Unieważnienie postępowania przetargowego nie oznacza końca procedury zakupowej. W określonych przypadkach ustawa Prawo zamówień publicznych pozwala na udzielenie zamówienia w trybie negocjacyjnym bez ogłoszenia, czyli tzw. trybie z wolnej ręki. Możliwość ta przewidziana została zarówno dla zamówień o wartości powyżej progów unijnych (art. 214 ust. 1 pkt 6 Pzp), jak i dla zamówień krajowych (art. 305 pkt 2 Pzp). Warunkiem jest jednak unieważnienie wcześniejszego postępowania przetargowego z uwagi na m.in. brak ważnych ofert. Inną przesłanką jest brak istotnej zmiany pierwotnych warunków zamówienia. W artykule wyjaśniamy:
Jeśli wykonawca składa w postępowaniu polisę ubezpieczeniową od OC, zamawiający celem jej oceny powinien ustalić, do kiedy wykonawca jest zobowiązany opłacić składkę ubezpieczeniową. Przepisy nie wskazują, że polisa musi być opłacona w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia i dopuszczają objęcie ochroną ubezpieczeniową przed uiszczeniem składki ubezpieczeniowej. Sprawdź zasady oceny polisy OC składanej w przetargu zgodne z najnowszą opinią prawną Urzędu Zamówień Publicznych pt. „Opłacenie polisy ubezpieczeniowej w kontekście oceny posiadania przez wykonawcę zdolności ekonomicznej lub finansowej niezbędnej do realizacji zamówienia”.
Zarówno zaświadczenie wydane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, jak i naczelnika urzędu skarbowego, potwierdza informacje dotyczące niezalegania z opłacaniem podatków i opłat dotyczących danego wykonawcy.
Tym samym za dopuszczalne należy uznać złożenie zaświadczenia w formie dokumentu elektronicznego wydanego przez e-Urząd Skarbowy jako podmiotowego środka dowodowego na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Przypomina o tym Urząd Zamówień Publicznych w opinii prawnej pt. „Zaświadczenie wydawane przez e-Urząd Skarbowy jako podmiotowy środek dowodowy”.