szacowanie wartości zamówienia

Q&A z ekspertem_ Szacowanie wartości zamówienia i planowanie zakupów

Q&A z ekspertem: Szacowanie wartości zamówienia i planowanie zakupów

W trakcie szkolenia w formule Q&A przeprowadzimy Cię przez autentyczne pytania naszych Czytelników dotyczące szacowania wartości zamówienia i planowania zakupów. Na realnych przykładach pokażemy, jak prawidłowo ustalać wartość dla dostaw, usług i robót, kiedy łączyć, a kiedy rozdzielać zamówienia, jak dokumentować kalkulację (notatka z szacowania), z jakich źródeł cen korzystać oraz jak radzić sobie z zamówieniami powtarzającymi się, mieszanymi i wieloczęściowymi. Wszystko na bazie aktualnego orzecznictwa KIO, stanowisk UZP i praktyk kontrolnych.

Korzyści dla Ciebie

  • Dowiesz się, jak poprawnie ustalać wartość zamówienia (dostawy/usługi/roboty) i unikać zarzutu dzielenia zamówienia.
  • Zrozumiesz, kiedy łączyć, a kiedy dzielić zakres (części, pakiety, zamówienia podobne i następcze).
  • Poznasz najczęstsze błędy zamawiających w szacowaniu oraz sposoby ich naprawy i udokumentowania.
  • Usłyszysz o progach i skutkach błędnej wyceny (dobór trybu, środki ochrony prawnej).
  • Skorzystasz z krótkich case studies – gotowych rozwiązań krok po kroku.

Szkolenie jest przeznaczone głównie dla zamawiających (kierownicy zamawiającego, komisje przetargowe, osoby szacujące i planujące), ale skorzystają także wykonawcy, którzy chcą rozumieć skutki błędów i kwestionować niewłaściwe szacunki zamawiających.

Obejrzyj zapowiedź szkolenia!

Obiekt budowlany – przykład i definicja wg PZP

Przykład obiektu budowlanego – szacowanie wartości robót w budynkach szpitala wg Pzp

Obiekt budowlany – przykład z życia? Klasycznym case’em jest szpital, w którym równolegle planuje się przebudowę oddziału na blok zabiegowy, modernizację apteki oraz budowę nowego pawilonu. W praktyce Pzp pojawia się wtedy kluczowe pytanie: czy mamy do czynienia z trzema odrębnymi inwestycjami (z powodu prac w różnych budynkach), czy jednym obiektem budowlanym, dla którego trzeba zsumować wartość wszystkich robót i zastosować progi unijne?

W tekście pokazujemy na przykładzie szpitala, jak rozumieć „obiekt budowlany” zgodnie z art. 7 pkt 14 Pzp, kiedy zamówienia na roboty budowlane należy traktować jako jedno zamierzenie budowlane oraz dlaczego źródło finansowania nie ma znaczenia dla wyboru trybu postępowania. Dzięki temu łatwiej ocenisz, czy planowane roboty wymagają wspólnej wyceny i prowadzenia postępowania w reżimie powyżej progów unijnych.

