podwykonawcy

Wykonawca – szczególnie przy dużych i złożonych zamówieniach – nie zawsze będzie mieć zasoby, aby samodzielnie zrealizować umowę.

Podwykonawca w zamówieniach publicznych – 6 praktycznych pytań i odpowiedzi o przepisy Pzp

Wykonawca – szczególnie przy dużych i złożonych zamówieniach – nie zawsze będzie mieć zasoby, aby samodzielnie zrealizować umowę. Wówczas rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy podwykonawcy. Niektóre zagadnienia związane z podwykonawstwem przy zamówieniu publicznym ustawa Pzp reguluje wprost, inne wynikają z interpretacji doktryny i orzecznictwa. Jakie problemy można napotkać, powołując się na pomoc podwykonawcy? Wątpliwości zamawiających i wykonawców dotyczą m.in. wymagań umowy o roboty budowlane w zakresie umów podwykonawczych, tego, czy całe zamówienie może realizować podwykonawca, zmiany podwykonawcy w trakcie realizacji umowy oraz dokumentów, jakie wykonawca musi złożyć dla swojego podwykonawcy z ofertą. Na te i inne pytania związane z umową o podwykonawstwo odpowiadamy w artykule.

W tym artykule
  • W przypadku postępowania o udzielenie zamówienia na roboty budowlane zamawiający musi uregulować w umowie o zamówienie publiczne wymagania, jakie stawia ewentualnej umowie o podwykonawstwo.
  • W kwestii tego, czy podwykonawca może realizować całe zamówienie, czy jedynie jego część, spotyka się dwa rozbieżne stanowiska. Póki nie zostanie wydana w tej mierze jednoznaczna opinia UZP, należy kierować się przy podejmowaniu decyzji specyfiką i przedmiotem zamówienia.
  • Podczas wykonywania zamówienia wykonawca może zmienić podwykonawcę. Należy mieć tutaj jednak na uwadze przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, postanowienia dokumentów zamówienia, postanowienia umowy z zamawiającym oraz umowy z podwykonawcą.
  • Od podwykonawcy, który jednocześnie nie jest podmiotem trzecim udostępniającym swoje zasoby, zamawiający może żądać oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu i spełnianiu warunków. Wolno mu też wymagać dokumentów potwierdzających brak podstaw do wykluczenia, jeżeli przewidział to w dokumentach zamówienia.

Czy wykonawca może wykazywać swoje doświadczenie, nawet jeśli część prac realizował dla niego podwykonawca?

Pytanie:

Mam problem z oceną spełnienia przez wykonawcę warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający żąda, aby wykonawca potwierdził, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał co najmniej 2 roboty budowlane obejmujące swoim zakresem roboty montażowe wymiany stolarki drzwiowej o wartości co najmniej 120.000 zł brutto każda.

Wykonawca złożył wykaz potwierdzający wykonanie roboty o wartości 7 mln zł (rozbudowa obiektu, wyszczególnione prace dot. kanalizacji, elektryki, wentylacji itp.). Z wykazu ani referencji nie wynika, że przedmiot realizacji obejmował także stolarkę drzwiową. Wobec tego wezwano wykonawcę do uzupełnienia wykazu w zakresie potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu ze wskazaniem w SWZ. W odpowiedzi do wykazu i referencji załączył protokół częściowego odbioru prac do roboty wskazanej wcześniej w wykazie, który dotyczy wymiany drzwi na kwotę 200.000 zł. Na protokole, w komparycji jako zamawiający – wskazany jest wykonawca, który składał ofertę, a jako wykonawca – inny podmiot. Z treści protokołu wynika, iż dotyczy on umowy wskazanej w wykazie przez wykonawcę składającego ofertę. Podejrzewam, że podmiot wskazany na protokole odbioru był podwykonawcą wykonawcy, który złożył ofertę w postępowaniu. Skierowaliśmy do wykonawcy prośbę o wyjaśnienie roli podmiotu wskazanego na protokole odbioru. Czy jeśli wykonawca poda, że podmiot ten realizował robotę wskazaną przez wykonawcę jako jego podwykonawca, a z referencji wynika, że roboty zostały wykonane prawidłowo, możemy uznać, że wykonawca spełnia warunek udziału w postępowaniu (mimo, że faktycznie prace wykonał podwykonawca)?