Prawo zamówień publicznych

Jak opisać wymóg równoważności, aby był w zgodzie z ustawą Pzp?

Pytanie:

W projekcie budowlanym podano znaki towarowe np. wełna Rockwool Toprock gr 30 cm bez jednoczesnego dopuszczenia równoważności. W siwz znajduje się jedynie zapis: „Jeśli w dokumentacji przetargowej (w tym technicznej), wskazano nazwę handlową firmy, towaru lub produktu, zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne zgodne z danymi technicznymi i parametrami zawartymi w dokumentacji. Jako równoważne należy rozumieć rozwiązania charakteryzujące się parametrami nie gorszymi od wymaganych w siwz. Nazwą własną jest ta, pod którą oznaczany przez nią przedmiot występuje (lub występowałby) zarówno w Polsce, jak i w innych krajach. W razie opisania przedmiotu zamówienia za pomocą norm, aprobat, specyfikacji technicznych i systemów odniesienia, zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne, jest zobowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy spełniają wymagania określone przez zamawiającego. Jeżeli zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym w dokumentacji, ale nie podaje minimalnych parametrów, które by tę równoważność potwierdzały – wykonawca jest zobowiązany zaoferować produkt o właściwościach zbliżonych, nadający się funkcjonalnie do potrzebnego zastosowania (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 października 2013 r., sygn. akt KIO 2315/13)”. Takich wskazań w siwz podano co najmniej kilkanaście. Przedmiot zamówienia jest współfinansowany ze środków UE. Czy mimo ogólnodostępności tych materiałów budowlanych zapis będzie niezgodny z ustawą Pzp?

Nowe Prawo zamówień publicznych − bądź na bieżąco

Nowe Prawo zamówień publicznych − bądź na bieżąco z ważnymi regulacjami (cz. IV)

Od 1 stycznia 2021 r. zamawiający nie będzie już musiał odrzucać oferty wykonawcy z uwagi na upływ terminu związania nią. Wykonawcy będą mogli odwoływać się na każdą czynność i zaniechanie w postępowaniu niezgodne przepisami ustawy Pzp niezależnie od wartości zamówienia. Zmiany będą dotyczyć także procedury odwróconej oraz zwrotu wadium złożonego w formie gwarancji bankowej bądź ubezpieczeniowej. Zachęcam do zapoznania się z czwartą, ostatnią częścią tekstu omawiającego najważniejsze nowe regulacje, które zaczną obowiązywać od 2 stycznia 2021 r. Polecam Twojej uwadze także trzy poprzednie części artykułu:

  • Otwarcie ofert ma następować niezwłocznie po upływie terminu składania ofert, jednak nie później niż następnego dnia po dniu, w którym upłynął termin składania ofert.
  • Zamawiający ma dokonywać wyboru najkorzystniejszej oferty w terminie związania ofertą, który został określony w dokumentach zamówienia. Jednak upływ terminu związania ofertą nie będzie stanowił podstawy do odrzucenia oferty wykonawcy, która otrzymała najwyższą ocenę, o ile wykonawca ten wyrazi pisemną zgodę na wybór jego oferty w okolicznościach upływu terminu związania ofertą.
  • Zarówno w procedurze unijnej, jak i w krajowej, przedmiotem odwołania będzie mogła być każda niezgodna z przepisami ustawy czynność zamawiającego podjęta w postępowaniu o udzielenie zamówienia, konkursie, systemie kwalifikowania wykonawców, w tym na projektowane postanowienia umowy w sprawie zamówienia publicznego, lub każde zaniechanie czynności, do której zamawiający jest zobowiązany na podstawie ustawy.
  • Zamawiający będzie prowadził protokół postępowania, wedle własnego uznania, w postaci elektronicznej lub papierowej. Jeżeli dane dotyczące postępowania zostaną ujawnione w ogłoszeniu publikowanym odpowiednio z BZP lub w Dz.Urz. UE, za wystarczające zostanie uznane załączenie treści ogłoszenia w formie załącznika do protokołu.
nowe prawo zamówień publicznych

Nowe Prawo zamówień publicznych – najważniejsze zmiany (cz. II)

Przedstawiamy drugą część artykułu na temat zmian w systemie zamówień publicznych, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Z tekstu dowiesz się m.in.:

  • jakie zmiany czekają uczestników procedur zamówieniowych w odniesieniu do liczenia terminów w postępowaniu,
  • co to jest analiza potrzeb zamawiającego i kiedy trzeba będzie jej dokonać,
  • jak zmienia się zakres wymogów, jakie zamawiający może postawić konsorcjum,
  • co nowego w zasadach opisu przedmiotu zamówienia.

W artykule m.in.:

  • Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w godzinach jest określona godzina, rozpoczyna się on z początkiem pierwszej godziny i kończy z upływem ostatniej. Jeżeli natomiast termin określony w godzinach został oznaczony tak, że jego początek wyznacza pewne zdarzenie (np. otwarcie aukcji elektronicznej), to przy jego obliczaniu nie uwzględnia się godziny, w której to zdarzenie nastąpiło.
  • Wprowadzony nowelizacją ustawy Pzp z lipca 2016 roku obowiązek sporządzania oraz publikacji planu postępowań o udzielenie zamówień, został poszerzony o dodatkowy obowiązek jego aktualizacji.
  • Obowiązkowa analiza potrzeb zamawiającego poprzedzająca wszczęcie postępowania, o której mowa w art. 83 nowej ustawy Pzp, będzie dotyczyć zamówień o wartości równej progom unijnym lub je przekraczającej. W wyniku analizy zamawiający m.in.:

a)      zweryfikuje zasadność udzielenia zamówienia, w tym faktu, czy nie może zaspokoić danej potrzeby zasobami własnymi;

b)      zbada możliwość zastosowania alternatywnych sposobów i środków zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb przez wskazanie możliwych wariantów.