W tym artykule

1.       Czy roboty w oddziale szpitalnym, aptece i nowym budynku szpitala stanowią jedno zamówienie na roboty budowlane?
Tak. Opisane roboty należy traktować jako części jednego zamówienia publicznego na roboty budowlane, ponieważ dotyczą zespołu budynków szpitalnych, które razem realizują wspólną funkcję gospodarczą i techniczną – udzielanie świadczeń zdrowotnych.
2. Czy można prowadzić odrębne postępowania dla poszczególnych robót?
Tak. Zamawiający może wszcząć kilka odrębnych postępowań (np. osobno na przekształcenie oddziału w blok zabiegowy, modernizację apteki i budowę nowego budynku), ale każde z nich musi być prowadzone w reżimie właściwym dla łącznej wartości wszystkich tych robót.
3. Czy wartości trzech inwestycji należy zsumować przy ustalaniu wartości zamówienia?
Tak. Wartości szacunkowe przekształcenia oddziału, modernizacji apteki oraz budowy nowego budynku szpitalnego należy zsumować jako jedno zamówienie na roboty budowlane.
4. Co się dzieje, jeśli łączna wartość przekroczy próg 5.538.000 euro?
Jeżeli łączna szacunkowa wartość robót osiągnie lub przekroczy 5.538.000 euro, zamówienie (a więc każde z postępowań obejmujących części tego zamówienia) powinno być udzielone w trybie właściwym dla postępowań powyżej progów unijnych, np. w przetargu nieograniczonym.
5. Czy źródło finansowania (np. różne projekty, różne środki) ma znaczenie dla ustalenia wartości zamówienia i trybu?
Nie. Źródło finansowania poszczególnych robót jest irrelewantne dla ustalenia wartości zamówienia i wyboru trybu. Kluczowe są: przedmiot zamówienia, zakres robót oraz to, czy mamy do czynienia z jednym, czy kilkoma odrębnymi zamierzeniami budowlanymi.
6. Jak rozumieć „obiekt budowlany” na potrzeby Pzp?
Obiekt budowlany to wynik całości robót budowlanych, który może samoistnie spełniać funkcję gospodarczą lub techniczną. W analizowanym przypadku takim obiektem jest szpital jako całość – z oddziałami, blokiem operacyjnym, apteką i nowymi budynkami podporządkowanymi tej samej funkcji.
7.       Jakie kryteria stosować przy ocenie, czy mamy jedno zamówienie na roboty budowlane?
Należy zbadać w szczególności:
czy wynik całości robót spełnia wspólną funkcję gospodarczą lub techniczną,
czy planowane roboty są tożsame lub ze sobą powiązane,
czy były możliwe do przewidzenia w tym samym czasie,
czy tworzą jedno zamierzenie budowlane (np. rozbudowa/przebudowa zespołu budynków szpitalnych).
8.       Dlaczego zespół budynków szpitalnych traktuje się jako jeden obiekt budowlany?
Ponieważ wszystkie części (oddziały, blok zabiegowy, apteka, nowy budynek) służą realizacji tej samej funkcji – działalności leczniczej szpitala. Apteka szpitalna i nowy budynek nie są samodzielnymi bytami gospodarczymi, lecz elementami jednego kompleksu szpitalnego.

  Szacowanie wartości zamówienia – łączenie i podział zamówienia na części wg Pzp

Szacowanie wartości zamówienia – łączenie i podział zamówienia na części wg Pzp

Bezspornie najwięcej pytań od naszych użytkowników dotyczy tego, czy dane konkretne dostawy, usługi i roboty budowlane należy połączyć i udzielić ich w procedurze odpowiadającej ich zsumowanej wartości, czy też podzielić na grupy, by móc je zlecić w prostszych procedurach właściwych dla wartości częściowych. Pytania odnoszą się do różnego rodzaju zbliżonych przedmiotowo zamówień np. różnych mebli, różnego typu szkoleń czy usług projektowych bądź robót remontowych. W gruncie rzeczy odpowiedź zawsze jest podobna lub zbliżona. Zamawiający musi ocenić zamówienia z perspektywy trzech kryteriów – tożsamości podmiotowej, przedmiotowej i czasowej. Co do zasady – jeśli zamówienia spełniają te przesłanki, podlegają zsumowaniu i zleceniu zgodnie z ich łączną wartością. W artykule piszemy o szczegółach oceny tych przesłanek w odniesieniu do szacowania wartości zamówienia na dostawy, usługi i roboty budowlane. Podajemy również kilkanaście przykładów praktycznych, kiedy łączyć a kiedy dzielić zamówienia publiczne.

