zaświadczenie o niekaralności

  Oświadczenie o bezstronności i niekaralności w nowej ustawie Pzp

Oświadczenie o bezstronności i niekaralności w nowej ustawie Pzp

Problematyka oświadczeń składanych przez osoby występujące w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego po stronie instytucji zamawiającej jest szeroka. Ustawodawca przewiduje oświadczenia w stosunku do istnienia lub braku skazania oraz występowania lub nie konfliktu interesów. Na tle tych dwóch zagadnień zrodziły się problemy praktyczne, których rozwiązanie staramy się przybliżyć w poniższym opracowaniu. Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę oraz jakie konsekwencje mogą pojawić się w obliczu niedochowania obowiązków. W drugiej części opracowania omawiamy aktualną opinię prawną UZP w tym zakresie.

W tym artykule
  • Wyłączeniu z dokonywania czynności w postępowaniu podlegają osoby, w stosunku do których występuje konflikt interesów tj. między nimi a wykonawcami zachodzą takie relacje, że nie są one bezstronne.
  • Wyłączeniu podlegają także osoby, które zostały prawomocnie skazane za określone w ustawie Pzp przestępstwa.
  • Konflikt interesów może być nie tylko realny, ale również postrzegany przez osoby postronne. Jeśli rozsądny obserwator ma uzasadnione wątpliwości co do bezstronności lub niezależności osoby, to także występuje tego rodzaju konflikt.
  • Osoby zobowiązane do złożenia oświadczeń w zakresie skazania oraz konfliktu interesów to kierownik zamawiającego, członek komisji przetargowej, osoby wykonujące czynności związane z przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia po stronie zamawiającego, osoby mogące wpłynąć na wynik postępowania, osoby udzielające zamówienia.
  • Osoba udzielająca zamówienia to najczęściej kierownik zamawiającego. W stosunku do niego nie dublujemy oświadczeń. Osobą udzielającą zamówienia nie jest ktoś, kto jedynie złożył parafę lub kontrasygnatę na umowie. 
Karalność a wykluczenie wykonawcy z udziału w przetargu

Za jakie przestępstwa trzeba wykluczyć wykonawcę z udziału w przetargu, zasady składania zaświadczeń z KRK

Karalność za pewne wymienione ustawą Pzp przestępstwa jest obowiązkową podstawą wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Zamawiający musi uzyskać od wykonawcy potwierdzenie, że nie podlega on wykluczeniu z przetargu z powodu popełnienia czynu wskazanego w art. 108 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Pzp. Wykonawcy często są więc proszeni o złożenie zaświadczeń z Krajowego Rejestru Karnego, aby potwierdzić, że nie figurują w tym rejestrze. Między innymi o tym, jak przebiega weryfikacja w tym zakresie i jak powinno wyglądać zaświadczenie z KRK, piszemy w poniższym artykule. Fakultatywne przesłanki wykluczenia związane z karalnością omówimy w kolejnych top tematach.

Zaświadczenie z KRK do przetargu 2022 – 3 praktyczne pytania w postępowaniach o zamówienia

Zaświadczenie z KRK do przetargu 2022 – 3 praktyczne pytania w postępowaniach o zamówienia  

Kto i kiedy złoży oświadczenie o bezstronności z art. 56 Pzp?

Kto i kiedy złoży oświadczenie o bezstronności z art. 56 Pzp?

Postępowanie od strony zamawiającego muszą prowadzić osoby bezstronne i obiektywne. Aby potwierdzić, że tak jest w rzeczywistości, składają w postępowaniach oświadczenia o bezstronności z art. 56 Pzp z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych. Ustawodawca wskazuje pisemną postać oświadczenia. Czy wobec tego akceptowalne będzie również oświadczenie w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym?

Dodatkowo zwrot użyty w art. 56 ust. 1 oraz 3 „osoby mogące wpłynąć na wynik tego postępowania” jest bliżej nieokreślony. Czy chodzi tu o osoby np. osoby opiniujące dokumenty lub te które je zatwierdzają? Czy będą to również pracownicy, którzy zapoznają się z warunkami zamówienia czy projektem umowy? Są to dokumenty sporządzane przed wszczęciem postępowania, ale zawierające opis przedmiotu zamówienia, warunki udziału czy kryteria oceny ofert. Czy takimi osobami będą również członkowie rady nadzorczej, którzy w związku z art. 17 ust. 2 ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym, zgadzają się na zawarcie umów z wykonawcami?

Czy biorąc pod uwagę, że udzielaniem zamówień zajmuje się ściśle określone grono osób, można zbiorczo i z góry pozyskać oświadczenia do przewidzianych postępowań, które mają odbyć się w danym roku? Między innymi na te pytania odpowiadamy w opracowaniu.

Wykonawca z Chin – jak sprawdzić jego karalność?

Pytanie:

Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony o wartości powyżej progu unijnego. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm, w skład którego wchodzi podmiot z siedzibą na terenie Chińskiej Republiki Ludowej. Zamawiający wezwał je na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia oświadczeń i dokumentów potwierdzających m.in. brak podstaw wykluczenia z postępowania w tym informacji z KRK w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 13, 14 i 21 oraz w art. 24 ust. 5 pkt 5 i 6 ustawy Pzp.

Wykonawca poinformował zamawiającego, iż „W Chinach informacje o sprawach karnych zamieszczone są w rejestrze dostępnym na stronie http://wenshu.court.gov.cn” oraz przedłożył m.in. informację z rejestru karnego w postaci wydruków ze strony http://wenshu.court.gov.cn dla spółki konsorcjanta oraz prezesa zarządu, poświadczone za zgodność z oryginałem przez notariusza wraz z tłumaczeniem na język polski. Następnie uzupełnił na wezwanie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dokumenty dla innych osób fizycznych takich jak członkowie organu zarządzającego, nadzorczego, wspólnika spółki w spółce jawnej lub partnerskiej, komplementariusza w spółce komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, prokurenta z tego samego rejestru i w tej samej formie.

Po poinformowaniu o wyborze oferty konsorcjum oraz zapoznaniu się z dokumentacją postępowania do zamawiającego wpłynęło odwołanie innego wykonawcy na wybór konsorcjum w postępowaniu podważające możliwość posłużenia się wydrukami z Chińskiego Rejestru Sądowego dostępnego na stronie http://wenshu.court.gov.cn.

Zamawiający uzyskał także w międzyczasie opinię z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, z której wynika, iż strona http://wenshu.court.gov.cn nie stanowi w rozumieniu prawa chińskiego źródła pozyskania certyfikatu o niekaralności dla osób indywidualnych i podmiotów zbiorowych (firm). Tym samym przedstawione przez spółkę – konsorcjanta zaświadczenia o niekaralności należy uznać za niespełniające wymogów przetargu. W świetle chińskich przepisów ww. zaświadczenie o niekaralności dla osób fizycznych i podmiotów zbiorowych wystawiają lokalne oddziały Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego.

Czy w tych okolicznościach zamawiający powinien uznać odwołanie, unieważnić czynność  wyboru oferty oraz badania i oceny ofert, wykluczyć go z procedury i uznać jego ofertę za odrzuconą oraz zatrzymać mu wadium na podstawie art. 46 ust. 4a ustawy Pzp?