należyte wykonanie umowy

Wymogi dotyczące złożenia i zwrotu zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Pytanie:

Zamawiający, którym jest jednostka administracji samorządowej, planuje wszcząć postępowanie na budowę parku wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, obejmującą dwa etapy:

1)      wykonanie robót budowlanych i nasadzenie roślin (termin wykonania to 10 miesięcy od dnia podpisania umowy);

2)      pięcioletnią usługę pielęgnacji roślin (5 lat od zakończenia etapu 1).

Zamówienie nie jest podzielone na części, a całkowitą wartością umowy będzie kwota za etap 1 i 2. Zamawiający przewiduje ustanowienie 10% zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Czy podane zapisy umowne dotyczące zabezpieczenia będą zgodne z przepisami ustawy Pzp?:

„1. Dla zabezpieczenia należytego wykonania umowy, tytułem kaucji gwarancyjnej Wykonawca wnosi zabezpieczenie w formie ………………… w wysokości 10 % wynagrodzenia umownego Wykonawcy brutto z podziałem na zabezpieczenie dla etapu 1 przedmiotu umowy w wysokości 9% i dla etapu 2 przedmiotu umowy w wysokości 1%.

2. Zmiany formy kaucji gwarancyjnej mogą być dokonywane z zachowaniem ciągłości i bez zmniejszania jej wysokości.

3. Zwrot zabezpieczenia odpowiadający 70% wniesionej części kaucji gwarancyjnej dla etapu 1 nastąpi w terminie 30 dni od dnia wykonania i uznania za należyte wykonania etapu 1 przedmiotu umowy bez zastrzeżeń.

4. Pozostałe 30% zabezpieczenia dla etapu 1 zostanie zwrócone w terminie 15 dni po upływie roszczeń z tytułu rękojmi za wady lub uchybienia w gwarancji jakości oraz dokonaniu odbioru ostatecznego dla etapu 1 przedmiotu umowy.

5. Zwrot zabezpieczenia odpowiadający 100% wniesionej części kaucji gwarancyjnej dla etapu 2 nastąpi w terminie 30 dni od dnia jego wykonania i uznania za należycie wykonany przedmiotu umowy bez zastrzeżeń”.

To wykonawca może dokonać zmiany formy zabezpieczenia należytego wykonania umowy

Pytanie:

W sierpniu 2014 roku zrealizowaliśmy umowę na roboty budowlane. Potwierdza to protokół końcowy odbioru robót- bezusterkowy. Zamawiający z faktury końcowej ( z datą sierpniową ) wypłacił nam część należności, a część zatrzymał i na dzień dzisiejszy nie wypłacił. Zatrzymał tytułem gwarancji należytego wykonania umowy. Dodam, że nie dotrzymaliśmy terminu umowy ze względu na liczne karty zmian wprowadzane na wniosek inwestora. W odpowiednim czasie wnioskowaliśmy o aneks z przedłużonym terminem umowy - bezskutecznie. Wnioskowaliśmy w banku o aneks z przedłużeniem terminu gwarancji należytego wykonania umowy. Ze względu na brak aneksu do umowy z inwestorem również bank nie przedłużył nam gwarancji bankowej na należyte wykonanie umowy. W ten sposób przez 3 miesiące nie obowiązywała gwarancja należytego wykonania umowy. W momencie zapłaty za fakturę końcową otrzymaliśmy pismo od zamawiającego z informacją, że w pierwszym miesiącu funkcjonowania przedmiotu umowy ujawniły się usterki i do czasu ich usunięcia inwestor zatrzymuje z faktury kwotę równą 70% kwoty zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Usterki usunęliśmy, a nasze należności nadal znajdują się na koncie zamawiającego. Umowa nie przewiduje takich okoliczności. Dodam, że w odpowiednim czasie dostarczyliśmy zamawiającemu zaświadczenie z banku informujące, że w przypadku przedłużenia terminu umowy z inwestorem, bank przedłuży nam również gwarancję należytego wykonania umowy. Ponadto przypomnieliśmy inwestorowi, że na usunięcie wad i usterek nadal ( do sierpnia 2014 ) obowiązuje 30 % gwarancji bankowej. Czy w opisanej sytuacji zamawiający mógł samowolnie zatrzymać nasze należności i na jak długo? Co możemy teraz zrobić?