W tym artykule
  • Dla ustalenia, czy w danym przypadku występuje jedno zamówienie, czy też  odrębne zamówienia, konieczna jest analiza okoliczności konkretnego przypadku.
  • Aby ocenić, czy trzeba połączyć zamówienia, należy posługiwać się takimi kryteriami jak podobieństwo przedmiotowe i funkcjonalne zamówienia (kryterium to powinno prowadzić do wyodrębnienia nie tylko zbliżonych przedmiotowo zamówień, ale także zamówień, które mimo braku przedmiotowego podobieństwa tworzą funkcjonalną całość), tożsamość czasowa zamówienia (możliwe udzielenie zamówienia w tym samym czasie, ewentualnie możliwość realizacji zamówienia w tym samym czasie) i możliwość wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę.
  • Innymi słowy konieczne jest ustalenie, czy dany rodzaj zamówienia może być wykonany w tym samym czasie, przez tego samego wykonawcę.
  • Nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, ale jest zakazany taki podział, który zmierza do uniknięcia stosowania przez zamawiającego przepisów ustawy Pzp właściwych dla zamówienia o określonej wartości szacunkowej.
  • W odniesieniu do szacowania podobnych dostaw i usług istnieją pewne różnice. W przypadku dostaw konieczne jest uwzględnienie ich podobieństwa, natomiast podobne usługi nie wymagają automatycznie wspólnego szacowania.
  Szacowanie wartości zamówienia na dostawy 2023

Szacowanie wartości zamówienia na dostawy 2023

Obecnie zamawiający musi łącznie szacować zamówienia na podobne dostawy. Pojęcie „podobne” sprawia nie lada problemy interpretacyjne. Pojawiają się wątpliwości, czy zamawiający ma obowiązek w jednym postępowaniu zamówić wszystkie artykuły spożywcze? Czy może musi najpierw sprawdzić, czy jeden i ten sam wykonawca jest w stanie je zrealizować? To tylko jeden z przykładów dostaw, co do których nie wiadomo, czy je łączyć czy zamawiać w osobnych procedurach. W artykule piszemy o praktycznych aspektach związanych z sumowaniem w jednym zamówieniu różnych zakupów. Nasz ekspert bazuje na aktualnych komentarzach do nowej ustawy Pzp oraz uniwersalnych wyrokach KIO.

  • Aby stwierdzić, że zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy Pzp istnieje obowiązek łącznego szacowania zamówienia na podobne dostawy, zamawiający musi je przewidzieć i zaplanować. Dodatkowo muszą być one przedmiotowo podobne.
  • Z orzecznictwa wynika, że podobieństwo dostaw należy traktować szeroko. Podobne dostawy to również te, które obejmują różne przedmioty, ale o wspólnym przeznaczeniu (np. wyposażenie funkcjonariusza SOP lub wyposażenie laboratorium badawczego).
  • W komentarzu UZP (str. 200) wyjaśniono, że „(…) przesłanka podobieństwa dostaw winna być rozumiana celowościowo i w sposób zobiektywizowany (dostawy podobne to takie, które mają identyczne lub podobne przeznaczenie, z zastrzeżeniem, że w tym motywie dyrektywy klasycznej mowa jest o podobnym przeznaczeniu różnych przedmiotów dostawy, a nie przeznaczeniu, jakie dla przedmiotu dostawy znajdzie zamawiający). Podsumowując, w przypadku dostaw łącznemu szacowaniu podlegają te dostawy, które były lub powinny zostać przewidziane przez zamawiającego i są przedmiotowo podobne”.
  • Ani przepisy, ani opinie doktryny nie odpowiadają jednoznacznie na pytanie, czy łącząc podobne dostawy, trzeba brać pod uwagę możliwość ich nabycia u jednego wykonawcy (tożsamość podmiotową). Z literalnego brzmienia przepisu taki obowiązek nie wynika. Z drugiej jednak strony, przedstawiciele doktryny wskazują, że powinna występować możliwość nabycia podobnych towarów u jednego sprzedawcy.