swz

Poprawiając błędy w kosztorysach, trzeba kierować się zapisami SWZ

Pytanie:

Prowadzimy postępowanie w trybie podstawowym bez negocjacji na podstawie art. 275 ust. 1 ustawy Pzp. Wynagrodzenie wykonawcy określono jako ryczałtowe, ale wymagano kosztorysu ofertowego na podstawie przedmiaru i postanowień umowy. Wykonawca złożył ofertę z kosztorysem uproszczonym, gdzie występują błędy w postaci:

  • zmienionych kodów katalogów norm (jeden przypadek),
  • zmian w opisie kilka pozycji kosztorysu,
  • niezgodności sztuk (wykonawca podał mniejszą liczbę niż wymagana),
  • niewykazania w kosztorysie jednej pozycji z przedmiaru.

W SWZ znajdują się następujące zapisy:

„1. Cenę oferty należy podać, sporządzając na podstawie załączanego przedmiaru robót, uproszczony kosztorys ofertowy. W druku oferty należy podać wartość netto, kwotę podatku od towarów i usług oraz wartość brutto za wykonanie całego, kompletnego zamówienia. Wartość brutto oferty jest ceną ryczałtową ustaloną na cały okres realizacji umowy.

2. W przypadku braku wyceny jakiejkolwiek pozycji w kosztorysach ofertowych oferta zostanie odrzucona.

3. Wykonawca nie może modyfikować opisów pozycji w kosztorysach ofertowych sporządzonych na podstawie załączonego do SWZ przedmiaru robót oraz nie może dopisywać nowych pozycji kosztorysowych”.

Biorąc pod uwagę, że kosztorys przy wynagrodzeniu ryczałtowym ma charakter pomocniczy i teoretycznie mogę (a nawet powinnam) zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienia, to czy powyższe zapisy SWZ nie dyskwalifikują wezwania do wyjaśnienia? Oferta jest najkorzystniejsza. Jak teraz postąpić?

  Niejednoznaczne zapisy SWZ powinny być interpretowane na korzyść wykonawcy

Niejednoznaczne zapisy SWZ powinny być interpretowane na korzyść wykonawcy

Zapisy w dokumentach zamówienia nie zawsze są sformułowane precyzyjnie. W praktyce zdarzają się sytuacje, gdy wykonawcy w różny sposób zinterpretują wymogi jednostki zamawiającej. Prowadzi to do rozbieżności, które ostateczne musi rozstrzygnąć  zamawiający. W zakresie działań, jakie trzeba podjąć w takim przypadku, wypowiadały się składy orzekające sądów i Krajowej Izby Odwoławczej. Sprawdź, jaki obrano tutaj kierunek działań i decyzji i zyskaj wskazówki, jak postąpić w takiej sytuacji.

W tym artykule
  • Zamawiający niejednokrotnie ma trudność w jednoznacznym i precyzyjnym określaniu warunków zamówienia, tak aby mogły być zrozumiane tylko w jeden sposób.
  • Jeśli określone wymogi można różnie interpretować, warto zwrócić się do zamawiającego z pytaniem o treść SWZ, aby rozwiać wątpliwości. Wówczas udzielone wyjaśnienia będą wiążące dla każdego, kto ubiega się o zamówienie.
  • Jeżeli SWZ nie była przedmiotem wyjaśnień, wykonawcy złożą dokumenty i oświadczenia, w taki sposób, jak sami zinterpretowali wymogi.
  • W sytuacji gdy wykonawca rozumie postanowienia dokumentów zamówienia inaczej niż zamawiający, nie należy wyciągać wobec niego z tego tytułu negatywnych konsekwencji.
  • Zarówno TSUE, Sąd Najwyższy, sądy okręgowe oraz Krajowa Izba Odwoławcza prezentują jednolitą linię orzeczniczą, zgodnie z którą wszelkie niejasne zapisy dokumentów zamówienia interpretuje się zawsze na korzyść wykonawcy.