Prawo zamówień publicznych

Instrukcja miniportalu

Instrukcja użytkowania miniPortalu krok po kroku

Do czasu wdrożenia pełnej wersji platformy e-Zamówienia zamawiający mogą bezpłatnie korzystać z narzędzia miniPortal BIS. Jest to system, który udostępnił Urząd Zamówień Publicznych. Każdemu, kto chce sprawnie przeprowadzić procedurę oraz bezproblemowo złożyć ofertę, przyda się z pewnością instrukcja użytkowania miniPortalu krok po kroku. Została ona przygotowana przez praktyka, który korzysta z niego na co dzień.

Rada

W tym artykule przeczytasz:

  • Jakie czynności można wykonać na miniPortalu BIS?
  • Instrukcja miniPortalu na stronie UZP
  • Zalety korzystania z miniPortalu
  • Instrukcja, jak uzyskać dostęp do miniPortalu
  • Instrukcja wszczęcia postępowania na miniPortalu
  • Instrukcja dla wykonawców, którzy przystąpią do postępowania na miniPortalu
  • Co daje wykonawcy konto ePUAP?
  • Instrukcja do miniPortalu: kto może podpisać i wysłać ofertę?
  • W jaki sposób skutecznie podpisać ofertę na miniPortalu?
  • Jak poprawnie zaszyfrować ofertę?
  • Reguły przesyłania zaszyfrowanego pliku
  • Załączniki i maksymalna wielkość plików
  • Podpisz ofertę, a nie tylko formularz służący do jej wysłania!
  • Instrukcja do miniPortalu: zasady deszyfrowania oferty
  • Czy miniPortal archiwizuje dokumentację?

Zamawiający, którzy chcą korzystać z miniPortalu, muszą posiadać:

  • Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (czyli uprawnienia instytucji publicznej) na ePUAP oraz
  • login i hasło do Biuletynu ZP sprzed 1 stycznia 2021 r.

Jeżeli użytkownik nie ma loginu lub hasła do „starego BZP”, musi zarejestrować się w serwisie Biuletynu Zamówień Publicznych przed 1 stycznia 2021 r., który znajduje się pod adresem https://bzp.uzp.gov.pl.

Przekierowanie na stronę rejestracji dostępne jest po kliknięciu na link „Zarejestruj się w serwisie”. Formularz rejestracyjny zawiera informacje dotyczące instytucji zamawiającego. Kody autoryzacji (login i hasło BZP), po złożeniu poprawnie wypełnionego wniosku, zamawiający otrzymuje w ciągu kilku dni od daty wpływu wniosku do Urzędu Zamówień Publicznych.

Aby przeprowadzić postępowanie na miniPortalu, należy w pierwszej kolejności opublikować ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie ZP lub TED.

W następstwie tej czynności na miniPortalu zamawiający udostępnia:

  • informacje o postępowaniu oraz
  • dokumenty zamówienia wraz z załącznikami miniPortalu.

Należy zatem miniPortal utożsamiać ze „stroną prowadzonego postępowania, na której, na dalszych etapach postępowania, będzie publikowana również informacja o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia oraz informacja z otwarcia ofert”.

Prowadząc postępowanie na miniPortalu, należy posługiwać się jedynie ID postępowania z miniPortalu, nie zaś identyfikatorem postępowania z platformy e-Zamówienia. Identyfikator postępowania, który nadaje platforma e-Zamówienia rozpoczyna się od liter OCDS i ma 42 znaki. Służy on jedynie do działań prowadzonych na Platformie.

Termin oceny warunków udziału w postępowaniu

Szczególne instrumenty i procedury w 2021 roku – dynamiczny system zakupów i umowa ramowa, cz. I

Sprawdź, jakie modyfikacje nowa ustawa Pzp wprowadziła względem procedury podpisywania umowy ramowej i zlecania na jej podstawie zamówień „wykonawczych”. Koniecznie przeczytaj też o tym, jakie zmiany będą dotyczyć dynamicznego systemu zakupów ustanawianego począwszy od 1 stycznia 2021 r. Rewolucja nie ominęła także zamówień na usługi społeczne i inne szczególne usługi. Dodatkowo wiele modyfikacji ustawodawca wprowadził w trybie konkursowym. Informacje na ten temat opublikujemy w drugiej części artykułu już za tydzień.