  • Zgodnie z art. 84 nowej ustawy Pzp zamawiający, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, może przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe, w celu przygotowania postępowania i poinformowania wykonawców o swoich planach i wymaganiach dotyczących zamówienia. Konsultacje mają charakter fakultatywny i mogą być stosowane niezależnie od wartości zamówienia.
  • Zamawiający będzie musiał obowiązkowo wskazać w opisie przedmiotu zamówienia kryteria stosowane w celu oceny równoważności. Obowiązek w zakresie określenia reguł oceny równoważności, będzie wynikać wprost z art. 99 ust. 6 nowej ustawy Pzp.
  • Obligatoryjne dotąd przesłanki wykluczenia z art. 24 ust. 1 pkt 16, 17 i 18 ustawy Pzp, przeniesiono do podstaw fakultatywnych.
Nowe Prawo zamówień publicznych

Nowe Prawo zamówień publicznych w 2021 roku – najważniejsze zmiany (cz. I)

Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych zacznie obowiązywać 1 stycznia 2021 r. Już teraz sprawdź, czy jej przepisy wprowadzają faktycznie nowe obowiązki bądź uprawnienia i uzyskaj niezbędne informacje, które pozwolą Ci z wyprzedzeniem przygotować się na jej wejście w życie. Kto to jest zamawiający subsydiarny? Czy zmieni się próg stosowania przepisów ustawy Pzp? W jakim terminie będzie można złożyć skargę do sądu oraz jak będzie można uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące stosowania niejasnych przepisów nowej ustawy Pzp? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym artykule. Kolejne dwie części materiału dotyczącego nowej ustawy Pzp ukażą się w Temacie tygodnia już za tydzień.   

W artykule przeczytasz m.in.:

  • W ustawie znalazły się nie tylko przepisy regulujące procedury, ale również swego rodzaju „wykładnia ich stosowania” Przyczyni się to niewątpliwie do zwiększenia jasności i czytelności procedur.
  • W aktualnie obwiązującej ustawie Pzp ustawodawca wskazuje szacunkową kwotę wartości zamówienia publicznego lub konkursu, której nieprzekroczenie stanowi podstawę do zwolnienia zamawiającego z obowiązku stosowania jej przepisów. W nowej ustawie Pzp, próg bagatelności określono od strony pozytywnej, tj. przez wskazanie, od jakiej kwoty ustawę się stosuje.
  • Zapewnieniu przejrzystości udzielania zamówień poprzez zwiększenie ich dostępności dla wszystkich zainteresowanych wykonawców ma służyć regulacja kształtująca obowiązki spoczywające na zamawiających udzielających zamówień klasycznych o wartości bez VAT  dotyczącej jednorazowego zakupu, mniejszej niż 130.000 zł, ale nie mniejszej niż 50.000 zł.
  • Rozszerzona zostanie funkcja doradcza Urzędu Zamówień Publicznych poprzez stworzone centrum telefoniczne oraz za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Zasady odpowiedzialności za naruszenia Prawa zamówień publicznych

Pytanie:

Po uprzednim złożeniu donosu do prezesa UZP przez firmę, która nie wygrała postępowania, w sprawie uchybień przy wyborze najkorzystniejszej oferty i mojej pozytywnej obronie, dostałem po roku od udzielenia odpowiedzi na zarzuty, pismo z kontroli doraźnej z UZP, w którym stwierdzono, że formularz ofertowy nie został zmieniony po udzieleniu odpowiedzi na pytania do treści siwz dopuszczających obniżone parametry (z 5 na 4). W formularzu istniały wartości 5. Wykonawca złożył ofertę na tym formularzu i obok rubryki wymagań minimalnych 5 wstawił parametr mniejszy − 4 (wskazany w udzielonej odpowiedzi). Został jednocześnie dopuszczony do postępowania, przy czym jego oferta nie była najkorzystniejsza i nie została wybrana tylko oceniona. W piśmie dodatkowo pytają się, czy był wprowadzony podział zadań i zakres odpowiedzialności poszczególnych członków komisji. Nie rozumiem tego pytania, komisja była powołana zarządzeniem domu kultury, składała się z 15 członków, był regulamin pracy i nic więcej.

Jestem gotów wziąć winę na siebie, gdyż nie stwierdzam żadnych uchybień z art. 200 ustawy Pzp i możliwości obciążenia sankcją pieniężną z art. 201 ustawy Pzp. Także w przypadku  skierowania sprawy do rzecznika dyscypliny finansów publicznych nie widzę możliwości ukarania mnie jako pełnomocnika zamawiającego z ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, ale może się mylę? Proszę o poradę w sprawie udzielenia odpowiedzi na pismo kontrolującego.