kosztorys

Katalogi Nakładów Rzeczowych tworzą bazę normatywną danych stanowiącą podstawę kalkulacji kosztorysowej w budownictwie.

Katalogi nakładów rzeczowych (KNR) warto wykorzystać w kosztorysowaniu zamówień publicznych

Katalogi Nakładów Rzeczowych tworzą bazę normatywną danych stanowiącą podstawę kalkulacji kosztorysowej w budownictwie. Są to w szczególności zestawienia robocizny, materiałów i sprzętu, przypisanych do konkretnych czynności wykonywanych w trakcie robót budowlanych. Katalogi te – obok cenników – są jednym z podstawowych narzędzi kosztorysanta, który przygotowuje kosztorys. Ich wykorzystywanie może być niekiedy uwarunkowane przepisami Prawa zamówień publicznych, choć należy od razu wyraźnie zaznaczyć, że ani zamawiający ani wykonawcy nie mają obowiązku korzystania z KNR w procesie udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane.

W tym artykule
  • Katalogi Nakładów Rzeczowych to ujednolicone zbiory norm (R, M, S) służące do kalkulacji kosztorysowej robót budowlanych. Ułatwiają przygotowanie wartości inwestycji, ofert oraz rozliczeń, ale same w sobie nie przesądzają o technologii wykonania.
  • Ani zamawiający, ani wykonawcy nie mają ustawowego obowiązku stosowania KNR w postępowaniach na zamówienia publiczne o roboty budowlane. Katalogi funkcjonują jako prywatne publikacje i narzędzia pomocnicze w kosztorysowaniu.
  • Każdy katalog zawiera tytuł/oznaczenie, tablice elementów, nakłady rzeczowe oraz uwagi i zalecenia. Dane opisują robociznę, materiały i sprzęt przypisane do konkretnych czynności, opierając się na uśrednionych warunkach technologicznych.
  • Ze względu na uśredniony charakter norm konieczna jest weryfikacja warunków konkretnej budowy. Doświadczenie kosztorysanta decyduje o ewentualnych współczynnikach korygujących lub analizach indywidualnych.
  • W przedmiarze można pomocniczo odwołać się do pozycji z katalogów (z podaniem numeru katalogu, wydania, tablicy/kolumny), aby precyzyjnie opisać roboty. Należy jednak unikać narzucania technologii producenta/wykonawcy, co mogłoby naruszać art. 99 ust. 4 Pzp i ograniczać konkurencję.
  • Przy sporządzaniu kosztorysu inwestorskiego pierwszeństwo mają dane rynkowe (w tym ceny z wcześniejszych umów), a dopiero w ich braku – kalkulacja szczegółowa oparta na KNR i cenach RMS. Zamawiający powinien dokładnie identyfikować użyte katalogi (numer, wydanie, tablica, kolumna), aby ułatwić weryfikację.
  • Wykonawcy mogą swobodnie korzystać z wybranych katalogów przy kalkulacji ceny ofertowej. Dobrą praktyką jest wskazywanie w SWZ, że odniesienia do KNR w przedmiarze mają charakter niewiążący.
  • KNR porządkują kalkulację i ułatwiają porównywalność, ale bezrefleksyjne ich kopiowanie może prowadzić do narzucenia technologii lub nieadekwatnych założeń. W każdym przypadku opis przedmiotu zamówienia powinien pozostać neutralny technologicznie, mierzalny i konkurencyjny.

Pominięcie rubryki w kosztorysie nie zawsze zmusi do odrzucenia oferty

Pytanie:

Zamawiający prowadzi postępowanie na wykonanie robót budowlanych. Odrzucił w nim ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp jako niezgodną z warunkami zamówienia. W SWZ zamawiający określił wynagrodzenie kosztorysowe, zaś do oferty żądał złożenia kosztorysów ofertowych. Jednocześnie w SWZ zamieszczono zapis o treści: „Pominięcie wiersza, kolumny lub komórki w kosztorysach ofertowych będzie równoznaczne z odrzuceniem oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp – jako niezgodnej z SWZ. Pominięcie wiersza, kolumny lub komórki w uproszczonych kosztorysach ofertowych, które są do uzupełnienia na podstawie przedmiaru robót, będzie równoznaczne z odrzuceniem oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt. 5 ustawy Pzp – jako niezgodnej z SWZ”.

