Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Udzielanie zamówienia publicznego w ściśle określonym celu, a mianowicie dla zaspokojenia określonych potrzeb zamawiającego, wymusza m.in. odpowiednie ukształtowanie wzoru umowy bądź istotnych postanowień wprowadzanych do umowy. Stanowią one integralną część specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz). Ma to szczególne znaczenie ze względu na skonstruowanie umowy o zamówienie publiczne jako źródła zobowiązania o charakterze trwałym.
W sytuacji, w której zamawiający zawarł umowę w sprawie zamówienia publicznego, zanim rozpatrzono odwołanie, Krajowa Izba Odwoławcza może wydać wyłącznie rozstrzygnięcie oparte na art. 192 ust. 3 pkt 2 lit. a-c ustawy Pzp, czyli unieważnić umowę, nałożyć karę finansową albo orzec o skróceniu okresu obowiązywania umowy. Niedopuszczalne byłoby nakazanie zamawiającemu wykonania lub powtórzenia czynności lub nakazanie unieważnienia czynności zamawiającego (wyrok Sądu Okręgowego w Kielcach z 3 października 2014 r.; sygn. akt VII Ga 150/14)
Przeprowadzono 219 kontroli w 2014 roku dotyczących zamówień współfinansowanych ze środków unijnych, z czego ok 70% nie wykazało żadnych naruszeń. Najwięcej błędów dotyczyło niezastosowania ustawy Pzp, nieuprawnionego dzielenia zamówień na części, nieuzasadnionego stosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, wadliwej treści ogłoszenia o zamówieniu lub siwz, braku wzywania wykonawców do wyjaśnień bądź uzupełnienia dokumentów.
Do kategorii usług powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych możemy zaliczyć jedynie usługi, które poprzez swoją powszechność znane są przeciętnemu nabywcy, a przez szeroką dostępność ukształtowany jest ich standard, który dla przeciętnego klienta jest łatwy do zdefiniowania. A zatem sprzątanie pomieszczeń biurowych należy uznać za usługi powszechnie dostępne, o ustalonych standardach jakościowych. Są to bowiem usługi bieżącego użytku, służące zaspokojeniu podstawowej potrzeby, jaką jest utrzymanie obiektów biurowych i ich bezpośredniego otoczenia w czystości (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 listopada 2014 r.; sygn. akt KIO 2395/14).
Ważnym krokiem w procesie badania i oceny ofert jest sprawdzenie dokumentów złożonych wraz z ofertą. Na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu i wymagań zamawiającego oraz w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia wykonawcy wraz z ofertą składają oświadczenia i dokumenty wymagane postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej: siwz) i zgodne z rozporządzeniem w sprawie rodzajów dokumentów, np. wspomniane już wykazy dostaw, robót budowlanych, wykaz osób, a także próbki, opisy, certyfikaty, karty oferowanych produktów itp. w celu potwierdzenia spełniania wymagań zamawiającego.
Na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp) za ofertę uważa się oświadczenie woli wykonawcy dotyczące uczestnictwa w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz zawarcia umowy w terminie i na warunkach określonych w postępowaniu.
Zamawiający nadal obowiązkowo muszą stosować cenę jako kryterium oceny ofert. Przy czym ustawa Pzp nie wskazuje, jaki jej procentowy udział ma decydować o wyborze określonej oferty. Decyzja o tym oraz o doborze pozostałych kryteriów należy do organizatora przetargu.
Aktualnie obowiązujące przepisy prawne regulujące szeroko rozumiane partnerstwo publiczno-prywatne obowiązują w Polsce już 5 lat. Praktyka pokazuje, że choć stanowią wystarczającą podstawę do współpracy międzysektorowej, wciąż nie są doskonałe. Ich jakość poprawić chce Ministerstwo Gospodarki.
Choć partnerstwo publiczno-prywatne w Polsce systematycznie się rozwija, trudno obecną sytuację na rynku PPP uznać za spektakularny sukces. Zalety partnerstwa dostrzega coraz więcej podmiotów publicznych, wciąż jednak nie brakuje sceptyków idei PPP.
Każdy zamawiający musi brać pod uwagę swoje indywidualne potrzeby i wymagania. Fakt, iż w innych postępowaniach zamawiający formułowali odmienne postanowienia siwz, nie dowodzi, że są one sprzeczne z przepisami ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1428/14).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!