przetarg

Udział wykonawcy w przygotowanie przetargu

Wykluczenie wykonawcy przygotowującego postępowanie – wyroki KIO 

Wykluczenie wykonawcy zaangażowanego w przygotowanie postępowania jest przesłanką obligatoryjną. Nie następuje ono jednak w sytuacji, gdy zaistniałe zakłócenie konkurencji można wyeliminować w inny sposób, niż wyłączając wykonawcę z procedury. Poniżej omawiamy sytuacje związane z tym tematem, które rozpatrywała Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź stanowiska składów orzekających w kwestii tego, jakiego rodzaju zaangażowanie wykonawcy w przygotowanie przetargu uznaje się za dopuszczalne, a które za zakłócające konkurencję.

W tym artykule
  • Przepis art. 85 ustawy Pzp obejmuje szereg różnych okoliczności. W komentarzu UZP (str. 288) wyjaśniono bowiem, że „(...) zakres przedmiotowy art. 85 Pzp został oznaczony w sposób otwarty, odnoszący się zarówno do bezpośredniego doradztwa w zakresie przygotowania postępowania, ale też do innych sposobów zaangażowania w przygotowanie postępowania. Zaangażowanie może zatem dotyczyć przykładowo przygotowania lub doradztwa w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, ustalania wartości zamówienia lub przygotowania SWZ”.
  • Na bazie przytoczonych orzeczeń KIO da się zauważyć, że każdy stan faktyczny wymaga indywidualnego podejścia. Takie samo działalnie zamawiającego może być również inaczej zinterpretowane na etapie postępowania odwoławczego. W omówionych orzeczeniach widać to na przykładzie kosztorysu inwestorskiego. Jeden skład orzekający uznał, że brak przekazania takiego dokumentu nie ma wpływu na naruszenie konkurencji. Z kolei inny upatrywał przewagi konkurencyjnej m.in. właśnie w tym, że tylko ten wykonawca, który był zaangażowany w przygotowanie zamówienia, zna jego wartość szacunkową.
  • Środki, jakie ma podjąć zamawiający w celu wyeliminowania naruszenia konkurencji, są katalogiem otwartym. Ustawodawca wskazuje jednocześnie na dwa elementy, które stanowią minimum działań, jakie powinien wykonać zamawiający.
  • Przede wszystkim ma on udostępnić pozostałym wykonawcom istotne informacje, które przekazał lub uzyskał w związku z zaangażowaniem wykonawcy w przygotowanie postępowania. Celem tego jest, aby wszyscy wykonawcy mieli jednakową wiedzę o zamówieniu.
  • Drugi element jest konsekwencją tego pierwszego i sprowadza się do konieczności wydłużenia czasu na składania ofert. Przepis art. 85 ust. 1 ustawy Pzp nie wskazuje konkretnie, o ile takie wydłużenie ma nastąpić. Ma to być „odpowiedni termin”. Ustalenie dłuższego czasu na przygotowanie oferty ma pozwolić wykonawcom innym niż ten, który był zaangażowany w przygotowanie postępowania, na zapoznanie się ze wszystkimi istotnymi elementami zamówienia.
  • Dla zastosowania przesłanki wykluczenia z art. 108 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp wykonawca (lub podmiot należący z nim do jednej grupy kapitałowej) musi być zaangażowany w przygotowanie tego konkretnego postępowania, w którym złożył ofertę.
Przetarg ograniczony krok po kroku – schemat postępowania

Przetarg ograniczony krok po kroku – schemat postępowania

Przetarg ograniczony to procedura dwuetapowa. Wykonawcy najpierw składają wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Potem zamawiający po ocenie podmiotowej wykonawców zaprasza konkretne podmioty do składania ofert. Procedura ta jest możliwa do wykorzystania tylko przy zamówieniach unijnych czyli tych o większych wartościach. Zamawiający w przetargu ograniczonym dzięki wstępnej selekcji wykonawców może sobie zagwarantować, że otrzyma oferty cenowe jedynie od sprawdzonych i zweryfikowanych wykonawców. Wolno mu także ograniczyć liczbę pozyskanych ofert do 5. O tym, jak krok po kroku przejść przetarg ograniczony piszemy w poniższym artykule.

W tym artykule
  • Zgodnie z art. 140 ustawy Pzp przetarg ograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym:

1)     w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mogą składać wszyscy zainteresowani wykonawcy, a następnie

2)     oferty mogą składać wyłącznie wykonawcy zaproszeni do składania ofert.