  • Artykuł 315 nowej ustawy Pzp reguluje postępowanie w sytuacji, gdy umowa ramowa została zawarta z większą liczbą wykonawców, po złożeniu wszystkich ofert w postaci katalogów elektronicznych. Zgodnie z art. 93 ust. 2 nowej ustawy Pzp katalog elektroniczny to wykaz zamawianych produktów, robót budowlanych lub usług sporządzony przez wykonawcę zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia oraz w formacie nadającym się do zautomatyzowanego przetwarzania danych.
  • Katalog elektroniczny może w szczególności zawierać opisy i zdjęcia produktów, robót budowlanych lub usług oraz informacje o cenach.
  • Zamawiający może postanowić, że udzielenie „zamówień wykonawczych” na bazie katalogów elektronicznych będzie odbywało się na dwa sposoby:

a)     Złożenie nowych katalogów elektronicznych

Zamawiający na etapie wyboru wykonawcy, który ma zrealizować „zamówienie wykonawcze” może zaprosić wykonawców do ponownego złożenia katalogów elektronicznych, dostosowanych do wymagań danego zamówienia i na tej podstawie wybrać najkorzystniejszą ofertę.

b)     Wykorzystanie danych ze złożonych katalogów

W tym przypadku zamawiający informuje wykonawców, że z katalogów elektronicznych, które już zostały złożone, pobierze dane potrzebne do sporządzenia ofert dostosowanych do wymagań danego „zamówienia wykonawczego”.

Zastosowanie tego sposobu wyboru wykonawcy jest możliwe pod warunkiem że zamawiający poinformował o tym w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia dotyczących umowy ramowej. Zanim zamawiający pobierze dane ze złożonego wcześniej katalogu, musi z wyprzedzeniem poinformować wykonawców o terminie i godzinie pobrania danych.

Jednocześnie musi zapewnić wykonawcom możliwość zaktualizowania katalogów elektronicznych lub odmówienia zgody na pobranie danych. Przed udzieleniem zamówienia obowiązkiem zamawiającego jest przedstawienie wykonawcy, któremu zamierza udzielić zamówienia, pobranych danych. Wraz z tym zamawiający wyznacza termin na zakwestionowanie lub potwierdzenie przez wykonawcę, że tak sporządzona oferta nie zawiera istotnych błędów. Przyjmuje się, że jeżeli wykonawca w wyznaczonym terminie nie zakwestionuje tak sporządzonej oferty, uznaje się ją za złożoną.

  • Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 pkt 5 nowej ustawy Pzp, dynamiczny system zakupów to ograniczony w czasie elektroniczny proces udzielania zamówień, których przedmiotem są ogólnodostępne usługi, dostawy lub roboty budowlane.  Porównując tę definicją z tą zawartą w art. 2 pkt 2a dotychczasowej ustawy Pzp można zauważyć, że ustawodawca wprowadził sformułowanie „ogólnie dostępne” w miejsce „powszechnie dostępne”. Zmiana ma jedynie charakter stylistyczny i nie powoduje, że należy w inny sposób odczytywać przepis.
  • Na gruncie nowej ustawy Pzp aktualne pozostanie zatem stanowisko KIO wyrażone np. w uchwale z 26 sierpnia 2015 r. (sygn. akt KIO/KD 47/15). Izba wyjaśniła wówczas, że „(…) termin »powszechna dostępność«, rozumieć należy jako dotyczący wszystkich, wszystkiego, pospolity, masowy, seryjny, popularny. Z kolei rzeczy i usługi powszechnie dostępne to takie, które jako dobra popularne są wszędzie na rynku oferowane i wykonywane przez wszystkich wykonawców działających w określonej branży. Można je nabywać bez względu na miejscowość i czas.

Relacja przepisów Wytycznych, ustawy Pzp i ustawy o szkolnictwie wyższym

Pytanie:

Zamawiający ma podpisane umowy projektowe, które są nadzorowane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej. Do tej pory realizował zamówienia na podstawie art. 4d ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, stosując:

  • wewnętrzny regulamin udzielania zamówień tj. zapytanie cenowe wysłane do dwóch wykonawców i wybór oferty z niższą ceną oraz
  • art. 469 ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, jeżeli wartość zamówienia przekraczała kwotę 214 tys. euro tj. procedurę z upublicznieniem jej w trybie konkurencyjnym (tzw. mini przetarg ogłoszony na stronie zamawiającego i w BIP).

