Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Wielu wykonawców boi się startu w przetargach myśląc, że nie ma szans konkurować z doświadczonymi i dużymi firmami. Dodatkowo przeraża ich ilość formalności, jakich trzeba dopełnić na każdym etapie postępowania. Jednak w dobie kryzysu przetargi publiczne to dobre źródło zdobycia zleceń z solidnym zamawiającym. Jak pierwszy raz wystartować w przetargu? Na to pytanie odpowie Justyna Rek-Pawłowska, prawnik, doświadczony specjalista ds. zamówień publicznych w dużej firmie wykonawczej.
Pojęcia „rachunku bankowego” nie można identyfikować wyłącznie z rachunkiem bieżącym. W rozporządzeniu w spawie rodzajów dokumentów mowa jest o informacji banku, w którym wykonawca ma rachunek, potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych. Nie ma tu żadnych ograniczeń zarówno, co do rodzaju rachunku, jak i formy, czy podstawy prawnej dysponowania przez bank środkami wykonawcy.
W 2010 r. liczba wniesionych odwołań w stosunku do 2009 r. wzrosła o ponad 42%. Wzrost ten spowodowany był przede wszystkim zmianą systemu środków ochrony prawnej, dokonaną w 2009 r. Trzyinstancyjną procedurę (protest, odwołanie i skarga) ograniczono do dwóch instancji – odwołania wnoszonego bezpośrednio do KIO oraz skargi na orzeczenie KIO, składanej do właściwego sądu okręgowego. Wyeliminowanie protestu składanego do zamawiającego przełożyło się na zwiększenie liczby odwołań wnoszonych jako pierwszy środek ochrony prawnej. Przeczytaj tekst i dowiedz się m.in. o tym, jaki termin przysługuje na wniesienie odwołania i jaka jest jego forma, co musisz wiedzieć o składaniu pełnomocnictw przez wykonawców, kto ma interes w uzyskaniu danego zamówienia, czy musisz wymagać referencji od wykonawców, kto ponosi koszty postępowania odwoławczego oraz kiedy informacja staje się tajemnicą przedsiębiorstwa.
Po ogłoszeniu orzeczenia przez Krajową Izbę Odwoławczą zamawiający może dalej prowadzić postępowanie o zamówienie w dotychczasowym kształcie albo musi zmienić ogłoszenie o zamówieniu, czy też siwz alb o dokonać powtórnej oceny ofert. To zależy od tego, na jakim etapie postępowania doszło do sporu z wykonawcą i jakie było rozstrzygnięcie.
Ustawa nie przewiduje terminu, w jakim zamawiający zobowiązany jest wykonać wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. Wydaje się przy tym, że nieuprawnionym byłoby twierdzenie, że zamawiający zobligowany jest do podjęcia wskazanych w sentencji czynności już po ogłoszeniu wyroku. Wynika to z tego, iż w pewnych sytuacjach aby prawidłowo wykonać wyrok KIO zamawiający winien mieć możliwość zapoznania się z uzasadnieniem orzeczenia i motywami, którymi kierowała się Izba wydając określone rozstrzygnięcie (co może nastąpić dopiero po doręczeniu wyroku wraz z uzasadnieniem). Ponadto zamawiający - jako strona postępowania odwoławczego - jest podmiotem uprawnionym do wniesienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wyroku skargi na orzeczenie KIO w sytuacji, gdy z nie zgadza się z orzeczeniem Izby (arg. z art. 198a ust. 1 w zw. z art. 198b ust. 2 ustawy Pzp).
Jak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, zawiadomienie o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń od wyniku kontroli doraźnej nie podlega kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne, o której mowa w art. 3 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Oznacza to, że skarga na zawiadomienie o ostatecznym rozpatrzeniu zastrzeżeń od wyniku kontroli doraźnej podlega odrzuceniu jako niedopuszczalna.
Jeżeli zdarzy się, że wykonawca dysponuje polisą ubezpieczenia OC wystawioną przed upływem terminu składania ofert i gdy pierwsza rata składki ubezpieczeniowej nie była w dniu składania ofert wymagalna, brak będzie podstaw do wykluczenia z postępowania takiego wykonawcy w oparciu o przepis art. 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp.
Urząd Zamówień Publicznych wydał opinie pt.: „Publikowanie ogłoszeń w siedzibie zamawiającego poprzez zastosowanie elektronicznej tablicy informacyjnej (ekranu sterowanego dotykiem). Sprawdź, w jaki sposób może to wpłynąć na Twoją pozycję w postępowaniu o zamówienie.
Przepis art. 93 ustawy Pzp stanowi, iż zamawiający jest zobligowany do unieważnienia prowadzonego postępowania w przypadku wystąpienia któregokolwiek ze zdarzeń enumeratywnie wymienionych w powołanym przepisie. Oznacza to, że działanie zamawiającego powinno być pozbawione w odniesieniu do instytucji unieważnienia postępowania jakiejkolwiek uznaniowości, dlatego też interpretacja przesłanek unieważnienia postępowania powinna być dokonywana w sposób ścisły, przy zachowaniu prymatu wykładni gramatycznej.
Coraz częściej zamawiający w siwz, zarówno dotyczących robót budowlanych, jak i usług, a nawet dostaw, formułują obowiązek dokonania przez wykonawców wizji lokalnej. Celem wprowadzenia takiego wymogu jest poznanie przez wykonawców wszelkich uwarunkowań w zakresie realizacji przedmiotu zamówienia. Tymczasem, jak pokazuje praktyka, owo postanowienie wykorzystywane jest następnie przez zamawiającego na etapie oceny ofert bądź już w trakcie realizacji zamówienia, co obarcza wykonawcę dodatkowymi źródłami ryzyka - czy słusznie?
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!