Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Podczas postępowania niejednokrotnie spotykamy się z koniecznością zmiany czy to treści ogłoszenia o zamówieniu czy specyfikacji warunków zamówienia. Modyfikacje przebiegają różnie w procedurach unijnych i krajowych i warto o nich pamiętać, aby bezbłędnie przeprowadzić formalności.
Dokumenty dotyczące danego zamówienia (np. SWZ lub ogłoszenie) określają minimalne wymagania, które muszą spełnić uczestnicy postępowania (warunki udziału w postępowaniu). Sformułowane wymogi mogą obejmować np. posiadanie stosownych uprawnień, odpowiednią zdolność techniczną lub zawodową, a także sytuację finansową wykonawcy. W przypadku tego ostatniego aspektu, często spotykamy się z koniecznością posiadania odpowiedniego ubezpieczenia. Zbadaj, jakie zagadnienia w tej dziedzinie były analizowane przez Krajową Izbę Odwoławczą, aby mieć pewność, jak prawidłowo ocenić, czy warunek postawiony w danym postępowaniu został spełniony. W Top temacie w tym tygodniu skupiamy się na problemach, jakie mogą wiązać się z polisą ubezpieczeniową OC i jej weryfikacją.
Przedmiotowe środki dowodowe, składane na wezwanie zamawiającego, mogą być aktualne na dzień ich złożenia. Należy dostrzec różnice redakcyjne w treści art. 107 ust. 1 i 2 ustawy Pzp w stosunku do przepisów art. 126 ust. 1 i art. 128 ust. 2 ustawy Pzp. Zauważenia wymaga, że art. 107 ustawy Pzp nie odwołuje się do aktualności dokumentów przedmiotowych składanych przez wykonawcę w wyniku wezwania do uzupełnienia, jak to ma miejscu w przypadku art. 128 ust. 2 ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 marca 2023 r., sygn. akt KIO 482/23).
Urząd Zamówień Publicznych poinformował na swojej stronie WWW, że od 25 października br. ogłoszenia unijne będzie można publikować tylko na nowych e-formularzach poprzez narzędzie eNotice2. Nowe formularze określa rozporządzenie wykonawcze Komisji Europejskiej (KE) 2019/1780 z 23 września 2019 r. ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986 (Urz. UE L 272 z 25.10.2019 r.,7).
Urząd Zamówień Publicznych opublikował na swojej stronie WWW raport z kontroli, w którym omówiono 2 przykłady naruszeń związanych z wyjaśnianiem rażąco niskiej ceny przez wykonawców. Sprawdź, jak ich uniknąć we własnych procedurach.
Prawo zamówień publicznych wymienia wiele okoliczności, w których zamawiający musi bądź może (jeśli przewidział taką przesłankę w dokumentach zamówienia) wykluczyć wykonawcę z postępowania. Wśród nich jest tzw. zmowa przetargowa między uczestnikami postępowania oraz udział wykonawcy, który złożył ofertę, w przygotowaniu procedury. Między innymi o tym, jak interpretować regulacje prawne i oceniać okoliczności konkretnych postępowań w tym zakresie, piszemy w Top temacie opublikowanym w tym tygodniu.
Samo formalne przytoczenie w wyjaśnieniach wymogu z wezwania zamawiającego bez przedstawienia poszczególnych informacji nie wypełnia obowiązku wyjaśnienia kalkulacji ceny (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lutego 2023 r., sygn. akt KIO 238/23, KIO 252/23).
Zamawiający ma prawo wyboru – czy przeprowadzi postępowanie na całość zamówienia, w tym przypadku: odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów, czy też osobno na odbiór i transport odpadów oraz oddzielnie na zagospodarowanie odpadów. Każdorazowo jest to indywidualna decyzja jednostki samorządu terytorialnego (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 stycznia 2023 r., sygn. akt KIO 38/23).
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy pozwala zamawiającemu w razie konieczności zaspokoić jego roszczenia w przypadku nienależytego wywiązania się wykonawcy z umowy w sprawie zamówienia publicznego. Zamawiający ma prawo pokryć roszczenia środkami z zabezpieczenia bez konieczności kierowania sprawy do sądu. Sprawdź, w jakich formach i w jakiej wysokości można wnieść zabezpieczenie oraz jak dokonać jego zwrotu zgodnie z prawem.
Wiedza uzyskana przez wykonawcę przy realizacji podobnych zamówień może pozwolić mu na zaoferowanie konkurencyjnej ceny, która uwzględnia wszystkie aspekty zamówienia. Przedstawiony przez wykonawcę sposób realizacji zamówienia przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi pozwolił zamawiającemu przyjąć za właściwe założenia wzięte pod uwagę przy kalkulacji ceny oferty (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 21 stycznia 2023 r., sygn. akt KIO 82/23).
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!