Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Już od 20 lutego 2013 r. obowiązywać będzie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Oprócz wprowadzenia do prawa polskiego przepisów dyrektywy obronnej, zmianie uległy także ustawowe definicje oraz zmienił się sposób sprawdzenia warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający będą musieli brać pod uwagę nowe przesłanki wykluczenia wykonawców z postępowania. Dlatego warto przygotować się na nowe ustawy z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi.
Wymóg utrzymania przez wykonawcę zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 10 % przez cały okres realizacji zamówienia jest niezgodny z art. 150 ust. 2 ustawy Pzp. Przepis ten ustala maksymalną wysokość zabezpieczenia w wysokości 10 % ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy.
Przedstawiamy pełen katalog przesłanek wykluczenia wykonawców z przetargu z uwzględnieniem nowych podstaw obowiązujących od 20 lutego 2013 r. Dzięki temu każda ze stron postępowania o zamówienie publiczne będzie miała pewność, że nie doszło do naruszenia przepisów ustawy Pzp.
Nowelizacja ustawy Pzp umożliwia zamawiającym sektorowym prowadzenie systemu kwalifikacji wykonawców. Będzie on polegał na prowadzeniu przez zamawiającego wykazu wykonawców na podstawie wcześniej przeprowadzonej kwalifikacji dotyczącej danej kategorii zamówień. Faktycznie wykonawca, który zakwalifikował się do systemu, w kolejnych postępowaniach danego zamawiającego nie będzie musiał przedstawiać wraz z ofertą czy wnioskiem części dokumentów. Przepisy dotyczące systemu kwalifikacji będą dotyczyć tylko zamawiających sektorowych.
W dniu 20 lutego 2013 r. wejdzie w życie ustawa z 12 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Na podstawie znowelizowanego przepisu art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp z przetargów wykluczani będą wykonawcy, którzy zapłacili karę umowną w wysokości co najmniej 5% wartości wykonanych prac, jako wykonanie wyroku sądu wydanego np. 2011 roku.
Dotychczas zamówienia publiczne w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa udzielane były na podstawie wyłączenia obowiązku stosowania ustawy Pzp. Nie ma ona zastosowania do udzielania zamówień na dostawy i usługi objęte tajemnicą państwową albo jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa, albo zamówień objętych tajemnicą służbową, jeżeli wymaga tego istotny interes publiczny lub istotny interes państwa. Z powodu implementacji do prawa polskiego przepisów dyrektywy obronnej ustawa Pzp została znowelizowana. Nowe przepisy wejdą w życie 20 lutego 2013 r.
Komisja przetargowa powoływana jest przez kierownika zamawiającego. Jest to jego zespół pomocniczy, do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu oraz do badania i oceny ofert. Kierownik zamawiającego może również powierzyć komisji przetargowej dokonanie innych, niż wskazane powyżej, czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania o udzielenie zamówienia.
Wielu wykonawców boi się startu w przetargach myśląc, że nie ma szans konkurować z doświadczonymi i dużymi firmami. Dodatkowo przeraża ich ilość formalności, jakich trzeba dopełnić na każdym etapie postępowania. Jednak w dobie kryzysu przetargi publiczne to dobre źródło zdobycia zleceń z solidnym zamawiającym. Jak pierwszy raz wystartować w przetargu? Na to pytanie odpowie Justyna Rek-Pawłowska, prawnik, doświadczony specjalista ds. zamówień publicznych w dużej firmie wykonawczej.
Pojęcia „rachunku bankowego” nie można identyfikować wyłącznie z rachunkiem bieżącym. W rozporządzeniu w spawie rodzajów dokumentów mowa jest o informacji banku, w którym wykonawca ma rachunek, potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych. Nie ma tu żadnych ograniczeń zarówno, co do rodzaju rachunku, jak i formy, czy podstawy prawnej dysponowania przez bank środkami wykonawcy.
W 2010 r. liczba wniesionych odwołań w stosunku do 2009 r. wzrosła o ponad 42%. Wzrost ten spowodowany był przede wszystkim zmianą systemu środków ochrony prawnej, dokonaną w 2009 r. Trzyinstancyjną procedurę (protest, odwołanie i skarga) ograniczono do dwóch instancji – odwołania wnoszonego bezpośrednio do KIO oraz skargi na orzeczenie KIO, składanej do właściwego sądu okręgowego. Wyeliminowanie protestu składanego do zamawiającego przełożyło się na zwiększenie liczby odwołań wnoszonych jako pierwszy środek ochrony prawnej. Przeczytaj tekst i dowiedz się m.in. o tym, jaki termin przysługuje na wniesienie odwołania i jaka jest jego forma, co musisz wiedzieć o składaniu pełnomocnictw przez wykonawców, kto ma interes w uzyskaniu danego zamówienia, czy musisz wymagać referencji od wykonawców, kto ponosi koszty postępowania odwoławczego oraz kiedy informacja staje się tajemnicą przedsiębiorstwa.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!