Właśnie otrzymaliśmy zalecenia IW w zakresie udzielania zamówień publicznych – „Rozeznanie rynku – zasada konkurencyjności – przetargi”, w których czytamy: „Dofinansowanie projektu oznacza, że każdy podmiot go realizujący (również partnerzy/konsorcjanci) korzysta z pieniędzy publicznych. W związku z tym, beneficjent podpisując umowę o dofinansowanie, zobowiązuje się ponosić wszystkie wydatki z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji, efektywności, jawności i przejrzystości a także dołożyć wszelkich starań w celu uniknięcia konfliktu interesów. Poniżej opisano podstawowe zasady dotyczące wydatków o określonej wartości. Beneficjenci mogą także mieć własne procedury wewnętrzne, które należy stosować podczas dokonywania wydatków. W takich przypadkach, będą one również brane pod uwagę przy ocenie kwalifikowalności wydatków w projekcie, gdyż często doprecyzowują one procedury w sposób bardziej restrykcyjny np. ponoszenie wydatków poniżej progu 30 tys. euro.

Wydatki od 20 do 50 tysięcy zł netto – w przypadku wydatków od 20 tys. zł netto do 50 tys. zł netto włącznie, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), wszyscy beneficjenci muszą przeprowadzić rozeznanie rynku na zasadach opisanych w »Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020«.

Wydatki od 50 tys. zł do 30 tys. euro – jeżeli szacowana wartość zamówienia przekracza 50 tys. zł netto oraz nie zaistniały przesłanki wyłączenia, beneficjenci zobowiązani są do stosowania zasady konkurencyjności opisanej w »Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020«. Zgodnie z zasadą konkurencyjności zamówień udzielają zamawiający w rozumieniu ustawy Pzp, w przypadku gdy nie wchodzą w progi ustawowe, a szacunkowa wartość zamówienia przekracza wartość 50 tys. zł netto, oraz pozostali zamawiający w odniesieniu do zamówień, których szacunkowa wartość przekracza 50 tys. zł netto. Jeśli zamówienie o takiej wartości będzie realizowane zgodnie z przepisami ustawy Pzp, to wymogi wynikające z Wytycznych będą uznane za spełnione.

Wydatki powyżej 30 tys. euro – w przypadku zamówień, których wartość przekracza 30 tys. euro, beneficjenci stosujący przepisy ustawy Pzp, są zobowiązani do realizacji postępowań o udzielenie zamówienia zgodnie z przepisami tej ustawy. W przypadku, gdy wartość zamówienia jest równa progowi określonemu w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp lub wyższa niż ten próg, ogłoszenie powinno być dodatkowo opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej”.

Nasze pytanie dotyczy stosowania trybów udzielania zamówień publicznych dla zamówień naukowych tj. w progach od 50 tys. zł – czy należy zamówienie ogłosić w bazie konkurencyjności? Mamy też wątpliwości odnośnie do zamówień powyżej 214 tys. euro. Aktualnie zamówienia, o których mowa w art. 4d ust. 1 pkt 1, jeżeli przewyższają kwotę z art. 11 ust. 8 ustawy Pzp, mają być udzielane na podstawie art. 469 ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce, ponieważ są to zamówienia naukowe. Tymczasem obecnie wytyczne wskazują: „Wydatki powyżej 30 tys. euro – w przypadku zamówień, których wartość przekracza 30 tys. euro, beneficjenci stosujący przepisy ustawy Pzp, są zobowiązani do realizacji postępowań o udzielenie zamówienia zgodnie z przepisami tej ustawy. W przypadku, gdy wartość zamówienia jest równa bądź przekracza próg określony w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp, ogłoszenie powinno być dodatkowo opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej”. Czy wobec tego dobrze rozumiemy, że wytyczne nakazują nam prowadzenie postępowania na naukę tj. takiego, o którym mowa w art. 469 ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce na podstawie przepisów ustawy Pzp i przy zastosowaniu trybu z ustawy  Pzp?

W opisanym w pytaniu przypadku art. 469 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce jest przepisem prawa innym niż ustawa Pzp wyłączającym stosowanie ustawy Pzp. Oznacza to, że zamawiający w dalszym ciągu będzie przeprowadzać postępowania zgodnie z zasadami wynikającymi z tego przepisu.