  • Zamawiający może wszcząć przetarg ograniczony bez konieczności spełnienia jakichkolwiek dodatkowych przesłanek wymaganych do zastosowania tego trybu.
  • Tryb przetargu ograniczonego to procedura dwuetapowa nieprzewidująca możliwości negocjacji.
  • Oto kilka zalet przetargu ograniczonego:
  1. W przetargu ograniczonym możesz skrócić termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ofert, gdy zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia (będzie to tzw. procedura ograniczona przyspieszona). Aby móc skrócić termin, nie musisz specjalnie uzasadniać zaistniałych okoliczności. Musisz jedynie udokumentować, że zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia. Nie masz natomiast obowiązku wykazywać, że nie można jej było przewidzieć czy też jest ona niezależna od Ciebie jako zamawiającego.
  2. W omawianej procedurze nie spotkasz się z ryzykiem kumulacji odwołań. Najpierw poinformujesz wykonawców o wykluczeniach z postępowania (na etapie oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu). Jeżeli wykluczenie bądź niewykluczenie wzbudzi wątpliwość wykonawcy, wniesie on odwołanie, w którym będzie podnosił tylko argumentację dotyczącą oceny spełniania warunków udziału. Na kolejnym etapie – przy wyborze najkorzystniejszej oferty, wykonawca ewentualnie zaneguje Twój wybór, wskazując przesłanki odrzucenia jej. A zatem przy wyborze najkorzystniejszej oferty nie trzeba się obawiać, że wykonawca wniesie odwołanie dotyczące wykluczenia wykonawcy (chyba że nie wniósł on wymaganego wadium lub np. złożył nieprawdziwe informacje mające wpływ na wynik postępowania). Ewentualne zarzuty w większości dotyczyć będą tego, że odrzuciłeś bądź nie odrzuciłeś oferty wykonawcy. To powoduje, że przebieg postępowania w trybie przetargu ograniczonego jest bardziej przejrzysty.

Oprócz zalet przetarg ograniczony ma także kilka niezaprzeczalnych wad. Oto najważniejsze z nich:

  1. Złożoność trybu wymaga wykonania nieco więcej czynności niż w trybie przetargu nieograniczonego. Dodatkowymi czynnościami jest np. przyznawanie punktów wykonawcom, których zaprosisz do składania ofert, czy przygotowanie i wysłanie zaproszenia do złożenia ofert.
  2. W postępowaniu masz obowiązek poinformować wszystkich wykonawców o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, zanim zaprosisz ich do złożenia ofert. Może zatem zdarzyć się sytuacja, w której jedyny wykonawca, który spełnia postawione warunki, będzie miał świadomość, że nie jest zagrożony konkurencją. Wówczas może nie złożyć tak korzystnej oferty, jaką złożyłby w warunkach konkurencyjności.

Skorzystaj ze schematu procedury w formacie pdf: Przetarg ograniczony (plakat/schemat do wydruku PDF)

Jak złożyć ofertę w przetargu?

Jak ubiegać się o zamówienie publiczne – najważniejsze wskazówki dla wykonawców

Udział w postępowaniu o zamówienie publiczne wymaga od wykonawców dużej dyscypliny oraz spełnienia wielu wymogów formalnych oraz prawnych. Przestrzegając jednak kilku podstawowych zasad, można łatwo przygotować się do udziału w przetargu i zyskać przewagę nad konkurencją. Sprawdź, gdzie wyszukać przetarg, na co zwrócić uwagę w ogłoszeniu i specyfikacji oraz jak złożyć ofertę.

W tym artykule
  • Przetargi publiczne można znaleźć w ogólnodostępnych publikatorach – na stronieDziennika Urzędowego Unii Europejskiej lub w Biuletynie Zamówień Publicznych. Warto też śledzić strony WWW różnych zamawiających.
  • Zanim wykonawca złoży ofertę, powinien szczegółowo przeanalizować ogłoszenie o zamówieniu i specyfikację warunków zamówienia.
  • Ze szczególną uwagą trzeba przyjrzeć się warunkom udziału w postępowaniu oraz wymogom przedmiotowym. Warto także przeanalizować, jakich dokumentów ewentualnie zażąda zamawiający od wykonawcy, który złoży najlepszą ofertę.
  • Jeśli treść wymogów zamawiającego budzi wątpliwości, trzeba próbować je wyjaśnić, zadając pytania do SWZ.
  • Wykonawca, który uważa, że zamawiający stawia wymogi niezgodne z prawem, lub w inny sposób narusza przepisy, może odwołać się do KIO. Koszt odwołania to wydatek od 7.500 do 20.000 zł w zależności od wartości i przedmiotu zamówienia.
  • Zanim wykonawca zdecyduje się złożyć ofertę, powinien także szczegółowo przeanalizować projekt przyszłej umowy z zamawiającym. Może się okazać, że warunki współpracy są na tyle wymagające, iż w skrajnych sytuacjach zagrożą płynności finansowej wykonawcy.
Ustawiony przetarg – co robić?

Ustawiony przetarg – jakie narzędzia walki z nim daje ustawa Pzp?

Pewien wykonawca zwrócił się do nas z problemem „ustawionego” przetargu. Zamawiający będący nadleśnictwem przeprowadza postępowania na roboty budowlane, które najczęściej wygrywa jedna konkretna firma. Po czasie okazuje się, że córka właściciela tej firmy pracuje w dziale zamówień publicznych u zamawiającego. Jakie narzędzia ustawowe chronią wykonawców przed stronniczym pracownikiem zamawiającego? Jakie działania zaradcze można podjąć w tej sytuacji?