
Jednostki oświatowe często zastanawiają się, czy mogą wspólnie realizować postępowania zakupowe – np. na dostawę energii elektrycznej – powierzając ich przeprowadzenie Zespołowi Obsługi Jednostek Oświatowych. Przepisy Pzp na to pozwalają: zamawiający mogą powierzyć swojej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej przygotowanie i przeprowadzenie postępowania w ramach tzw. pomocniczych działań zakupowych. Co istotne, powierzenie jednego zamówienia nie pozbawia szkół prawa do samodzielnego wszczynania innych postępowań jako odrębni zamawiający.

Unieważnienie postępowania przetargowego nie oznacza końca procedury zakupowej. W określonych przypadkach ustawa Prawo zamówień publicznych pozwala na udzielenie zamówienia w trybie negocjacyjnym bez ogłoszenia, czyli tzw. trybie z wolnej ręki. Możliwość ta przewidziana została zarówno dla zamówień o wartości powyżej progów unijnych (art. 214 ust. 1 pkt 6 Pzp), jak i dla zamówień krajowych (art. 305 pkt 2 Pzp). Warunkiem jest jednak unieważnienie wcześniejszego postępowania przetargowego z uwagi na m.in. brak ważnych ofert. Inną przesłanką jest brak istotnej zmiany pierwotnych warunków zamówienia. W artykule wyjaśniamy:

Jeśli wykonawca składa w postępowaniu polisę ubezpieczeniową od OC, zamawiający celem jej oceny powinien ustalić, do kiedy wykonawca jest zobowiązany opłacić składkę ubezpieczeniową. Przepisy nie wskazują, że polisa musi być opłacona w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia i dopuszczają objęcie ochroną ubezpieczeniową przed uiszczeniem składki ubezpieczeniowej. Sprawdź zasady oceny polisy OC składanej w przetargu zgodne z najnowszą opinią prawną Urzędu Zamówień Publicznych pt. „Opłacenie polisy ubezpieczeniowej w kontekście oceny posiadania przez wykonawcę zdolności ekonomicznej lub finansowej niezbędnej do realizacji zamówienia”.