Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Bardzo częstym problemem zamawiających jest prawidłowe oszacowanie wartości usług szkoleniowych. Czy zaliczać do niej wszystkie zamawiane szkolenia w ciągu roku? Czy może grupować je tematycznie i zamawiać poszczególne bloki? Między innymi o tym, jak właściwie oszacować usługi szkoleniowe oraz ocenić, czy zamawiane usługi to rzeczywiście szkolenia, przeczytasz w temacie tygodnia. Dodatkowo dowiesz się, jakie są 3 praktyczne możliwości zamawiania szkoleń.
Zamawiający - w porównaniu z wykonawcami - stosunkowo rzadko decydują się skorzystać z prawa złożenia skargi do sądu okręgowego. A szkoda bo postępowanie, które odbędzie się w wyniku złożenia skargi może skutecznie potwierdzić, że Twoje czynności podjęte w toku postępowania są prawidłowe. Niejednokrotnie zamawiający, którzy kwestionowali orzeczenie zapadłe w wyniku rozpoznania odwołania wykonawcy, uzyskiwali korzystne dla siebie rozstrzygnięcia sądu okręgowego! Zastanów się zatem, czy nie złożyć skargi i udowodnić Twoim przełożonym, a także wykonawcom, że podjąłeś słuszną decyzję w procedurze oraz że prowadzisz ją zgodnie z przepisami.
Nie ulega wątpliwości, że zmiana stawki VAT, w okresie realizacji umowy, wpływa na rzeczywiste wynagrodzenie (netto) wykonawcy wynikające z tej umowy. Obowiązek podatkowy dotyczący VAT nie powstaje poprzez zawarcie samej umowy, ale najczęściej z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi albo z chwilą wystawienia faktury.
Planowana zmiana stawek podatku od towarów i usług (VAT) niewątpliwie będzie miała istotny wpływ na obydwu uczestników systemu zamówień publicznych - zamawiających i wykonawców. Od 2011 r. podstawowy podatek od towarów i usług wzrośnie z 22 do 23%. Natomiast stawka 7% zostanie podniesiona do 8%, a stawka 3% do 5%. Negatywne konsekwencje dla procesu zakupowego, podlegającego przepisom ustawy Pzp, wynikające ze zmian VAT, można było zaobserwować podczas poprzednich zmian stawki tego podatku. W dalszej części artykułu znajdziesz informacje dotyczące najważniejszych problemów i wątpliwości, jakie mogą się wiązać ze zmianą stawki VAT w kontekście zamówień publicznych.
Duża nowelizacji ustawy Pzp zniosła jeden ze środków odwoławczych - protest. Konieczne było więc zaktualizowanie rozporządzenia w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prace legislacyjne nad nim trwały przez kilka miesięcy. Przez ten czas musiałeś korzystać z protokołów, które nie były dopasowane do aktualnie obowiązującego stanu prawnego.
Jak na pewno wiesz, w 2009 r. uchwalono dwie niezwykle ważne nowelizacje ustawy Pzp. W tym roku była już niewielka zmiana dotycząca gospodarstw pomocniczych. Teraz jednak szykuje się kolejna nowelizacja ustawy Pzp. Nie będzie ona aż tak obszerna jak tzw. duża nowelizacja , ale wprowadzi wiele istotnych zmian. Warto więc, abyś już teraz zapoznał się z nimi.Celem najnowszych prac legislacyjnych dotyczących ustawy Pzp jest dalsza implementacja dyrektyw unijnych. Projekt założeń ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych został podzielony na dwie odrębne tematycznie części.
Bardzo częstym problemem zamawiających, z którym się do nas zwracają, jest prawidłowe oszacowanie wartości usług szkoleniowych. Czy zaliczać do niej wszystkie zamawiane szkolenia w ciągu roku? Czy może grupować je tematycznie i zamawiać poszczególne bloki? Między innymi o tym, jak właściwe oszacować usługi szkoleniowe oraz ocenić, czy zamawiane usługi to rzeczywiście szkolenia przeczytasz w naszym tekście. Dodatkowo dowiesz się, jakie masz 3 praktyczne możliwości zamawiania szkoleń.
Po dość dużych i znacząco zmieniających dotychczasowy kształt ustawy Pzp nowelizacjach, powoli przychodzi pora na kolejne zmiany tegoż aktu prawnego. Konieczność ich wprowadzenia wynika przede wszystkim z obowiązku wprowadzenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy unijnej, tzw. dyrektywy obronnej. Jej wdrożenie do prawa krajowego powinno nastąpić w przeciągu 24 miesięcy od publikacji dyrektywy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Ale to nie wszystko. Proponowane są również zmiany mające na celu otwarcie rynku zamówień publicznych na konkurencje, zwłaszcza dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz upowszechnienie stosowania takich trybów jak licytacja i aukcja elektroniczna. Czy jesteśmy przygotowani na nadchodzące zmiany oraz kiedy i w jakim kształcie będą one następować? Zapoznaj się z treścią poniższego artykułu, w którym znajdziesz wszystkie niezbędne odpowiedzi.
Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy zostało wprowadzone do ustawy Pzp nowelizacją z 2 grudnia 2009 r., która weszła w życie 29 stycznia 2010r. Stanowi ono implementację do prawa krajowego instytucji ogłoszenia o dobrowolnej przejrzystości ex ante uregulowanej dyrektywą odwoławczą. Rozwiązanie to zostało przyjęte w dyrektywie odwoławczej w celu poprawy efektywności procedur odwoławczych w zamówieniach udzielanych w procedurze nie wymagającej publikacji ogłoszenia o zamówieniu. W dyrektywach procedurą taką jest procedura negocjacyjna bez uprzedniego ogłoszenia, a w ustawie Pzp tryb negocjacji bez ogłoszenia oraz zamówienie z wolnej ręki.
Czy Tobie również zdarzyło się zamówić długopisy, segregatory czy inne materiały biurowe, które psuły się przy pierwszym użyciu, choć wykonawca zapewniał o ich trwałości? Chcesz kupić tonery, ale obawiasz się utraty gwarancji na sprzęt drukujący z uwagi na wykorzystywanie zamienników? Nie wiesz, jak opisać przedmiot zamówienia, aby uzyskać materiały, które spełnią Twoje oczekiwania, nie narażając się przy tym na odwołania lub zarzuty organów kontrolnych?
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!