wyrok KIO

  Wyroki KIO w kwestii uzupełnienia przedmiotowego środka dowodowego (uzupełnienie karty katalogowej Pzp)

Wyroki KIO w kwestii uzupełnienia przedmiotowego środka dowodowego (uzupełnienie karty katalogowej Pzp)

Uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych w wyrokach KIO budzi istotne wątpliwości praktyczne zarówno wśród zamawiających, jak i wykonawców. Czy możliwe jest wezwanie do uzupełnienia karty katalogowej, jeśli nie zawiera ona informacji niezbędnych do oceny zgodności oferty z wymaganiami SWZ? Analiza rozbieżnych stanowisk Krajowej Izby Odwoławczej oraz opinie UZP wskazują, że granice dopuszczalności takiego uzupełnienia bywają płynne i zależą od konkretnego stanu faktycznego. Na przykładzie pewnego case study omawiamy możliwe interpretacje i przeważające stanowiska doktryny na rynku w tej kwestii.

W tym artykule
  • Artykuł 107 ustawy Pzp umożliwia uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych tylko w ściśle określonych przypadkach – przy ich całkowitym braku lub fizycznej niekompletności. Nie powinien być on używany jako środek do poprawy lub modyfikacji złożonych dokumentów w aspektach merytorycznych.
  • Krajowa Izba Odwoławcza prezentuje niejednolite podejście do możliwości uzupełniania przedmiotowych środków dowodowych. W zależności od składu orzekającego, ten sam stan faktyczny może prowadzić do odmiennych rozstrzygnięć.
  • Przeważająca linia orzecznicza oraz opinie UZP wskazują, że nie można uzupełniać środków dowodowych, które nie zawierają informacji potwierdzających wymogi merytoryczne zamawiającego. Zamawiający nie może zatem wzywać do zmiany treści dokumentu, który nie potwierdza zgodności oferty z OPZ. Zgodnie z art. 107 ust. 2 Pzp, niedopuszczalne jest uzupełnienie dokumentów zawierających błędy merytoryczne.
  • W niektórych wyrokach KIO uznano, że możliwe jest uzupełnienie dokumentu, jeśli jego niekompletność nie wpływa jednoznacznie na ocenę zgodności z wymaganiami zamówienia. Takie podejście uwzględnia zasadę proporcjonalności.
  • Własne oświadczenie wykonawcy może nie stanowić wystarczającego przedmiotowego środka dowodowego. Zgodnie z komentarzem UZP, większą wartość dowodową mają dokumenty wystawione przez inne podmioty.

Sąd Zamówień Publicznych o wymaganiach zamawiającego nieważnych z mocy prawa

W poprzednim wydaniu opisywaliśmy wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 grudnia 2021 r., sygn. akt KIO 3482/21. Orzeczenie dotyczyło ważności wadium wniesionego w formie gwarancji i wadliwości decyzji podjętej przez zamawiającego. Gwarancja została uznana za nieprawidłową, ponieważ obowiązywała równo w okresie terminu związania ofertą. Zamawiający natomiast zapisał w SWZ, że gwarancja musi być ważna dłużej, tak aby umożliwić instytucji zamawiającej skuteczne dochodzenie roszczeń. Skład orzekający przyznał rację odwołującemu się wykonawcy i wskazał, że gwarancja obowiązująca równo w terminie związania ofertą jest prawidłowa. Druga strona sporu – Zamawiający – wniósł skargę. W konsekwencji zagadnieniu przyjrzał się Sąd Zamówień Publicznych. Dnia 22 kwietnia 2022 r. wydał niezwykle istotne dla systemu zamówień publicznych w Polsce orzeczenie . Rozpoznający skargę, sąd okręgowy w całości podzielił ustalenia faktyczne dokonane przez Krajową Izbę Odwoławczą oraz wywody zawarte w uzasadnieniu jej wyroku. Uznał, że wywody zawarte w części merytorycznej skargi sprowadziły się do prezentowania przez Skarżącego własnej, a konkurencyjnej wobec KIO oceny faktycznej i prawnej sprawy. Natomiast w ocenie sądu okręgowego Krajowa Izba Odwoławcza w sposób staranny, wyczerpujący i wszechstronny rozważyła wszystkie dowody przeprowadzone w toku rozprawy (wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie XXIII Wydział Gospodarczy i Zamówień Publicznych z 22 kwietnia 2022 r., sygn. akt XXIII Zs 13/22).

