Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Uprawnienie Zamawiającego do kształtowania postanowień umownych wynika wprost z treści art. 36 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm. - dalej zwana ustawą Pzp), czego nie można utożsamiać z dowolnością ustalania postanowień umowy. Podobnie jak każdy inny zapis Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówieniu (np. opis przedmiotu), podlega ustaleniu z wykonawcami, także z punktu widzenia art. 5 k.c.
Zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 2005 roku o kosztach sądowych w sprawach cywilnych („ukssc”) od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych dotyczących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego podjętych po otwarciu ofert, pobiera się opłatę stosunkową w wysokości 5 % wartości przedmiotu zamówienia w postępowaniu, którego skarga dotyczy, jednak nie więcej niż 5.000.000 złotych.
Zachęcam Cię do przeczytania drugiej części naszego przewodnika. Dzięki niemu dowiesz się, jak prawidłowo przeprowadzić inwestycje za pomocą instrumentów wykorzystywanych w partnerstwie publiczno-prywatnym. Uzyskasz pewność, jak prawidłowo dokonać wyboru partnera, poznasz cały proces PPP w trybie koncesji oraz na podstawie ustawy Pzp, poznasz korzyści z tego płynące.
Partnerstwo publiczno-prywatne to forma realizowania inwestycji zyskująca w Polsce coraz więcej zwolenników. Systematyczny wzrost liczby podpisywanych umów PPP z pewnością cieszy, jednak ten stosunkowo nowy instrument finansowania wciąż powoduje wiele wątpliwości i problemów prawnych - zwłaszcza po stronie podmiotów publicznych. Jedne z najpoważniejszych dotyczą procedury wyboru partnera prywatnego. Dowiedz się więc, jak przeprowadzić to postępowanie z sukcesem. Przeczytaj pierwszą cześć naszego małego przewodnika.
Przepis art. 26 ust. 2b ustawy, jest powszechnie wykorzystywany w celu sztucznego „podkręcania” doświadczenia wykonawcy. Zarówno ustawa Pzp, jak i Dyrektywa 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi, konsekwentnie dopuszczają możliwość skorzystania z zasobów podmiotu trzeciego, na potwierdzenie spełniania minimalnych warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Ani pilna konieczność udzielenia zamówienia, ani fakt, że jego przedmiot objęty jest ochroną prawa wyłącznego nie uzasadniają zastosowania trybu z wolnej ręki. Podobnie jak przekonanie zamawiającego, że zamówienie może zrealizować tylko jeden wykonawca. Sprawdź, jak prawidłowo interpretować przesłanki udzielania zamówień w trybie z wolnej ręki.
Samo stwierdzenie, iż „treść oferty nie odpowiada treści siwz” nie jest wystarczającym uzasadnieniem faktycznym odrzucenia oferty wykonawcy. Powinno ono bowiem zawierać wyczerpującą informację, dlaczego właśnie ta oferta została odrzucona. I bynajmniej nie dlatego żeby uprzykrzyć życie zamawiającemu…
Ustawa Pzp stanowi, że kryteriami oceny ofert są cena albo cena i inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia, takie jak w szczególności: jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na środowisko, koszty eksploatacji, serwis oraz termin wykonania zamówienia. Powyższa regulacja stanowi odzwierciedlenie przepisów prawa europejskiego obowiązujących w tym zakresie.
Upływ terminu składania ofert zazwyczaj jest określany przez zamawiających nie tylko konkretnym dniem, ale i konkretną godziną. Wydawałoby się, że nie ma w tym nic nadzwyczajnego i trudno to wskazanie zrozumieć jakoś inaczej. Okazuje się, że można.
Ubiegając się o udzielenie zamówienia publicznego zainteresowany wykonawca może nie być w stanie wykonać go samodzielnie. Dotyczy to np. sytuacji, w której warunki postawione przez zamawiającego są zbyt duże bądź gdy przedmiot zamówienia obejmuje różne rodzaje świadczeń. W takim przypadku skutecznym rozwiązaniem może okazać się złożenie oferty wspólnie z innym wykonawcą. Związane jest to z porozumieniem co najmniej dwóch podmiotów, którego celem jest wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia publicznego.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!