Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Nieczęsto zdarza się, żeby wykonawca sam z siebie poinformował zamawiającego o tym, że w jego ofercie jest nieważny dokument i potem jeszcze tego dokumentu nie uzupełnił. Zdziwiony? Ta historia zdarzyła się naprawdę…
Niedawna uchwała Sądu Najwyższego w sprawie nieprawidłowej stawki VAT w ofertach w zasadzie rozwiązuje ten problem. W zasadzie, ponieważ błędna stawka jest błędem w obliczeniu ceny, pod warunkiem że nie jest tzw. inną omyłką. No właśnie: kiedy zatem błędna stawka VAT jest omyłką?
Zbliżają się święta i w ramach świątecznych upominków pracodawcy często obdarowują swoich pracowników bonami towarowymi. Pracodawcy „publiczni”, aby takie bony zakupić często muszą przeprowadzić postępowanie. Jak określić kryteria oceny ofert w takim postępowaniu? Poniższe wyniki kontroli przeprowadzonej przez Prezesa UZP wskazują, jak na pewno tego nie robić.
Udzielenie zamówienia uzupełniającego nie polega na „domawianiu” brakującego asortymentu u wykonawcy zamówienia podstawowego na dotychczasowych warunkach. Jak się okazuje nie wszyscy zamawiający mają tego świadomość…
Według niedawnego komunikatu UZP zamawiający często łamią przepisy dotyczace opisu przedmiotu zamówienia w postępowaniach na dostawę samochodów. Przykładem może być jedno z takich postępowań: pewien zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony na dostawę autobusu przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych. Podane w opisie parametry pojazdu spełniała tylko jedna marka samochodu, a wykonawca ją oferujący otrzymał zamówienia pomimo niespełeniania warunków udziału w postępowaniu. Czy stanowi to narusznie ustawy Pzp?
W jakiej formie wykonawca powinien złożyć polisę, aby potwierdzała ona ubezpieczenie? W jakim celu wykonawca składa polisę i czy nieopłacenie składki ubezpieczeniowej oznacza, że polisa jest nieważna? Zobacz, jak oceniać polisy OC składane przez wykonawców.
Czy startująca w przetargu spółka jawna lub z ograniczoną odpowiedzialnością powinny przedłożyć zaświadczenia z ZUS i urzędu skarbowego odnoszące się do jej poszczególnych wspólników, czy też do samej spółki? Jak oceniać dokumenty złożone przez spółkę cywilną? Sprawdź i pozbądź się wątpliwości!
Z przedstawianymi przez wykonawców referencjami zamawiający często mają problem. Zdarza się, że są albo niepodpisane, albo nieczytelnie podpisane, albo nie wynika z nich należyte wykonanie zamówień, albo też zamawiający ma wątpliwość czy osoba je wystawiająca mogła to zrobić. Bo czy wykonawca może wystawić referencje sam sobie?
Z analizy orzecznictwa wynika, że zamawiający często popełniają błędy w zakresie warunków udziału w postępowaniu czy sposobie dokonywania oceny ich spełniania. Często pojawiającymi się błędami są: rozszerzanie ustawowego katalogu warunków, żądanie niedozwolonych dokumentów, czy też kształtowanie warunków w sposób wygórowany lub nieodnoszący się odpowiednio do przedmiotu zamówienia. Zobacz, jak prawidłowo opisać i warunek wiedzy i doświadczenia i ocenić jego spełnienie prze wykonawcę.
Wypełnienie protokołu postępowania nie należy do najprostszych czynności. Wątpliwości zamawiających często budzi pkt 3 protokołu, w którym trzeba wpisać osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania, w szczególności rubryki „inne osoby wykonujące czynności w postępowaniu” lub „w przygotowaniu postępowania”. Kiedy kończy się „przygotowanie postępowania”, a zaczynają „czynności w postępowaniu”? I kto, w świetle tych wątpliwości powinien wypełnić druk ZP-1?
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!