważne nowelizacje ustawy Pzp. W tym roku była już niewielka zmiana dotycząca gospodarstw pomocniczych. Teraz jednak szykuje się kolejna nowelizacja ustawy Pzp. Nie będzie ona aż tak obszerna jak tzw. duża nowelizacja , ale wprowadzi wiele istotnych zmian. Warto więc, abyś już teraz zapoznał się z nimi.Celem najnowszych prac legislacyjnych dotyczących ustawy Pzp jest dalsza implementacja dyrektyw unijnych. Projekt założeń ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych został podzielony na dwie odrębne tematycznie części.
Bardzo częstym problemem zamawiających, z którym się do nas zwracają, jest prawidłowe oszacowanie wartości usług szkoleniowych. Czy zaliczać do niej wszystkie zamawiane szkolenia w ciągu roku? Czy może grupować je tematycznie i zamawiać poszczególne bloki? Między innymi o tym, jak właściwe oszacować usługi szkoleniowe oraz ocenić, czy zamawiane usługi to rzeczywiście szkolenia przeczytasz w naszym tekście. Dodatkowo dowiesz się, jakie masz 3 praktyczne możliwości zamawiania szkoleń.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!