W odrzuconej na tej podstawie ofercie oferent dołączył kosztorysy ofertowe, z tym że w jednym z nich w sposób niezamierzony pominął jedną z pozycji o wartości pozycji 185 zł. Wartość oferty wyniosła 680.000 zł. Niezamierzone pominięcie polegało na „obcięciu” przy skanowaniu kosztorysów do jednego pliku pdf dolnej części zapisanej strony, przez co ta jedna pozycja nie jest widoczna w całości w podpisanym pliku pdf. Widoczna jest jedynie niewielka górna część druku bez możliwości jej odczytania. Podsumowanie kosztowe kosztorysu uwzględnia tę pozycję w kwocie oferty. Podobnie uwzględniona jest ona w złożonej tabeli elementów scalonych. Zamawiający wskazując na zapisy SWZ odrzucił jednak ofertę. Wykonawca złożył odwołanie, wskazując m.in. na zaniechanie przez zamawiającego wyjaśnienia treści oferty oraz naruszenie art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp poprzez nieskorzystanie z możliwości poprawienia tzw. innej omyłki. Czy w zaistniałym stanie faktycznym, w szczególności wobec widocznej niezamierzonej pomyłki oferenta i wobec faktu wyceny tej pozycji widocznej w całej kwocie zamówienia zamawiający powinien uwzględnić odwołanie wykonawcy?

Zmiany w kosztorysie ofertowym a korekta oferty wykonawcy, który nie dokonał zmian

Pytanie:

W postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym bez negocjacji na roboty budowlane w rozliczeniu kosztorysowym wykonawca przed złożeniem oferty wystąpił do zamawiającego z pewnym wnioskiem. Mianowicie napisał: „Proszę o wydzielenie osobnych pozycji przedmiarowych dla drzwi DW1 oraz DW1.1. Specyfikacje obu tych rodzajów różnią się ceną ofertową. Rozsądne byłoby, aby kwalifikować ich montaż oddzielnie z uwagi na rozliczenie kosztorysowe”. Zamawiający przychylił się do wniosku i podzielił pozycję w przedmiarze robót na:

1)      drzwi DW1 (1 szt.) i

2)      drzwi DW1.1. (2 szt.),

o czym poinformował wykonawców na platformie przetargowej. Kosztorysy ofertowe sporządzone metodą kalkulacji uproszczonej stanowiły w tym postępowaniu integralną część oferty. W postępowaniu wpłynęły 4 oferty. Dwóch wykonawców podzieliło pozycje kosztorysowe zgodnie ze zmianą wprowadzoną przez zamawiającego, natomiast dwóch pozostałych nie dokonało zmiany i wyceniło 3 szt. drzwi DW1 w ramach jednej pozycji.

Czy oferty wykonawców, którzy nie podzielili pozycji kosztorysowej, podlegają odrzuceniu jako niezgodne z SWZ? Czy wolno wystąpić do wykonawców o wyjaśnienie treści złożonej oferty w tym zakresie? Czy zamawiający może poprawić kosztorysy, dzieląc pozycje kosztorysowe na 2 pozycje o takiej samej cenie jednostkowej?

Tajemnica przedsiębiorstwa w kosztorysie ofertowym

Kosztorys oferty objęty tajemnicą przedsiębiorstwa – tak czy nie?

Czy kosztorys ofertowy, w którym wykonawca dokonał szczegółowej kalkulacji ceny oferty, może zostać objęty tajemnicą przedsiębiorstwa? Sprawdź, jak pewien wykonawca uzasadnił, iż kosztorys cenowy zawiera cenne dla niego informacje o określonej wartości gospodarczej. Mimo dość szczegółowego uzasadnienia, nasz ekspert negatywnie ocenił utajnienie kosztorysu. Powołał liczne orzecznictwo KIO i opinię Urzędu Zamówień Publicznych. Szczegóły w artykule.

Wykonawca zmienia przyjęte współczynniki w kosztorysie – czy zamawiający może je poprawić?

Pytanie:

Zamawiający zażądał od wykonawców w siwz kosztorysu przygotowanego zgodnie ze szczegółowym przedmiarem. Wykonawca w swoim kosztorysie zmienił współczynniki. W ocenie osoby, która weryfikuje kosztorysy, nie możemy korygować w ofercie współczynników zmniejszających lub zwiększających prace, ponieważ mają one wpływ na cenę oferty. Jeśli wykonawca oferuje, że wykona daną robotę w czasie krótszym, to nie możemy tego podważać. Jeśli wskazuje, że zastosuje nie 2 koparki a np. 3, bo ma na stanie, to też nie możemy tego zmieniać, w związku z tym, że są to składniki kalkulacyjne danej pozycji. Czy stanowisko zamawiającego jest prawidłowe?  Jeśli nie, to proszę o wskazanie, jak potraktować takie rozbieżności w kosztorysie wykonawcy i na jakiej podstawie je wyjaśnić/poprawić? Specyfikacja wskazywała m.in.:

  • „Do oferty należy dołączyć kosztorys ofertowy sporządzony na podstawie załączonego wzoru do SIWZ, sporządzony metodą kalkulacji szczegółowej na podstawie przedmiarów stanowiących załącznik nr 2 do SIWZ, zgodnie z postanowieniami rozdziału 14 SIWZ”.
  • „Ceny jednostkowe i czynniki cenotwórcze określone przez wykonawcę w formularzu oferty lub (oraz) w kosztorysie ofertowym nie będą zmieniane w toku realizacji umowy i nie będą podlegały waloryzacji”.

Zamówienie jest realizowane zgodnie ze starą ustawą Pzp.