Czy Zespół Obsługi Jednostek Oświatowych może prowadzić przetarg w imieniu szkół?

Stan prawny na dzień: 22.09.2025
Czy Zespół Obsługi Jednostek Oświatowych może prowadzić przetarg w imieniu szkół?

Jednostki oświatowe często zastanawiają się, czy mogą wspólnie realizować postępowania zakupowe – np. na dostawę energii elektrycznej – powierzając ich przeprowadzenie Zespołowi Obsługi Jednostek Oświatowych. Przepisy Pzp na to pozwalają: zamawiający mogą powierzyć swojej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej przygotowanie i przeprowadzenie postępowania w ramach tzw. pomocniczych działań zakupowych. Co istotne, powierzenie jednego zamówienia nie pozbawia szkół prawa do samodzielnego wszczynania innych postępowań jako odrębni zamawiający.

Zgodnie z art. 37 ust. 2 ustawy Pzp, zamawiający może powierzyć przygotowanie lub przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia lub organizację konkursu, w ramach pomocniczych działań zakupowych, własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej. Natomiast stosownie do art. 37 ust. 3 pkt 4 ustawy Pzp, pomocnicze działania zakupowe polegają na zapewnieniu zamawiającemu wsparcia w związku z udzielaniem zamówienia lub organizacją konkursu, w szczególności przez przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia w imieniu i na rzecz zamawiającego.

Co istotne, na mocy art. 37 ust. 4 ustawy Pzp, podmioty, o których mowa w art. 37 ust. 2, realizując pomocnicze działania zakupowe, o których stanowi ust. 3 pkt 4, działają jako pełnomocnicy zamawiającego.

To od decyzji zamawiającego zależy zakres czynności powierzonych własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej. Jak wynika z odesłania zawartego w treści art. 38 ust. 5 ustawy Pzp, pomocnicze działania zakupowe mogą być świadczone zarówno na rzecz pojedynczego zamawiającego, jak również dla zamawiających działających wspólnie na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy Pzp.

Ponadto, w takim przypadku podmiot nadal posiada status zamawiającego, natomiast jednostka organizacyjna zamawiającego oraz osoba trzecia w wyniku powierzenia im przez zamawiającego przeprowadzenia postępowania w imieniu i na jego rzecz nie nabywają statusu zamawiającego (zob. np. „Prawo zamówień publicznych. Komentarz”, red. H.Nowak, M.Winiarz, Warszawa 2023, wyd. II).

Autor:

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

Andrzela Gawrońska-Baran

W ramach praktyki zawodowej prowadzi AGB Kancelarię Radcy Prawnego. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Podyplomowego Studium Integracji...