Specjalisto, zamów dostęp na 14 dni za darmo i przetestuj wszystkie funkcjonalności portalu.
Określona w art. 24 ust. 5 pkt 8 ustawy Pzp przesłanka wykluczenia ma charakter fakultatywny. Jej zastosowanie będzie dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy zamawiający w dokumentach postępowania wyraźnie zaznaczy, że z niej korzysta. Wykonawca na potwierdzenie braku wykluczenia zgodnie z omawianym przepisem przedstawia zamawiającemu zaświadczenie z urzędu skarbowego lub ZUS bądź KRUS.
Sejm uchwalił ustawę o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, tzw. Tarczę antykryzysową 4.0 (druk sejmowy nr 382). Ustawa trafi teraz do prac w Senacie.
Zamawiający może zmienić umowę o zamówienie publiczne po upływie terminu na wykonanie przedmiotu świadczenia, pod warunkiem, że zmiana ta będzie zgodna z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp. Problem ten był różnie rozstrzygany przez zamawiających, więc wydana w tej mierze opinia UZP ma doniosłe praktyczne znaczenie. Jej treść można znaleźć w aktualnościach na stronie www.uzp.gov.pl.
Aktualnie obowiązujące przepisy wymagają, aby właściciele nabywali dla posiadanych pojazdów ubezpieczenie OC. Obowiązek ten ciąży również na instytucjach publicznych. Na jakie trudności można się natknąć instytucja publiczna, organizując przetarg na ubezpieczenie komunikacyjne?
Jeśli wykonawca przedstawi błędny dokument, niepotwierdzający warunku udziału w postępowaniu, bądź w ogóle go nie złoży, zamawiający ma obowiązek wezwać go do jego uzupełnienia zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Przepis odnosi się do oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o jakich stanowi art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Analogiczna regulacja obowiązuje względem pełnomocnictw. UZP w Informatorze nr 1/2020 przygotował raport z ostatnich kontroli, w którym skupił się na nieprawidłowościach związanych ze stosowaniem tych przepisów. Przygotowaliśmy dla Ciebie omówienie 2 z nich.
Odrzucenie oferty wykonawcy bez uprzedniego wezwania do uzupełnienia lub poprawienia dokumentów jest naruszeniem art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Regulacja ta nie jest uprawnieniem instytucji zamawiającej, lecz obowiązkiem. Zamawiający musi wezwać wykonawcę, który w określonym terminie: nie złożył wymaganych przez zamawiającego oświadczeń lub dokumentów bądź przedstawił błędne dokumenty, do ich złożenia w wyznaczonym przez siebie czasie.
Artykuł 91 ust. 2d ustawy Pzp wymaga, aby zamawiający określił kryteria oceny ofert w sposób umożliwiający sprawdzenie informacji przedstawionych przez wykonawcę. Nie można tego jednak utożsamiać z obowiązkiem zamawiającego weryfikacji przedstawianych przez wykonawców informacji przed przyznaniem punktów i wskazania sposobu tej weryfikacji w siwz. Brzmienie tego przepisu wymogu takiego nie uzasadnia.
Urząd Zamówień Publicznych opracował na zlecenie Komisji Europejskiej polską wersję narzędzi do obliczania kosztów cyklu życia (LCC) dla komputerów i monitorów, oświetlenia zewnętrznego i sygnalizacji drogowej oraz oświetlenia do wnętrz. Są one kolejną – po opublikowanym przez Urząd w 2017 roku opracowaniu na temat LCC oraz poradniku z 2019 roku poświęconym obliczaniu kosztów cyklu życia budynku – inicjatywą służącą szerszemu uwzględnianiu kosztów cyklu życia w zamówieniach publicznych.
Odwołanie może zostać skutecznie wniesione przez wykonawcę dążącego do wyeliminowania oferty konkurencji, mimo że cena oferty takiego wykonawcy przekracza kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia (por. Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 9 stycznia 2017 roku, sygn. akt KIO 2350/16) – wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 marca 2020 r., sygn. akt KIO 430/20.
W związku z coraz większym zainteresowaniem w zakresie możliwościami polubownego rozwiązywania sporów wynikających z umów w sprawie zamówienia publicznego, Prokuratoria Generalna RP, współpracując z Urzędem Zamówień Publicznych, udostępniła propozycje przygotowanych przez siebie klauzul: mediacyjnej i koncyliacyjnej. Mają one na celu usprawnienie działalności Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
Zyskaj pewność i bezpieczeństwo prowadząc postępowanie o zamówienie publiczne. Dołącz do specjalistów korzystających z PortaluZP!