Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Niejasne interpretacje w zapisach dokumentów zamówienia powinny być interpretowane na korzyść wykonawcy (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 lipca 2023 r., sygn. akt KIO 1806/23).
Podczas postępowania niejednokrotnie występuje konieczność zmiany czy to treści ogłoszenia o zamówieniu, czy specyfikacji warunków zamówienia. Modyfikacje te przebiegają różnie w procedurach unijnych i krajowych, dlatego warto o nich pamiętać, aby bezbłędnie przeprowadzić formalności. Na infografice prezentujemy 3 różnice między zmianą ogłoszenia i SWZ dla zamówień poniżej i powyżej progów unijnych.
W postępowaniu przetargowym niezwykle istotne jest zapewnienie równych szans wszystkim potencjalnym wykonawcom. Jednym z głównych zagrożeń dla uczciwej konkurencji jest sytuacja, gdy jeden z oferentów uczestniczył w przygotowaniu procedury. Problem jest dość powszechny a Krajowa Izba Odwoławcza miała okazję wiele razy rozpatrywać sprawy związane z tym zagadnieniem. W dziale Top temat omawiamy tendencje oraz kierunki interpretacyjne wynikające z orzecznictwa Izby w tym obszarze.
Z dniem 28 września br. wykreślono z ustawy Pzp regulację art. 11 ust. 1 pkt 10. Zmiany mają na celu zapewnienie stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych do zamówień, których przedmiotem są usługi publiczne w zakresie transportu pasażerskiego koleją lub metrem w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1370/2007. Do wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego należy stosować Prawo zamówień publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem procedury odwoławczej przed Krajową Izbą Odwoławczą. Sprawdź źródło i konsekwencje nowelizacji.
W odwołaniu nie wskazano okoliczności faktycznych wskazujących na to, że wykonawca dopuścił się czynu nieuczciwej konkurencji określonego w art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Stosownie do brzmienia tej regulacji: „czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez sprzedaż towarów lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców” (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 lipca 2023 r., sygn. akt KIO 1855/23).
Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Nie oznacza to jednak, że zamawiający nie może określić w opisie swoich konkretnych i obiektywnych potrzeb (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 czerwca 2023 r., sygn. akt KIO 1719/23).
Dokonując zakupów o wartości do 130.000 zł, chociaż nie są one objęte prawem Pzp, należy postępować celowo i oszczędnie w przypadku wykorzystywania środków publicznych. Aby uniknąć zarzutów w czasie ewentualnych kontroli, w jednostce należy stosować sprecyzowane procedury wydatkowania nawet dla środków wyłączonych z obowiązku ustawowego ze względu na ich wartość. W tym tygodniu w Top temacie omawiamy, jak zgodnie z prawem wydatkować środki publiczne niepodlegające Pzp.
Z art. 128 ust. 4 ustawy Pzp wynika, że zamawiający może skorzystać z uprawnienia wynikającego z tego przepisu, gdy treść złożonego przez wykonawcę dokumentu wymienionego (bądź dokumentów wymienionych) w tym przepisie jest niejasna. Nie może ulegać wątpliwości, że przepis ten ma służyć wyłącznie wyjaśnieniu treści wymienionych w nim dokumentów złożonych przez wykonawcę. Nie może zaś prowadzić do uzupełniania dokumentów, które wykonawca złożył w postępowaniu, o dokument bądź dokumenty, których wykonawca nie złożył na wezwanie na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 6 lipca 2023 r., sygn. akt KIO 1770/23).
Zmiana wykładni warunku na etapie badania i oceny ofert jest niedopuszczalna i narusza zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lipca 2023 r., sygn. akt KIO 1817/23).
Niejednokrotnie po zawarciu umowy o zamówienie publiczne zgodnie pojawia się potrzeba, aby wprowadzić do niej zamówienia polegające na wykonaniu dodatkowych robót budowlanych, które nie były pierwotnie objęte zakresem dokumentacji projektowej (opisem przedmiotu zamówienia). Z pewnością pamiętasz, że takie zamówienia dodatkowe można wprowadzić za pomocą aneksu zgodnie z art. 455 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.
Szukasz sposobu na realizację swoich marzeń? Na koncie nie masz jeszcze zebranej wystarczającej sumy pieniędzy? Odpowiedzią na Twoje potrzeby może być kredyt gotówkowy na dowolny cel! Dowiedz się, co zrobić, aby dostać go na korzystnych warunkach.
W erze postępującej digitalizacji ludzie coraz więcej danych przechowują w chmurze, ale dyski zewnętrzne to wciąż bardzo przydatne narzędzie do zapisywania czy przenoszenia dużych lub licznych plików. Jeśli szukasz dobrego dysku zewnętrznego w 2023 roku, warto zwrócić uwagę na marki LaCie i Seagate. Czym się różnią?
Spirala długów to nieprzyjemna sytuacja, w której z jednego zobowiązania finansowego rodzą się kolejne. Rezultatem jest kilka kredytów lub pożyczek spłacanych jednocześnie, co może prowadzić do poważnych kłopotów finansowych. Konsolidacja dla zadłużonych to sposób na bezpieczne połączenie spłacanych zobowiązań. Dlaczego warto się na nią zdecydować?
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!