Jaki zakres prac można zlecić podwykonawcy w przetargu – wyrok KIO i sądu okręgowego

Jaki zakres prac można zlecić podwykonawcy w przetargu – wyrok KIO i sądu okręgowego

Ustawa Pzp wskazuje, że wykonawca może powierzyć realizację części zamówienia podwykonawcy w przetargu. Czy podwykonawcy mogą wykonać całe zamówienie? Czy wykonawca, który zleca podwykonawcy w przetargu całą umowę, może zostać oskarżony o obejście przepisów Pzp? Sprawdź opinię Krajowej Izby Odwoławczej oraz sądu okręgowego. Uniknij błędów w Twoich procedurach.

W tym artykule
  • Ustawa Pzp zezwala wykonawcom na powierzenie części zamówienia do realizacji podwykonawcom.
  • Wykonawca nie może powierzyć realizacji całego zamówienia podwykonawcom. Prowadziłoby to do obejścia przepisów Prawa zamówień publicznych. De facto bowiem zamówienie wykonywałby podmiot (podwykonawca), który nie składał oferty w postępowaniu a zatem nie został wybrany w trybie ustawy Pzp.
  • Czynności organizacyjno-koordynacyjne, które bierze na siebie wykonawca, zlecając faktyczne prace podwykonawcy, nie stanowią realizacji zamówienia w kontekście istotnych dla sprawy przepisów ustawy.
  • Nie można mówić o wykonywaniu zamówienia, gdy zakres udziału wykonawcy ogranicza się tylko do czynności czysto organizacyjnych. Nie wystarczy więc, że wykonawca np. zarządza realizacją umowy, organizuje i koordynuje pracę podwykonawców, dba o prawidłową realizację prac, rozlicza godziny usług dodatkowych, bierze udział w czynnościach odbiorowych z zamawiającym, organizuje spotkania projektowe itd.
Utajenie rażąco niskiej ceny

Utajnienie wyjaśnień rażąco niskiej ceny – wskazówki z wyroku KIO

Rada

W tym artykule przeczytasz:

  • Jakie warunki musi spełnić informacja, by była uznana za tajemnicę przedsiębiorstwa?
  • Wyjaśnienie rażąco niskiej ceny objęte tajemnicą
  • Zastrzeżenie tajności powinno być ograniczone
  • Definicja tajemnicy przedsiębiorstwa
  • Zasada jawności vs zdrowa i prawidłowa konkurencja na rynku

Tajemnica przedsiębiorstwa została zdefiniowana w art. 11 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: UZNK). Zgodnie z nim przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumieć należy informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje, które posiadają wartość gospodarczą. Informacje te jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób. Dodatkowo musi być spełniony wymóg, że uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania, aby utrzymać je w poufności.

Jakie warunki musi spełnić informacja, by była uznana za tajemnicę przedsiębiorstwa?

Określona informacja będzie stanowiła tajemnicę, jeżeli zostaną spełnione łącznie trzy warunki, tj.:

1)     dana informacja ma charakter techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub posiada wartość gospodarczą;

2)     informacja nie została ujawniona do wiadomości publicznej;

3)     podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności.

Problematyczne w omawianej kwestii są jednak sytuacje, kiedy tajemnicą przedsiębiorstwa wykonawcy obejmują wyjaśnienie rażąco niskiej ceny.

Aby sprostać zasadom uczciwej konkurencji i równego traktowania, zasadniczo inni wykonawcy powinni mieć wgląd do oferty objętej tajemnicą oraz wszelkich wyjaśnień, aby w prawidłowy sposób mogli skorzystać z odwołania.

Z tego też względu – w odniesieniu do wyjaśnień, jakie wykonawcy wnoszą po terminie składania ofert – powinni przedstawiać odpowiednie i konkretne uzasadnienie tajemnicy przedsiębiorstwa wraz z odpowiednimi dowodami. Nie spełniwszy tych wymogów, nie powinni liczyć na ochronę wynikającą z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Postępowanie na usługę tłumaczeń

Pewien zamawiający wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia w przedmiocie świadczenia usług tłumaczenia pisemnego, ustnego, przysięgłego, weryfikacji oraz korekty tłumaczeń z języka polskiego na angielski oraz z języka angielskiego na polski.

Tematyka tłumaczeń dotyczyła zagadnień ogólnych, finansowych, gospodarczych, międzynarodowych, unijnych, prawnych, samorządowych oraz tłumaczeń naukowych i specjalistycznych (branżowych) w dziedzinie nauk o życiu i biotechnologii medycyny oraz inżynierii materiałowej.

Podstawowym składnikiem kosztowym w ramach przedmiotowego zamówienia był koszt zatrudnienia tłumaczy. Wartość zamówienia była mniejsza niż progi unijne. Postępowanie prowadzono w trybie podstawowym bez negocjacji na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp.