Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Artykuł 130 ust. 3 i art. 276 ust. 2 ustawy Pzp mówią o tym, że zamawiający po publikacji ogłoszenia o zamówieniu może poinformować o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia bezpośrednio znanych sobie wykonawców, którzy w ramach prowadzonej działalności świadczą usługi, dostawy lub roboty budowlane będące przedmiotem zamówienia. Jak to zrobić w praktyce? Czy taką czynność należy dokumentować, skoro w obecnych formularzach protokołów ZP zniknęła pozycja, w której wpisywało się nazwy poinformowanych wykonawców? Czy wystarczy poinformować wykonawców w rozmowie telefonicznej, nie wysyłając im pism i bez sporządzania notatek? Sprawdź w artykule poniżej.
Czy skoro opis przedmiotu zamówienia przygotowano na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego i PFU stanowi również załącznik do SWZ, to zamawiający publiczny może zastosować wyłącznie kryterium ceny oferty przy robotach budowlanych (cena – 100%)?
Od 25 października br. ogłoszenia unijne należy przesyłać do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej na znowelizowanych formularzach za pomocą narzędzia ENotices 2. Postępowania wszczęte na ENotices przed tą datą można kontynuować na tej platformie, ale z dniem 31 stycznia 2024 r. zostanie ona całkowicie wygaszona. Wskazane zmiany są źródłem wielu wątpliwości zamawiających. Omawiamy je w Top temacie w artykule „ENotices 2 i nowe formularze ogłoszeń unijnych – praktyczne wskazówki ekspertów, jak korzystać z systemu”.
Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF) to centralna platforma do odbierania i wysyłania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych i innych dokumentów pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami zamówień publicznych. Posiadanie konta na Platformie PEF jest ustawowym obowiązkiem zamawiającego. Kto powinien odbierać FV od wykonawców – dział zamówień czy księgowości?
Od 10 grudnia 2023 r. część zamawiających m.in. jednostki samorządu terytorialnego jest zobowiązana korzystać z usługi Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych świadczonej przez Pocztę Polską do końca 2025 roku zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 285). Czy obowiązek ten w tej dacie dotyczy również zamawiającego będącego spółką komunalną tj. Miejskim Zespołem Opieki Zdrowotnej sp. z o.o., w którym 100% udziałów należy do gminy? Kto i od kiedy stosuje nowe przepisy? Sprawdź w krótkim wyjaśnieniu.
Od 1 stycznia 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrasta do 4.242 zł brutto. Warto o tym pamiętać w kontekście zawartych umów na zamówienia publiczne i ewentualnej konieczności ich waloryzacji. Ale uwaga! Przepisy wskazują, że waloryzacja umownego wynagrodzenia w obliczu zmiany minimalnego wynagrodzenia za pracę następuje wyłącznie wówczas, gdy zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę. Klauzulę waloryzacyjną z art. 436 pkt 4 lit. b ustawy Pzp zastosujemy zatem tylko w przypadku, gdy pracownikowi biorącemu udział w realizacji zamówienia przysługuje wynagrodzenie w kwocie niższej niż obowiązująca płaca minimalna. Zapoznaj się z case study pewnego zamawiającego i wykonawcy, który wnioskuje o podwyższenie wynagrodzenia i zyskaj wskazówki dotyczące waloryzowania wynagrodzenia po zmianie płacy minimalnej.
Wielu zamawiających jest w trakcie procedowania przetargów na dostawy żywności na 2024 rok. Większość umów zacznie obowiązywać 1 stycznia 2024 r. Jaki wobec tego VAT powinni uwzględniać wykonawcy w składanych ofertach, skoro nie wiadomo, czy zostanie przedłużona tzw. tarcza antyinflacyjna? Czy istotna jest wysokość VAT obowiązująca na dzień złożenia oferty tj. 0% czy przewidywany VAT na czas realizacji przyszłorocznej umowy? Sprawdź w poniższym wyjaśnieniu.
Wykonawcy, szczególnie ci, którzy po raz pierwszy biorą udział w przetargu, mają obawy związane z ponoszonymi w tym procesie wydatkami. Jednym z nich jest konieczność wpłaty wadium. Wprawdzie nie w każdej procedurze zamawiający zażąda jego uiszczenia, ale jeśli to uczyni, wówczas należy szczególnie skrupulatnie podejść do tej powinności. Brak wadium, wadium wniesione niewłaściwie czy w nieprawidłowej wysokości – są to braki, których nie będzie można uzupełnić.
Czy gwarancja wadialna, z której wynika, że roszczenie zamawiającego o zapłatę wadium z gwarancji wygasa w ostatnim dniu związania ofertą, skutecznie i zgodnie z prawem zabezpiecza ofertę? Sąd Zamówień Publicznych ujednolicił stanowisko w tej mierze, wskazując, że ustawa Pzp nie pozwala zamawiającym, aby żądali od wykonawców ustanawiania dodatkowego terminu w gwarancji na zgłoszenie roszczeń po upływie terminu związania ofertą. Dotychczasowe orzecznictwo KIO w tej mierze było niejednolite – LINK.
Zamawiający otrzymał wyrok KIO, w którym Izba nakazała mu odtajnić ofertę wykonawcy. Czy w tej sytuacji zamawiający ma obowiązek poinformować wykonawcę o odtajnieniu jego oferty zgodnie z wyrokiem i równocześnie przekazać dokumentację innym wykonawcom? Czy może powinien najpierw zawiadomić wykonawcę o swoim zamiarze i odczekać 14 dni na wniesienie skargi?
Lubisz jazdę na rowerze, ale planujesz się bardziej przykładać do treningów i wejść z kolarstwem na wyższy poziom sportowej zajawki? Sprawdź nasz poradnik, z którego dowiesz się, jak przejść na zaawansowaną jazdę i jakie wyposażenie jest niezbędne.
Jedną z zalet umowy o dzieło są niskie koszty, które pozwalają zlecającemu oszczędzić, a wykonawcy zachować jak najwięcej środków dla siebie. Wynika to przede wszystkim z braku konieczności opłacania składek ZUS. Nie dotyczy to jednak każdej umowy. Sprawdź, kiedy trzeba będzie liczyć się z tym wydatkiem.
Obecnie coraz więcej firm kończy swoją działalność. Przedsiębiorcy wpadają w pętlę zadłużenia, a niepewna sytuacja na rynku i podwyżki cen utwierdzają ich w przekonaniu, że ogłoszenie upadłości to jedyne wyjście. Podejmij odpowiednie kroki, zanim będzie za późno!
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!