Opis potrzeb i wymagań zamawiającego w wariancie III trybu podstawowego

Stan prawny na dzień: 26.10.2021
Opis potrzeb i wymagań zamawiającego w wariancie III trybu podstawowego

Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (wariant III) zastępuje dotychczasowe negocjacje z ogłoszeniem oraz dialog konkurencyjny. Co istotne, można go stosować bez konieczności spełniania jakichkolwiek ustawowych przesłanek. Tryb ten jest zatem w pełni otwarty na konkurencję. Zamawiający wszczyna go, publikując ogłoszenie o zamówieniu. Następnie przygotowywany jest opis potrzeb i wymagań zamawiającego, który to dokument zastępuje SWZ. Sprawdź, o czym pamiętać przygotowując OPiW i jak w praktyce go sporządzić.

Wzór opisu potrzeb i wymagań zamawiającego znajdziesz tutaj: Wzór OPiW (TP wariant III)

Pełna dokumentacja do trybu podstawowego z obowiązkiem negocjacji jest opublikowana w dziale: Tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji (TP wariant III).

W tym artykule:

  • Kiedy stosować tryb podstawowy z obowiązkiem negocjacji?
  • 7 etapów trybu podstawowego z obowiązkiem negocjacji (wariant III) 
  • Opis potrzeb i wymagań zamawiającego jako dokument zamówienia
  • Czym są minimalne wymagania w opisie potrzeb i wymagań zamawiającego?
  • Czym jest opis potrzeb zamawiającego i cechy charakterystyczne zamawianych świadczeń?
  • Ogólny opis kryteriów oceny ofert w wariancie III trybu podstawowego 
  • Informacja o ograniczeniu liczby wykonawców, których zamawiający zaprosi do negocjacji
  • Jakich informacji nie trzeba umieszczać w opisie potrzeb i wymagań zamawiającego?
  • Przesłanki wykluczenia wykonawców i informacja o dokumentach podmiotowych w OPiW
  • Wymogi dotyczące wizji lokalnej w OPiW
  • Przedmiotowe środki dowodowe w OPiW

W opracowaniu przeczytasz m.in.:

  • Wariant III trybu podstawowego zamawiający stosuje wówczas, gdy nie zna dostatecznie danego rynku dostaw, usług lub robót budowlanych i nie może przez to wskazać miarodajnych warunków realizacji świadczenia.
  • Informacje zawarte w OPiW muszą być wystarczająco precyzyjne, aby wykonawcy mogli ustalić charakter i zakres zamówienia oraz podjąć decyzję co do złożenia oferty podlegającej negocjacjom. Jak wskazują autorzy komentarza do UZP poprzez „minimalne wymagania”, o których mowa w art. 279 pkt 1 ustawy Pzp, należy rozumieć wymagania kluczowe, na tyle istotne dla zamawiającego, że oferta, która ich nie spełni będzie odrzucana już na pierwszym etapie postępowania (czyli przed negocjacjami).
  • Minimalnym wymaganiem może być np.: czas realizacji zamówienia nie dłuższy niż 6 miesięcy od podpisania umowy czy wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Będzie to informacja dla wykonawców, że negocjacje nie mogą wydłużyć czasu realizacji zamówienia. W drugim przypadku w wyniku negocjacji nie wolno odstąpić od wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych.
  • OPiW zawiera opis kryteriów oceny ofert, wraz z podaniem ich wag i sposobu oceny ofert. W odróżnieniu jednak od pozostałych wariantów, zamawiający może tutaj wskazać kryteria w kolejności od najważniejszego do najmniej ważnego, nie przypisując im wag, jeśli nie jest to możliwe na etapie wszczęcia postępowania z obiektywnych przyczyn.
  • Jeżeli zamawiający planuje ograniczyć liczbę wykonawców, których oferty będzie negocjować, może wymagać, by wykonawca złożył z ofertą podmiotowe środki dowodowe.

Pozostało jeszcze 75% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Nie jesteś jeszcze użytkownikiem Portalu?

Zamów już teraz pełny dostęp do portalu i korzystaj z:

  • 4 519 fachowych porad prawnych
  • możliwości zadawania 3 własnych pytań w miesiącu
  • codziennie aktualizowanej bazy ponad 650 000 przetargów
  • nielimitowanej możliwości ustawienia alertów i powiadomień o nowych przetargach
  • ponad 200 wzorów dokumentów
  • 22 szkoleń wideo na tematy związane z Pzp
  • wyroków KIO oraz słownika kodów CPV

Zamów dostęp

Masz dostęp do portalu?

Zaloguj się.

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Bełdowska

Katarzyna Bełdowska

ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w...