ocena ofert

Ocena aktualności dokumentów składanych na wezwanie z art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp

Pytanie:

Czy jeżeli proszę o złożenie dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 lub 2, to z ich treści musi wynikać, że na dzień składania ofert spełniam warunki udziału w postępowaniu? Przykładowo – wykonawca składa oświadczenie, że nie zalega z płaceniem podatków oraz innych należności, oświadczenie wydane jest 8 kwietnia 2020 r. (jest to data na złożenie oświadczenia), termin składania ofert upłynął 3 kwietnia 2020 r.

Czy jeśli na oświadczeniu jest tylko data 8 kwietnia 2020 r., to zamawiający może przyjąć je za prawidłowe? Z opinii UZP, które znalazłam, wynika że wstępne oświadczenia wskazują, iż wykonawca spełnia warunki udziału w postępowaniu i że pozostałe dokumenty nie muszą wskazywać daty składania ofert. Zastanawiają mnie jednak zaświadczenia np.: wydane przez  ZUS czy urząd skarbowy. Czy z treści dokumentu musi wynikać, że wykonawca nie zalega z opłatami na 3 kwietnia 2020 r.? A jeśli dokument potwierdza okoliczność, że wykonawca nie zalega z opłatami na dzień wezwania tj.: 20 kwietnia 2020 r., to czy dokument mogę przyjąć?

Pojęcia aktualności dokumentów w rozumieniu art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp nie należy utożsamiać z datą ich wystawienia. Ważne jest, aby z otrzymanych przez zamawiającego dokumentów, wynikały aktualne na dzień ich złożenia informacje dotyczące wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona. W opisanych w pytaniu okolicznościach dokument z ZUS lub US nie musi wskazywać na datę otwarcia ofert, ma być aktualny na dzień jego złożenia.

Zamawiający wskazał w siwz błędną stawkę VAT – jak ocenić oferty?

Pytanie:

Prowadzę przetarg nieograniczony o wartości poniżej progów unijnych na remont mieszkania. Formularz ofertowy wskazuje, że wykonawca ma podać cenę ryczałtową brutto oferty oraz że: „Przedmiot umowy objęty jest stawką VAT 23 % lub (………%)*. W przypadku, gdy wykonawca uprawniony jest do stosowania innej stawki podatku, należy przekreślić wpisane 23%, a w wykropkowane miejsce wpisać właściwą stawkę i w załączniku do oferty uzasadnić jej zastosowanie”.

W postępowaniu złożono cztery oferty. Dwóch wykonawców podało cenę ryczałtową brutto oferty z zaznaczeniem, że obliczyli ją z uwzględnieniem stawki VAT wynoszącej 8%, a nie 23% i uzasadnieniem: „Stawka VAT na podstawie PKOB 1130 na obiekty mieszkalne wynosi 8%”. W dwóch pozostałych ofertach wykonawcy nie podali innej stawki niż wskazana przez zamawiającego w siwz tj. 23%, w związku z tym z treści ofert wynika, że przy obliczeniu ceny zastosowali VAT 23%. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedmiot zamówienia powinien być objęty 8% VAT (obiekty mieszkalne).

Czy w sytuacji, w której to zamawiający zapisem w formularzu ofertowym błędnie zasugerował wykonawcom, że przedmiot zamówienia jest objęty 23% stawką VAT, należy:

1)      przyjąć, że postępowanie jest obarczone wadą i je unieważnić,

2)      wezwać wykonawców, którzy nie wskazali w ofercie innej stawki niż 23%, do złożenia wyjaśnień treści oferty, w zakresie faktycznej stawki podatku, jaką uwzględnili przy wyliczeniu ceny ryczałtowej brutto oferty,

3)      pozostawić sprawę stawki VAT bez wyjaśnienia, przyjmując, że przy rozliczeniu ryczałtowym nie funkcjonuje pojęcie „błąd w obliczeniu ceny” z uwagi na brak weryfikacji sposobu wyliczenia tej ceny?

Zakładając, że prawidłowa będzie droga z punktu nr 2, to czy w przypadku uzyskania od wykonawców odpowiedzi, z której będzie wynikać, że zaoferowana cena ryczałtowa brutto została obliczona z uwzględnieniem stawki 23% VAT, należy odrzucić te oferty, czy unieważnić procedurę?

Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia

Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia – jak formułować kryteria oceny ofert, cz. II

Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej są zobowiązane przy dokonywaniu zakupów stosować Prawo zamówień publicznych. W ich przypadku nie jest to łatwe, szczególnie gdy muszą nabyć konkretne medykamenty do określonych terapii czy urządzenia, które będą kompatybilne z posiadanym sprzętem. W zeszłym tygodniu pisaliśmy o tym, jak w tego rodzaju procedurach zgodnie z prawem formułować postanowienia opisu przedmiotu zamówienia − Specyfika udzielania zamówień w służbie zdrowia − opis przedmiotu zamówienia, cz. I. Dziś omawiamy szczegóły związane z kryteriami oceny ofert.

1.      Podmiot leczniczy będący bowiem samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej może zastosować cenę jako jedyne kryterium oceny ofert lub o wadze większej niż 60% np. w zamówieniu na dostawę leków tylko, jeżeli wypełni wymogi z art. 91 ust. 2a Pzp.Podmiot leczniczy, ale będący spółką prawa handlowego (zamawiający kwalifikujący się jako tzw. podmiot prawa publicznego z art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp), już takich ograniczeń nie ma.
2.      Oprócz tzw. standardowych pozacenowych kryteriów oceny ofert (np. termin gwarancji, termin dostawy), zamawiający mogą wybrać także np. szeroko rozumianą jakość (tj. ocenianą np. w podkategoriach bezawaryjności, trwałości). Jest ona istotna przy wielu zamówieniach w służbie zdrowia, począwszy od środków do mycia, dezynfekcji, przez sprzęt jednorazowego użytku aż po aparaturę zabiegową i specjalistyczny sprzęt medyczny.
3.      W odniesieniu do parametrów niewymaganych bezwzględnie, lecz dodatkowo punktowanych przez zamawiającego, ich wyszczególnienie, co do zasady, nie stanowi ograniczenia konkurencyjności.